Oh nee, een nieuw logo!

Een nieuw logo zorgt meestal voor veel enthousiasme. Zodra het af is, wil je het vol trots aan de buitenwereld laten zien en gelijk op al je visuele uitingen toepassen. Maar de beslissing om een nieuw logo te laten ontwikkelen is niet altijd even makkelijk. In dit artikel nemen we je mee in de weg naar het Buro Staal logo 3.0.

Het ontstaan van het eerste Buro Staal logo

Het Buro Staal logo 1.0 zag het levenslicht toen Rosanne op 1 januari 2014 fulltime voor zichzelf ging werken. Haar nieuwe bedrijfsnaam werd Buro Staal wat resulteerde in onderstaand logo. Er zat geen filosofie achter dit logo. Rosanne wilde een strak en stoer logo zonder tierelantijnen, maar wel met een female touch.

Later vertelde Anne-Lies van Bloei! dat magenta de kleur van enthousiasme, ondersteunen en out of the box denken is en grijs de kleur van neutraliteit, professionaliteit en kwaliteit. Prima kleuren dus om in je logo te gebruiken.

Buro Staal logo 1.0

Buro Staal werd een VOF, tijd voor logo 2.0

Het logo ging drie jaar mee en werd daarna aan een redesign onderworpen. Rosanne en Annemieke voegden hun bedrijven samen tot één. Annemieke ging akkoord om verder te gaan onder de naam Buro Staal op één voorwaarde: dat ze het logo onder handen mocht nemen. Rosanne was blij dat ze haar bedrijfsnaam mocht behouden en gaf Annemieke carte blanche. Nou ja, zo ongeveer … ;-)

Op 1 januari 2017 werd het Buro Staal logo 2.0 geïntroduceerd. Het lettertype bleef, taupe werd aan het kleurenpallet toegevoegd en het schild werd vervangen door een giraf. Met een magenta bril en strik, want die female touch wilden we behouden.

Buro Staal logo 2.0

Waarom een giraf?

We kregen regelmatig de vraag waarom we een giraf in ons logo hadden. Nou ja, waarom niet ;-) Toen we inspiratie opdeden voor ons 2.0 logo kwamen we de roze flamingo tegen. Die vonden we leuk, maar werd ook te pas en te onpas in allerlei verschillende uitingen en gadgets gebruikt. Omdat we wel een onderscheidend logo wilden, viel de flamingo dus af. Maar wat nou als we een ander dier zouden gebruiken en daar een roze touch aan zouden geven?

We gingen op zoek naar de betekenis van dieren. Op de website tomwesteneng.nl vonden we een enorm lijst dieren inclusief uitleg waar ze symbool voor staan. Bij de giraf lazen we:

De giraffe staat symbool voor overzicht en geweldloos communiceren, openheid en liefde, initiatief nemen en je nek uitsteken.

Deze symboliek sloot goed aan bij hoe we willen ondernemen en zo kwam de giraf in het Buro Staal logo 2.0. En op pennen, notitieblokken, mokken, vlaggen langs het sportveld, een groot bord bij ons voor het kantoor en op de wc-deuren in het kantoor.

De giraf werd een hit

Dat de giraf goed aansloeg, bleek het feit dat klanten foto’s van giraffen stuurden als ze in de dierentuin of op safari waren en ons tagden bij schattige giraffenfilmpjes (is weer eens iets anders dan kattenfilmpjes ;-)). Een giraf wordt geassocieerd met Buro Staal en dat heeft geholpen in het vergroten van onze naamsbekendheid.

Maar het is (weer) tijd voor een nieuw logo.  We gaan de manier waarop we werken, de doelgroep waar we ons op richten en de diensten die we aanbieden enigszins veranderen en de giraf past daar niet meer bij.

En mèn, wat is dat lastig! Want ja, we hebben die pennen, notitieblokken en mokken. Die vlaggen langs het sportveld, dat bord voor het kantoor en die giraffen op de wc-deur. En niet te vergeten de animaties van de giraf die een illustrator voor ons gemaakt heeft. Dat heeft alles bij elkaar een flinke bom duiten gekost.

Maar dat mag nooit de reden zijn om niet van logo te veranderen. We kunnen het niet aan onszelf verkopen om met het huidige logo door te gaan als we weten dat het niet langer aansluit bij onze identiteit. En onze identiteit hebben we nog nooit zo helder in beeld gehad dan nu, dus nu is het perfecte moment voor een nieuw logo dat daar naadloos bij aansluit.

We hebben geprobeerd de giraf in het logo te behouden, maar dat is helaas niet gelukt. En dus is het Buro Staal logo 3.0 giraf-loos. Veel mensen zullen dat jammer vinden en niet iedereen zal het begrijpen, maar voor ons is het glashelder.

Buro Staal logo 3.0

Focus op resultaat

Mochten we je in het verleden aangeraden hebben voor een nieuw logo te gaan of mogen we dit in de toekomst doen, weet dat we snappen wat de gevolgen zijn. Dat we dit zelf ook meegemaakt hebben. En dat we er stiekem een nachtje van wakker hebben gelegen. Maar in the end wil je een logo dat volledig aansluit bij je identiteit, dat uitstraalt wie je bent en dat de juiste doelgroep aanspreekt. Dat is het resultaat wat we altijd voor ogen moeten blijven houden. Daar leggen we de focus op.

6 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *