Zo kun je Site Search instellen en direct zoekresultaten in Google Analytics terugvinden

Zo kun je Site Search instellen en direct zoekresultaten in Google Analytics terugvinden

Site search tracking instellen? Huh, wat is dat? Dit is iets wat weinig mensen hebben ingesteld in Google Analytics (GA/GA4), maar dit is data waar je belangrijke conclusies uit kunt trekken. Laten we eens beginnen met het uitleggen van wat Site Search is.

Inhoudsopgave

Meet site search

Met site search tracking kun je achterhalen waar bezoekers op jouw website naar zoeken. Je hebt hier dus wel een zoekfunctie op je website voor nodig. Heb je een webshop? Dan kun je zien naar welke producten of merken jouw bezoekers zoeken. Mocht je deze niet in je assortiment hebben, dan kun je overwegen om deze toch in te gaan kopen. Je weet tenslotte al dat er bezoekers naar op zoek zijn.

Het is niet veel werk om site search tracking in te stellen en je kunt dit zowel voor Google Analytics Universal (GA) als voor de nieuwe versie genaamd Google Analytics 4 (GA4) doen. Hieronder laat ik je zien hoe je de zoekfunctie op je website aan Google Analytics 4 kunt koppelen. Ook heb ik een video voor je gevonden die je laat zien hoe je dit met de oudere versie van Google Analytics kunt doen.

"Met site search tracking kun je achterhalen waar bezoekers op jouw website naar zoeken."

Zo kun je site search in Google Analytics instellen

Je kunt site search voor zowel de huidige Google Analytics als de nieuwe GA4 versie instellen. Hieronder leg ik je beide manieren uit.

Site search in GA4 instellen

Inmiddels heb je vast wel gehoord van de nieuwe versie van Google Analytics genaamd GA4. Heb je deze nog niet op je website geïnstalleerd, dan moet je dat eigenlijk direct doen. Op termijn zal de oude versie komen te vervallen en dan is het wel fijn dat je al data in GA4 hebt staan.

(Heb je GA4 nog niet geïnstalleerd en weet je niet hoe je dit kunt installeren? Neem dan contact met ons.)

In principe staat site search tracking voor GA4 standaard ingesteld. Je hoeft dus alleen te controleren of de zoekresultaten in Google Analytics terug te vinden zijn. Mocht je de instellingen voor de site search tracking toch willen veranderen of willen controleren, dan kun je de volgende stappen volgen:

Stap 1: Navigeer naar je GA4 property in Google Analytics. Klik in het linker rapportage menu op de ‘Admin’ tab.

Stap 2: Er verschijnt een nieuwe overlay, zoals hieronder. Klik op Gegevensstreams.

Schermafbeelding van stap 2 om je site search instellingen te checken

Stap 3: Gegevensstreams toont je alle beschikbare streams (GA4 eigenschappen en hun details). Selecteer de stream waarop je site search tracking wilt instellen.

Schermafbeelding van stap 3 om je site search instellingen te checken

Stap 4: Er verschijnt een nieuwe overlay, deze keer met gegevens van de webstreams. Daarin staan ook de details van de uitgebreide metingen die ingesteld zijn. Dat zijn zijn paginaweergaven, scrollen, uitgaande klikken, downloaden van bestanden en zoeken op de site. Klik op het ‘Tandwiel’ icoon.

Schermafbeelding van stap 4 om je site search instellingen te checken

Stap 5: Er verschijnt opnieuw een overlay. Daarin zie je, als het goed is, dat zoeken op de site op ‘Ingeschakeld’ staat.

Schermafbeelding van stap 5 om je site search instellingen te checken

Staat “zoeken op de site” nog niet ingeschakeld? Schuif de schakelaar dan naar rechts om deze alsnog in te schakelen. Gefeliciteerd! Je hebt nu succesvol site search tracking opgezet voor je Google Analytics 4 account.

Extra informatie: zoals ik al eerder vertelde, staat site search tracking automatisch ingesteld. Dit werkt echter alleen voor een aantal vooraf definieerde zoek parameters. Een zoek parameter is een deel van de URL die achter het ‘?’ karakter komt te staan.

Schermafbeelding van GA4 parameters die je nodig hebt om site search in te stellen

Standaard wordt het zoek-event getriggerd op basis van de aanwezigheid van een van de volgende vijf parameters in de URL:

  1. q
  2. s
  3. search
  4. query
  5. keyword

Als jouw website een andere parameter dan een standaardparameter in zijn URL gebruikt kun je een aangepaste parameter configureren om de zoekresultaten alsnog te monitoren. Volg de eerste 5 stappen nogmaals en klik vervolgens op geavanceerde instellingen.

schermafbeeldingen van geavanceerde site search instellingen in GA4

GA Universal (oude versie) Site search instellen

Mocht je deze data ook in de universele Google Analytics terug willen zien, dan kun je het beste deze  YouTube video bekijken (in het Engels) of de stappen volgen die daaronder staan.

Conclusie

Met de data die je door het instellen van site search in GA/GA4 kunt terugvinden, kun je bepalen welke producten /merken je nog meer in je webshop kunt verkopen. Of waar je je volgende blog over kunt schrijven. Of welke dienst je misschien toch toe moet voegen. Kortom: je ontdekt waar de behoefte van je bezoekers ligt. Hier kun je bij de verdere ontwikkeling van je website op inspelen. Zo weet je zeker dat de wijzigingen op je website ook daadwerkelijk verbeteringen voor je bezoekers zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *