Waarom je beter niet zelf je visitekaartje kunt maken

Als je gaat netwerken (en ja, dat is een belangrijk onderdeel van je onderneming) wil je visitekaartjes uitdelen. Zo wordt je makkelijker onthouden door potentiële klanten en samenwerkingspartners, aangezien zij je visitekaartje bewaren. Alle informatie die er op staat moet kloppen, check dit dus altijd dubbel! Het zou natuurlijk erg vervelend zijn als ze je nodig hebben en ze je niet kunnen bereiken omdat je telefoonnummer er verkeerd op staat. Het moet passen bij de uitstraling van je bedrijf. Zorg er dus voor dat je visitekaartje in dezelfde huisstijl is als je website en logo. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw kaartje er hetzelfde uitziet als dat van een ander (risico van Vistaprint). Een professioneel en verzorgd visitekaartje komt betrouwbaarder over dan een visitekaartje dat je zelf geprint hebt of een kaartje waar met pen een ander e-mailadres op geschreven staat. En je wilt natuurlijk goed onthouden worden! Zorg dus altijd voor een kwalitatief en professioneel visitekaartje.

4 Redenen waarom je beter niet zelf je visitekaartje kunt ontwerpen

  • Vistaprint: bij Vistaprint kun je kiezen voor bestaande templates. Erg makkelijk natuurlijk, maar je loopt hierbij wel het risico dat je geen uniek visitekaartje hebt. Daarnaast vallen de kosten vaak toch hoger uit dan ze doen voorkomen.
  • Een visitekaartje ontwerpen is meer dan alleen je logo + adresgegevens op een kaartje zetten. Door met de elementen van het logo te spelen kun je er echt een onderscheidend kaartje van maken. Maar daar moet je wel oog voor hebben. Zorg ervoor dat jouw visitekaartje uitstraalt wat jouw bedrijf inhoudt!
  • Je kunt met visitekaartjes hele leuke dingen doen. Denk aan afgeronde hoeken, stansen, dikker papier, fluor papier, parelmoer papier, metallic glans, een langwerpig kaartje dat dubbelgevouwen is enzovoort. Er zijn zoveel mogelijkheden waar je vaak zelf geen idee van hebt. Als je voor een van deze mogelijkheden kiest, moet je daar wel rekening mee houden in het ontwerp. Wanneer je hulp vraagt tijdens het ontwerp, kun je voorkomen dat je ontwerp verkeerd uitpakt.
  • Je zet er vaak te veel of te weinig informatie op. De informatie die een perfect visitekaartje moet bevatten: bedrijfsnaam, jouw naam en functie, telefoonnummer (zakelijk en eventueel privé), faxnummer wanneer je deze hebt, internet en e-mailgegevens, eventueel adresgegevens, het logo en een slogan wanneer je deze hebt. Laat duidelijk zien wat jij doet, wat voor bedrijf je hebt en hoe potentiële klanten je kunnen bereiken.

>> We hebben een aantal creatieve visitekaartjes voor je verzameld. Check ons Pinterest bord.

5 Tips voor als je toch zelf je visitekaartje wilt maken

  1. Gebruik het standaardformaat 55mm x 85mm. Zo weet je zeker dat je kaartje in visitekaartjesmappen/bakken/houders/portemonnees etc. past. Dat is natuurlijk wel zo fijn wanneer je net een goed contact hebt gelegd!
  2. Houd genoeg afstand tussen de inhoud en de randen van het visitekaartje. Tijdens het snijden van de kaartjes kan er een paar millimeter extra afgesneden worden. Het zou vervelend zijn als daar net het laatste cijfer van je telefoonnummer staat en alles nu opnieuw moet.
  3. Controleer je kaartje goed voordat je het laat drukken. Weet je zeker dat je naam, e-mailadres, telefoonnummer etc. geen fouten bevatten? Laat het desnoods nog even door een ander persoon nalezen!
  4. Een kaartje heeft twee kanten. Gebruik ze. Zo kun je de achterkant bijvoorbeeld gebruiken als afsprakenkaart.
  5. Kies het juiste papier met de juiste afwerking. Een stapel kaartjes op elkaar kunnen gaan afgeven. Dit voorkom je door te kiezen voor bijvoorbeeld een afwerking met laminaat.

Ook je logo kun je beter niet zelf ontwerpen. Toch doen? Lees dan onze tips om zelf je logo te maken.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *