Online adverteren met weinig budget

Google Adwords duur en ondoorzichtig? Onze collega Daniël Maltha van Webcare4all – Webdesign en Online Marketing vertelt hoe je met weinig budget toch succesvol aan de slag kunt met Google Adwords in het gastblog dat hij heeft geschreven voor Buro Staal.

Ben je startend ondernemer of heb je een webshop dan vraag je je waarschijnlijk af of online adverteren wel iets voor jou is. Na het lezen van dit artikel weet je niet alleen dat het antwoord natuurlijk ja is, maar ook hoe je online adverteren zodanig moet aanpakken dat je met een klein budget, groots resultaat behaalt.

Wat is je doel

Natuurlijk heb je als doel dat je producten en diensten bij zoveel mogelijk mensen bekend worden. Maar je wilt meer dan dat. Je wilt namelijk ook dat mensen tot je klantenkring gaan behoren. En dat lukt alleen wanneer jij kunt aantonen dat je een probleem kunt oplossen, waar je publiek mee worstelt.

Jouw product is ofwel iets wat mensen nodig hebben of leuk vinden, of je biedt een dienst of speciale vaardigheid aan waarmee je bijdraagt aan een oplossing van een bestaand probleem.

Wanneer je je doelen definieert, moet je ook het probleem kunnen omschrijven waar je potentiele klant meezit en  wat voor oplossing jij daarvoor hebt. Want die oplossing ga je in je advertenties natuurlijk aanbieden.

Ontdek waar je doelgroep zit

Je doelgroep kennen is één ding, maar hoe je ze het best kunt bereiken is een ander probleem. Stel dat je een doe-het-zelf houtbewerkingsbedrijf hebt, is een billboard dan de beste manier of ben je beter af wanneer je je pijlen richt op bloggers die fan zijn van je werk?

Ga grondig te werk

Voordat je een samenwerking aangaat met een online marketing bedrijf, doe je er goed aan je eerst grondig voor te bereiden. Pleeg onderzoek naar de referenties en reviews wanneer je in zee gaat met een bedrijf of freelancer. Staar je niet blind op al te mooie referenties, want als er alleen maar lof geuit wordt en 5 sterren gescoord, dan kun je er gif op in nemen dat de reviews nep zijn.

Wees origineel,  maar blijf trouw aan jezelf en je merk

In de wereld van online adverteren is niets te gek, maar het moet wel passen bij je product en bedrijf. Realiseer je altijd waar je bedrijf voor product voor staat en doe hierin geen concessies. Iets wat uitstekend werkt voor schoenen of sportartikelen, hoeft niet aan te slaan bij jouw product. Omdat jij je product en de markt het beste kent, weet je waarschijnlijk ook precies wat nog passend is en wat beslist niet geschikt is om je product aan de man te brengen. Dat is minstens net zo belangrijk als je te weten via welke kanalen je je klanten het beste bereikt. Heb je nog geen merk of herkenbaar logo, dan kan een online marketing specialist je daarbij behulpzaam zijn. Hoe strakker en duidelijker, hoe beter de klant het zal onthouden.

Blijf realistisch

Dromen mag, maar blijf wel realistisch in je verwachtingen en doelen. Het opbouwen van een trouwe klantenkring kost nu eenmaal veel tijd. Je kunt dus niet verwachten dat je bedrijf na één advertentiecampagne al landelijke bekendheid geniet. Zelfs successen die uit het niets lijken te komen, zijn het resultaat van jarenlange inspanning. Wanhoop ook niet wanneer je niet meteen nieuwe klanten op de stoep hebt staan na een weekje online adverteren. Dat komt echt wel.

Reserveer structureel budget voor adverteren

In plaats van geld te pompen in één of twee publiekstrekkers, is het verstandiger om te bedenken hoeveel geld je structureel kan vrijmaken voor het regelmatig maken van reclame.

Door continu te adverteren, krijg je vanzelf meer bezoekers. Mensen moeten eerst een paar keer gehoord hebben van een product of dienst, voordat ze bereid zijn het te kopen. Naamsbekendheid is dus in eerste instantie een belangrijke focus van je advertentiecampagnes.

Heb je eenmaal enige bekendheid en daarmee het vertrouwen gewonnen van je doelgroep, dan pas ga je beginnen met het lanceren van aanbiedingen, evenement en meer gerichte advertentiecampagnes.

Maak gebruik van gratis kanalen

Google maps, Google mijn bedrijf, Yelp, Facebook en ga zo maar door, zijn allemaal gratis. Maak gebruik van deze kanalen om je lokale bedrijf of website te promoten en zorg dat je gevonden wordt op deze sites.

Ga naar Google Mijn Bedrijf  om een gratis bedrijfspagina aan te maken. Deze moet je wel verifiëren ( je krijgt per post dit toegestuurd), maar daarna zal je bedrijf zichtbaar zijn in lokale resultaten en op Maps en beschikbaar voor reviews in Google, zelfs zonder website. Voor Yelp geldt eenzelfde verhaal. 

Voor Yelp geldt eenzelfde verhaal. Ga hiervoor naar Zakelijke Accounts van Yelp. Wanneer je de getonde stappen volgt, staat je bedrijf binnen een mum van tijd op Yelp.

Blijf vol houden

Onthoud dat in het begin instant resultaten waarschijnlijk uit zullen blijven. Adverteren zal altijd onderdeel moeten zijn van een lange termijn beleid waarmee je de merk en product onder de aandacht wilt brengen en houden.

Om er voor te zorgen dat klanten terug blijven komen, mag je aandacht nooit verslappen. Bedenk manieren om je klanten blijvend te boeien.  Beloon trouwe klanten en zorg voor uitstekende service. Positieve mond op mond reclame is nog altijd de beste die je als  bedrijf kunt hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *