zakelijk twitteren voor gevorderden

Review: Zakelijk twitteren voor gevorderden – Maaike Gulden

De meeste boekjes uit de ‘In 60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack staan in mijn kast, maar Zakelijk twitteren voor gevorderden ontbrak nog. Ik besloot het boekje onlangs aan te schaffen, maar meer met het idee om de serie compleet te maken dan met het idee dat ik er iets van zou leren. Toch was ik nieuwsgierig naar de inhoud en wat ik me vooral afvroeg: is het boekje echt voor gevorderden?

zakelijk-twitteren-voor-gevorderdenZakelijk twitteren voor gevorderden heeft een prettig pocketformaat en is ideaal om mee te nemen. Ik moest plots met de trein naar een afspraak omdat er flinke file op de weg stond en besloot het boekje in mijn tas te gooien ‘voor als ik me verveelde’. Ik ben er in de trein inderdaad aan begonnen. Omdat ik tegelijkertijd ook een samenvatting voor mezelf wilde maken, heb ik er langer dan 60 minuten over gedaan, maar @maaikegulden deelt in 160 pagina’s heel veel nuttige kennis met je.

Begin met een strategie

Een van de belangrijkste punten die Maaike aanstipt, is dat je als bedrijf een strategie moet hebben voor Twitter en dat het daar bij veel bedrijven nog aan ontbreekt. Ze waarschuwt ook voor de valkuilen van Twitter, waar veel bedrijven helaas nog steeds intrappen. Juist daarom denk ik dat het ‘voor gevorderden’ in de titel weggelaten had kunnen worden. Iemand die met zakelijk twitteren wil gaan beginnen moet juist dit boek lezen, zodat de valkuilen en het belang van een goede strategie duidelijk is. Niet gelijk schrikken bij het woord ‘strategie’, Maaike geeft een prima stappenplan om zo’n strategie op te stellen.

In het boek worden ook talloze tools beschreven om bijvoorbeeld tweets te plannen en te monitoren. Voor beginners handig om te weten dat deze tools bestaan, maar deze zullen inderdaad vooral door gevorderden in gezet gaan worden. En ja, er zaten er bij die ik nog niet kende. ;-)

Welke informatie vind je in Zakelijk Twitteren voor gevorderden?

In dit boekje lees je waar je Twitter zakelijk voor in kunt zetten en welke valkuilen je beter kunt vermijden als je dat succesvol wilt doen. Een stappenplan voor het maken van een strategie komt aan bod en Maaike legt uit hoe je je goed kunt profileren op Twitter. Een account aanmaken is niet zo moeilijk, maar hoe kom je aan volgers en hoe kom je met ze in contact? Ook daar geeft Maaike antwoord op.

Je wilt graag met volgers in contact komen om bijvoorbeeld je product, campagne of evenement te promoten. Maaike legt uit hoe je dit het beste kunt doen en waarom het belang van webcare zo groot is als je zakelijk twittert. Adverteren komt ook nog kort aan bod, maar dat staat in Nederland eigenlijk nog in de kinderschoenen.

Mijn mening over Zakelijk Twitteren voor gevorderden

Zakelijke Twitteren voor gevorderden van Maaike Gulden leest lekker weg. Dat is te danken aan het makkelijke taalgebruik, aan de begrippen die duidelijk uitgelegd worden en de voorbeelden die gegeven worden. Maar de opmaak van het boek speelt hier ook een grote rol bij. Een goede indeling, duidelijke subkopjes, fijne opsommingen en kadertjes met extra informatie.

Het enige wat me stoorde zijn de vele herhalingen in het boekje. Ik heb wel erg vaak gelezen dat je ‘informatie moet delen die interessant is voor je doelgroep’, ‘je de dialoog aan moet gaan’, ‘je waardevolle content moet delen’ en je een ‘relatie op moet bouwen’. Ik ga er maar van uit dat de kracht van de herhaling hier zijn werk moet doen, maar het was mij net iets te veel herhaling.

Verder heb ik niets op dit boekje aan te merken en raad ik het zeker aan aan mensen die willen gaan beginnen met twitteren of die al begonnen zijn met twitteren, maar er meer uit willen halen. Maar ook aan alle bedrijven die denken dat ze heel goed bezig zijn, maar mijn timeline nog steeds vervuilen met keiharde acquisitietweets en nul waardevolle informatie.

Vond je deze review interessant? Deel hem dan via onderstaande share buttons. Ik weet zeker dat je volgers het waardevolle content vinden :-)

1 antwoord