Wat is AMP en wat moet ik er mee op mijn WordPress site?

AMP is een afkorting van Accelerated Mobile Pages, een nieuw initiatief van Google. Het initiatief is erop gericht mobiele bezoekers een nog betere gebruikerservaring te bieden door pagina’s te tonen die supersnel laden.

Het snel laden van de pagina’s wordt bereikt door deze als het ware te strippen. De content blijft natuurlijk staan, maar de styling wordt aardig uitgekleed. Waar je op je desktop een versie krijgt te zien met een logo, menu, specifieke lettertypes, deelknoppen en een footer, krijg je op je smartphone een gesimplificeerde variant te zien. Een kleiner logo, geen menu, een standaard lettertype voor koppen en bodytekst, geen sidebar, geen footer. Het idee hierachter: hoe minder content en styling er ingeladen hoeft te worden, hoe sneller de pagina laadt.

Een pagina met een AMP-versie is in de mobiele zoekresultaten te herkennen aan het woord ‘AMP’ + een rondje met een bliksemschicht.

AMP resultaat Google

Wat moet ik met AMP?

Je moet natuurlijk niets. Maar er zijn nog weinig sites die inspelen op AMP, terwijl het aantal mobiele zoekopdrachten blijft stijgen. Een zoekresultaat met een AMP-label erbij zou voor een hogere conversie kunnen zorgen. En je verbetert de snelheid van je site, wat ook een rankingfactor is. Als je er voor zorgt dat je site over AMP beschikt, zou dit er voor kunnen zorgen dat je site beter gaat scoren in de mobiele zoekresultaten.

Hoe pas ik AMP toe op mijn WordPress website?

De AMP plugin van Automattic zorgt ervoor dat de berichten op je WordPress site een AMP versie krijgen. Nadat je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd hebt, kun je de AMP versie van een bericht opzoeken door /amp/ achter de url te zetten. De plugin voegt een stukje code toe aan de berichten. Google kan daardoor zien dat er ook een AMP versie aanwezig is en deze tonen aan de gebruiker.

Nadat je de AMP plugin geactiveerd hebt, kun je bij Weergave > AMP aangeven welke kleur de tekst en achtergrond van de header moet krijgen en of je een licht of donker kleurschema wilt gebruiken.

AMP WordPress customizer

 AMP & SEO

De AMP plugin van Automattic gebruikt een standaard set van metadata. Als je de Yoast SEO plugin gebruikt, is dat niet altijd de meest optimale metadata. Yoast zou Yoast niet zijn als ze daar niet gelijk een oplossing voor hebben bedacht. Ze hebben de Glue for Yoast SEO and AMP ontwikkeld. Deze plugin “lijmt” de Yoast SEO en de AMP plugin netjes aan elkaar.

Een ander voordeel van de Glue plugin is dat je het design van de AMP-versie nog verder kunt aanpassen. Ga naar SEO > AMP > Design en pas je huisstijlkleuren toe. Voeg ook een variant van je logo  toe dat in een rondje getoond kan worden. Vaak is je complete logo hier niet geschikt voor of wordt het erg klein. Wij hebben er daarvoor voor gekozen alleen ons beeldmerk toe te voegen, aangezien onze naam al in de header staat. Voeg ook een afbeelding toe die gebruikt kan worden als er geen uitgelichte afbeelding bij een bericht zit.

WordPress AMP-design instellingen Yoast

AMP & Google Analytics

Om er voor te zorgen dat de AMP-versie van je berichten ook in Google Analytics gemeten kunnen worden, moet er een speciale trackingcode toegevoegd worden. Google raadt aan om in je Analytics account een aparte property te maken voor de AMP metingen. In de developers guide van Google vind je meer info over de speciale trackingcode. Je kunt deze code aan je site toevoegen bij SEO > AMP > Analytics.

Het resultaat

In het eerste screenshot zie je hoe de mobiele versie van een blogpost er zonder AMP uit ziet. Het tweede schreenshot toont de AMP versie van dezelfde blogpost. In het laatste screenshot zie je de onderkant van de AMP-variat: geen deelknoppen, geen mogelijkheid om het e-book te downloaden en geen footer.

Aan de ene kant vind ik het als webdesigner jammer dat alle designmogelijkheden die er zijn, teniet gedaan worden. Aan de andere kant zorgt een pagina die snel laadt wel voor een optimale gebruikerservaring en is er nul afleiding. Alle focus ligt dus op de content. En aangezien het tegenwoordig echt om de inhoud draait, is dit misschien geen verkeerde ontwikkeling. Maar als AMP ook van invloed wordt op de zoekresultaten op de desktop, moeten we wel even een paar keer slikken …

Een pagina met en zonder AMP in WordPress

Ontwikkelingen

Omdat AMP nog relatief nieuw is, zullen er ongetwijfeld nog vele ontwikkelingen op dit gebied gaan plaatsvinden. Yoast heeft nu nog een extra plugin nodig om Yoast SEO aan AMP te ‘lijmen’, maar deze functie zal binnen een aantal maanden standaard in de Yoast SEO plugin aanwezig zijn. Wil je als eerste op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen? Houd dan het blog van Yoast in de gaten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *