Arlette helpt verschillende bedrijven zoals MeditationMoments, Riviera Maison, Chickslovefood en Hml Bedding aan meer succes met Pinterest. Met haar bedrijf PinCreative verzorgt ze in-company trainingen en lezingen. Ook schreef ze onlangs een e-book “Boost jouw business met Pinterest”. In dit gastblog deelt ze 7 tips voor meer zichtbaarheid op Pinterest wat met name voor webshops onmisbaar is.
Wil jij het verkeer naar jouw website vergroten zodat je nog meer kan verkopen? Natuurlijk wil je dat! Net zoals iedere webshopeigenaar wil je uiteindelijk meer omzet. Jammer genoeg laten nog veel webshops kansen liggen op Pinterest. In dit blog meer informatie over Pinterest én 7 onmisbare tips voor meer succes met Pinterest.
Inmiddels telt Pinterest meer dan 3 miljoen actieve Nederlandse gebruikers en wereldwijd zelfs meer dan 300 miljoen. Deze aantallen blijven alleen maar groeien en daarmee de mogelijkheden en kansen ook!
Wie denkt dat Pinterest een socialmediakanaal is heeft het mis. Pinterest kan je beter omschrijven als een visuele zoekmachine. Dé plek waar mensen naar toe gaan om inspiratie op te doen voor de toekomst. Waar mensen op Facebook en Instagram vooral laten zien wie ze zijn en wat ze doen, zijn Pinterest-gebruikers op zoek naar inspiratie. Ze maken plannen en gebruiken hierbij massaal de zoekbalk om vervolgens de leukste en meest aansprekende pins op te slaan.
Pinterest is eigenlijk een visuele zoekmachine
Zoals gezegd zijn gebruikers op Pinterest dus vooral bezig met de toekomst. Dit zijn voorbeelden van zoekgedrag van pinners:
De meeste van deze zoekopdrachten zijn merkloos. Dat wil zeggen dat iemand bijvoorbeeld zoekt naar de nieuwste sneaker trends maar niet zoekt op “Nike sneaker”. Dit biedt mogelijkheden voor jou als webshopeigenaar. Op Pinterest bevinden de meeste gebruikers zich namelijk in de oriëntatiefase waarbij ze een koopintentie hebben. Jij wil graag met jouw pins tussen de zoekresultaten terecht komen. Je kunt de gebruiker op Pinterest in een heel vroeg stadium beïnvloeden met aantrekkelijke en inspirerende pins.
Maar hoe zorg je dat jouw Pinterest-account en vooral jouw pins zichtbaar worden onder jouw doelgroep? Ik deel hieronder een aantal tips om jouw zichtbaarheid een boost te geven.
Tip 1
Start met een zakelijk Pinterest-account. Je kunt op Pinterest je privé-account gemakkelijk omzetten in een zakelijk account. Of je maakt gelijk een zakelijk account aan. Zorg ervoor dat je altijd je website claimt. Hierbij koppelt Pinterest jouw account aan jouw website. Hierdoor krijg je beter inzicht in statistieken en rankt Pinterest jouw pins beter.
Tip 2
Activeer rich pins. Rich pins zijn uitgebreide pins. Ze zijn beschikbaar voor producten, artikelen (blogposts), recepten en app-install. Als je dit activeert krijgt iedere pin meer informatie. Denk hierbij aan productomschrijving, prijs en beschikbaarheid. Verander jij iets in je webshop dan verandert de informatie in de pin op Pinterest mee. Ideaal dus voor jouw als webshopeigenaar waarbij prijzen en beschikbaarheid veranderlijk zijn.
Om rich pins te installeren zal je misschien even aan het jasje van je webbouwer moeten trekken. Het is een stukje code die je kunt plaatsen aan de achterkant van je shop. Meer informatie over rich pins vind je hier.
Tip 3
Verdiep je in jouw doelgroep. Waarom is hij of zij op Pinterest actief en naar wat voor soort inspiratie zoekt deze persoon? Onthoudt dat gebruikers op Pinterest bezig zijn met de toekomst. Hoe kun jij daar met jouw content op inspelen? Heb jij bijvoorbeeld content rondom een bepaald thema, seizoen of feestdag? Dit kan je heel goed op Pinterest onder de aandacht brengen.
Deel ook verschillende soorten content. Wat voor landingspagina’s heb jij allemaal? Denk hierbij aan:
Er zijn twee manieren om een pin te laten verwijzen naar jouw website:
Tip 4
Ga op zoekwoordenonderzoek uit. Pinterest heeft bovenin een zoekbalk. Gebruik deze om te kijken wat veelgezochte zoekwoorden zijn. En zeker ook de zoekwoordcombinaties die passen bij jouw bedrijf. Deze zoekwoorden moeten terugkomen op jouw Pinterest-account, in het “over jou” gedeelte, jouw borden en in de pins. Zo word je pas echt goed zichtbaar.
Tip 5
Maak borden aan die relevant zijn voor jouw bedrijf. Start met de categorieën van jouw webshop. Dit is een goede leidraad en de perfecte basis om zometeen al jouw pins te kunnen opslaan. Zorg dat de bordnamen en bordomschrijvingen zoekwoorden bevatten.
Tip 6
Maak aantrekkelijke pins en gebruik tekst op een afbeelding om duidelijk te maken waar een pin over gaat. Goed om te weten: een mooie afbeelding wordt misschien vaker opgeslagen maar een pin met tekst zorgt voor meer verkeer naar je website. Pinterest heeft dat onderzocht.
Een aantrekkelijke pin met tekst heeft dus meer kans om voor verkeer naar je website te zorgen. De volgende tips helpen je bij het maken van die pins.
Tip 7
Wees dagelijks actief. Ook Pinterest werkt met een algoritme en Pinterest rankt een account dat dagelijks iets pint beter dan accounts die op 1 dag 15 pins erop zetten en daarna een week niet meer. Verspreid je pins over meerdere dagen en pin iedere dag een aantal van jouw producten.
Meer weten over Pinterest? Check de blogs van Arlette!
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal