pinterest

Waarom Pinterest onmisbaar is voor webshops

Arlette helpt verschillende bedrijven zoals MeditationMoments, Riviera Maison, Chickslovefood en Hml Bedding aan meer succes met Pinterest. Met haar bedrijf PinCreative verzorgt ze in-company trainingen en lezingen. Ook schreef ze onlangs een e-book “Boost jouw business met Pinterest”. In dit gastblog deelt ze 7 tips voor meer zichtbaarheid op Pinterest wat met name voor webshops onmisbaar is.

Wil jij het verkeer naar jouw website vergroten zodat je nog meer kan verkopen? Natuurlijk wil je dat! Net zoals iedere webshopeigenaar wil je uiteindelijk meer omzet. Jammer genoeg laten nog veel webshops kansen liggen op Pinterest. In dit blog meer informatie over Pinterest én 7 onmisbare tips voor meer succes met Pinterest.

Inmiddels telt Pinterest meer dan 3 miljoen actieve Nederlandse gebruikers en wereldwijd zelfs meer dan 300 miljoen. Deze aantallen blijven alleen maar groeien en daarmee de mogelijkheden en kansen ook!

Pinterest als zoekmachine

Wie denkt dat Pinterest een socialmediakanaal is heeft het mis. Pinterest kan je beter omschrijven als een visuele zoekmachine. Dé plek waar mensen naar toe gaan om inspiratie op te doen voor de toekomst. Waar mensen op Facebook en Instagram vooral laten zien wie ze zijn en wat ze doen, zijn Pinterest-gebruikers op zoek naar inspiratie. Ze maken plannen en gebruiken hierbij massaal de zoekbalk om vervolgens de leukste en meest aansprekende pins op te slaan.

pinterest homepage
Pinterest is eigenlijk een visuele zoekmachine

De gebruikers op Pinterest

Zoals gezegd zijn gebruikers op Pinterest dus vooral bezig met de toekomst. Dit zijn voorbeelden van zoekgedrag van pinners:

  • Plannen van een bruiloft
  • Witte hippe sneaker voor in de zomer
  • Zoeken naar een leuke traktatie voor de verjaardag van hun kind
  • Woonkamer opnieuw inrichten
  • Nieuw luxe bed in hotelsfeer
  • Fashion trends van deze herfst
  • De beste tips om te reizen met kinderen
  • Een heerlijk kerstdiner verzorgen en daarbij zoeken naar dé allerlekkerste kerstrecepten
  • Cadeautips voor kerst, Sinterklaas of bijvoorbeeld Valentijnsdag

De meeste van deze zoekopdrachten zijn merkloos. Dat wil zeggen dat iemand bijvoorbeeld zoekt naar de nieuwste sneaker trends maar niet zoekt op “Nike sneaker”. Dit biedt mogelijkheden voor jou als webshopeigenaar. Op Pinterest bevinden de meeste gebruikers zich namelijk in de oriëntatiefase waarbij ze een koopintentie hebben. Jij wil graag met jouw pins tussen de zoekresultaten terecht komen. Je kunt de gebruiker op Pinterest in een heel vroeg stadium beïnvloeden met aantrekkelijke en inspirerende pins.

Maar hoe zorg je dat jouw Pinterest-account en vooral jouw pins zichtbaar worden onder jouw doelgroep? Ik deel hieronder een aantal tips om jouw zichtbaarheid een boost te geven.

7 onmisbare tips voor meer zichtbaarheid op Pinterest

Tip 1
Start met een zakelijk Pinterest-account. Je kunt op Pinterest je privé-account gemakkelijk omzetten in een zakelijk account. Of je maakt gelijk een zakelijk account aan. Zorg ervoor dat je altijd je website claimt. Hierbij koppelt Pinterest jouw account aan jouw website. Hierdoor krijg je beter inzicht in statistieken en rankt Pinterest jouw pins beter.

Tip 2
Activeer rich pins. Rich pins zijn uitgebreide pins. Ze zijn beschikbaar voor producten, artikelen (blogposts), recepten en app-install. Als je dit activeert krijgt iedere pin meer informatie. Denk hierbij aan productomschrijving, prijs en beschikbaarheid. Verander jij iets in je webshop dan verandert de informatie in de pin op Pinterest mee. Ideaal dus voor jouw als webshopeigenaar waarbij prijzen en beschikbaarheid veranderlijk zijn.

Om rich pins te installeren zal je misschien even aan het jasje van je webbouwer moeten trekken. Het is een stukje code die je kunt plaatsen aan de achterkant van je shop. Meer informatie over rich pins vind je hier.

Tip 3
Verdiep je in jouw doelgroep. Waarom is hij of zij op Pinterest actief en naar wat voor soort inspiratie zoekt deze persoon? Onthoudt dat gebruikers op Pinterest bezig zijn met de toekomst. Hoe kun jij daar met jouw content op inspelen? Heb jij bijvoorbeeld content rondom een bepaald thema, seizoen of feestdag? Dit kan je heel goed op Pinterest onder de aandacht brengen.

Deel ook verschillende soorten content. Wat voor landingspagina’s heb jij allemaal? Denk hierbij aan:

  • Verwijzingen naar je blog
  • Video’s
  • Producten
  • Verwijzing naar een categoriepagina
  • Inschrijven op nieuwsbrief
  • Gratis checklist of printable

Er zijn twee manieren om een pin te laten verwijzen naar jouw website:

  1. Log in op jouw Pinterest-account en upload een afbeelding. Voeg de pintitel, pinomschrijving en de juiste URL toe. 
  2. Plaats de afbeelding Pinterest-proof op je website. Dus inclusief titel en omschrijving. Vanaf je website kun je de pin vervolgens opslaan op een van je borden. Hierbij neemt Pinterest automatisch de URL over van de pagina waar de afbeelding op staat.

Tip 4
Ga op zoekwoordenonderzoek uit. Pinterest heeft bovenin een zoekbalk. Gebruik deze om te kijken wat veelgezochte zoekwoorden zijn. En zeker ook de zoekwoordcombinaties die passen bij jouw bedrijf. Deze zoekwoorden moeten terugkomen op jouw Pinterest-account, in het “over jou” gedeelte, jouw borden en in de pins. Zo word je pas echt goed zichtbaar.

Tip 5
Maak borden aan die relevant zijn voor jouw bedrijf. Start met de categorieën van jouw webshop. Dit is een goede leidraad en de perfecte basis om zometeen al jouw pins te kunnen opslaan. Zorg dat de bordnamen en bordomschrijvingen zoekwoorden bevatten.

Tip 6
Maak aantrekkelijke pins en gebruik tekst op een afbeelding om duidelijk te maken waar een pin over gaat. Goed om te weten: een mooie afbeelding wordt misschien vaker opgeslagen maar een pin met tekst zorgt voor meer verkeer naar je website. Pinterest heeft dat onderzocht.

Tips voor het maken van een aantrekkelijke pin:

Een aantrekkelijke pin met tekst heeft dus meer kans om voor verkeer naar je website te zorgen. De volgende tips helpen je bij het maken van die pins.

  • Benoem een productkenmerk zoals: duurzaam, organic, bio, vegan, must-have of handgemaakt.
  • Maak ook gebruik van woorden als: nieuw, maak, doe en ga.
  • Experimenteer met tekstoverlay en voeg branding toe. Laat op je pin een logo zien, de url van je website en de kleuren van je huisstijl.

Voorbeelden van aantrekkelijke pins met tekst zijn:

  • 5x de meest…
  • 7x kinderkleding gemaakt met biologisch katoen
  • 10x vegan recepten
  • Dé bespaartips voor jonge gezinnen
  • 5x sinterklaascadeaus onder de €10,-

Tip 7
Wees dagelijks actief. Ook Pinterest werkt met een algoritme en Pinterest rankt een account dat dagelijks iets pint beter dan accounts die op 1 dag 15 pins erop zetten en daarna een week niet meer. Verspreid je pins over meerdere dagen en pin iedere dag een aantal van jouw producten.

Key takeaways

  • Gebruik een zakelijk account
  • Claim je website en installeer rich pins
  • Verdiep je in je doelgroep
  • Ga op zoekwoordenonderzoek uit
  • Maak goede en relevante borden aan
  • Maak aantrekkelijke pins die zorgen voor meer clicks
  • Wees dagelijks actief

Meer weten over Pinterest? Check de blogs van Arlette!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *