blog post

Magento of WooCommerce: welk systeem is beter?

In 2019 was de totale omzet van e-Commerce in Nederland zo’n 25,8 miljard euro. Een groei van 10% ten opzichte van 2018. En de verwachting is dat de omzet in 2020 ook weer met minimaal 10% gegroeid is. Webshop winkelend Nederland geeft serieuze bedragen uit online. Wil je een webshop laten maken? Dan zul je een stevige basis neer moeten zetten om te zorgen dat een deel van de omzet jouw kant op komt. Er zijn talloze systemen waar je die basis mee neer kunt zetten. Wij zetten de nummer 3 en 1 van Nederland naast elkaar: Magento en WooCommerce.

foto blog

Wat is belangrijk bij het kiezen van een webshop systeem? 

Wanneer je een e-commerce platform kiest, kun je natuurlijk talloze factoren met elkaar vergelijken. Om te zorgen dat je niet in het wikken en wegen blijft hangen, is het belangrijk van tevoren te beslissen welke factoren voor jou echt belangrijk zijn. Wij raden je aan om de onderwerpen in deze lijst in ieder geval mee te laten wegen.

  • Gebruiksvriendelijkheid – Hoe gebruikersvriendelijk is het systeem voor jou en jouw team?
  • Performance en schaalbaarheid – Overstappen naar een ander platform kost altijd extra werk. Liefst kies je dus voor een platform dat zo lang mogelijk met je meegroeit en ook bij grote hoeveelheden producten en bezoekers soepels blijft draaien.
  • Veiligheid – Criminelen? Die hou je liever buiten de deur. Van je software en van je klantgegevens. Onderhoud is daarom erg belangrijk.
  • Kosten – Want investeren is slim, maar wel op een zakelijk verstandige manier.

De belangrijkste kenmerken – Magento vs WooCommerce

Beide platforms hebben een prima reputatie, beiden bieden veel verschillende soorten features en beiden hebben een flinke fan base.  Dus wat kies je? Voor je het weet zit je midden in analysis paralysis. En dat is zonde van je tijd Laten we beginnen met iets meer over beide platforms te vertellen.

Magento

Magento is een zelfstandig draaiend e-commerce platform. Het staat bekend om zijn stabiliteit en schaalbaarheid. Daardoor kiezen veel grote e-commerce bedrijven voor Magento. Magento is verkrijgbaar in een gratis versie (Magento Open Source), in een betaalde versie (Magento Commerce) en in een versie die met webhosting is gecombineerd (Magento Commerce Cloud). Zo’n 9% van de e-commerce platforms draait op Magento. De meest recente versie is Magento 2.

Pros

  • Heel eenvoudig om meerdere webshops naast elkaar op te zetten, bijvoorbeeld per land of per doelgroep (B2C / B2B).
  • Mogelijk om content op basis van klantgroepen en/of segmenten te tonen.
  • Mogelijk om meerdere magazijnen te koppelen en per magazijn voorraad te. Beheren.
  • Koppelingen met bestaande software zoals PIM of ERP systemen zijn goed te maken.
  • Je kunt met extensies features uitbreiden en extra features toevoegen.
  • Magento is echt ontwikkeld voor e-commerce en biedt daarnaast de mogelijkheid om een blog toe te voegen.

Cons

  • Je hebt op z’n minst een stevige basiskennis van web development nodig om dit platform goed te kunnen gebruiken. Zelfs al wil je “alleen” maar een ander thema kiezen. Het systeem is niet geschikt voor mensen zonder technische kennis.
  • Je hebt weinig keuze in thema’s. Dat komt vooral doordat de meeste bedrijven ervoor kiezen om een custom thema te laten bouwen.
  • De gratis variant kent minder mogelijkheden, waardoor je al snel voor de betaalde versie moet kiezen.
  • De premium versie is behoorlijk prijzig.
Magento homepage
Website van Magento

WooCommerce

WooCommerce heeft met 28% verreweg het grootste marktaandeel. Het is een gratis extensie (plugin) voor het WordPress platform. WordPress kent twee varianten: WordPress.com (betaald) en WordPress.org (gratis). WordPress.com is een online omgeving waar je binnen vijf minuten een blog aan kunt maken. De hosting is hierbij inbegrepen. Je hebt nagenoeg geen technische kennis nodig, maar bent wel beperkt in het kiezen van thema’s en plugins. WordPress.org kun je downloaden en installeren in een hostingomgeving die je zelf geregeld hebt. Je hebt hier meer technische kennis voor nodig, maar bent daarna vrij om elk thema of plugin te gebruiken die je wilt of deze zelf te ontwikkelen. In dit artikel gaan wij uit van WordPress.org.

Pros

  • Het maken van nieuwe pagina’s, toevoegen van producten en blogs en uitbreiden van de webshop is zeer gebruiksvriendelijk en laagdrempelig.
  • Je hebt weinig technische kennis nodig om met WordPress en WooComerce aan de slag te kunnen gaan.
  • Je kunt voor het aanpassen van de look & feel van je webshop uit zowel gratis als betaalde WordPress thema’s kiezen. Deze kun je zelf installeren.
  • Er zijn veel gratis en betaalde plugins waarmee je de functionaliteit van de webshop kunt uitbreiden.
  • Het is relatief lichte software en ook nog eens open source. De grote community rondom WordPress zorgt continu voor verbeteringen.

Cons

  • Ondanks dat je zelf een heel eind kunt komen, heb je voor een professionele webshop toch vaak de hulp van een expert nodig.
  • Je kunt standaard maar 1 webshop maken, gericht op 1 doelgroep maken.
  • Een webshop in meerdere talen met gedeelde producten en voorraad is lastig te maken.
  • WordPress is ontwikkeld als Content Management Systeem en biedt de mogelijkheid om een webshop toe te voegen. De basis ligt dus niet bij e-commerce.
WooCommerce
Website van WooCommerce

Gebruiksvriendelijkheid: Magento vs WooCommerce

Wie gaat jouw webshop maken? Ga je zelf aan de slag met het bouwen? Of besteed je alles liever uit aan een bureau? De technische kennis die vereist is voor het gebruik en beheer van de software ligt nogal uit elkaar. Neem dus echt de tijd om hierover na te denken.

Magento

De Magento community heeft talloze developers die gratis en betaalde extensies en thema’s aanbieden. Ondanks dat wordt er over het algemeen bij Magento voor maatwerk extensies en thema’s gekozen. Je moet extensies en thema’s met code commando’s in een terminal-omgeving installeren. Kennis en ervaring als developer is hierbij noodzakelijk.

Het toevoegen van content, zowel producten als pagina’s en het aanpassen van instellingen is wel gebruiksvriendelijk. Als de webshop eenmaal staat, kun je zonder technische kennis zelf aan de slag met het vullen en bijhouden van de shop. Houd er wel rekening mee dat de gratis versie geen pagebuilder kent en je qua content dan minder opmaakmogelijkheden hebt.

WooCommerce

WordPress heeft een bibliotheek waar goedgekeurde gratis plugins en thema’s in aangeboden worden. Daarnaast zijn er heel veel betaalde plugins en thema’s te vinden. Je kunt deze thema’s en extensies met een paar klikken installeren en configureren. Hier is geen technische kennis of kennis van code voor vereist.

Het toevoegen van content, zowel producten als pagina’s en blogs is erg gebruiksvriendelijk. Als het gebruikte thema geen pagebuilder heeft om de pagina’s mee in te richten, kun je de standaard blokkeneditor van WordPress gebruiken. Deze biedt voldoende mogelijkheden om een pagina of blog creatief in te delen.

Performance & schaalbaarheid: Magento vs WooCommerce

Wanneer je met een e-commerce platform begint, droom je er misschien van om de volgende CoolBlue te worden. En je wilt natuurlijk niet dat die tientallen, honderden of duizenden bezoekers die tegelijk je webshop gebruiken time-outs of foutmeldingen te zien krijgen. Laadt je website niet snel of soepel genoeg? Dan zijn je bezoekers zo weer verdwenen, en zullen niet zo snel terugkomen.

De core software van zowel Magento als WooCommerce zijn gebouwd om grote assortimenten en grote hoeveelheden bezoekers te kunnen verwerken. Natuurlijk hebben ze allebei pro’s en cons. Maar wanneer het misgaat is, heeft het vaak te maken met de instellingen van de core software, de hoeveelheid en de kwaliteit van gebruikte extensies, het formaat van gebruikte afbeeldingen of de kwaliteit van de webhosting.

Magento opschalen

In vergelijking tot WooCommerce gebruikt Magento meer opslagruimte en processorkracht. Daarom moet je het vanaf het begin op minimaal VPS-hosting draaien, maar liever nog op een dedicated server. Om het platform ook bij grotere aantallen producten en bezoekers soepel te laten draaien, is het belangrijk om je caching te finetunen, je serverbeveiliging te bewaken en regelmatig te updaten. Beschik je niet over voldoende kennis en ervaring om dat zelf te doen, dan moet je hiervoor Magento specialisten inhuren. Magento geeft zelf aan dat je een ongelimiteerd aantal producten toe kunt voegen.

WooCommerce opschalen

WooCommerce platforms kun je door het gebruik van goede kwaliteit webhosting, caching plugins en eventueel CDN al ver stroomlijnen. Ook hier is wel aan te raden om gebruik te maken van dedicated WordPress hosting (wij zijn fan van Kinsta). Er wordt vaak gezegd dat WooCommerce niet zo veel producten aan kan, maar als je hosting goed is en de webshop goed opgezet is, kun je ook met WooCommerce fink losgaan. Er zijn WooCommerce winkels met meer dan een miljoen producten.

Wat ook belangrijk is: naarmate de druk op je platform (door meer producten en/of bezoekers) toeneemt, wordt het steeds belangrijker om kritisch naar je thema en plugins te kijken. Die laden namelijk vaak ook veel features die je helemaal niet nodig hebt. Het kan dan slim zijn om over te stappen naar een maatwerk thema en maatwerk plugin’s die niets meer en niets minder doen dan wat jouw specifieke shop nodig heeft. Over het aantal producten dat je toe kunt voegen aan een WooCommerce webshop zijn de meningen verdeeld. Er zijn voorbeelden van shops met meer dan een miljoen producten, maar als je ca. 100.000 producten aan je webshop wilt toevoegen, kun je niet zonder hele goede hosting en ervaren developers.

Veiligheid: Magento vs WooCommerce

Om het vertrouwen van je bezoekers te krijgen en het vertrouwen van je klanten te behouden is de veiligheid van je e-commerce platform superbelangrijk. Je moet sowieso zorgen dat je je platform met een SSL-certificaat beveiligt. Dit certificaat zorgt ervoor dat alle data die via je website verzonden wordt, beveiligd is. Daarnaast kan het slim zijn om je accounts met 2-factor authenticatie te beveiligen. En kies altijd voor een betrouwbare hostingpartij die zelf ook al de nodige veiligheidsmaatregelen neemt.

Magento

Begin 2021 draaien er in Nederland nog ruim 2000 e-commerce platforms op Magento 1. Voor deze versie worden sinds juni 2020 geen veiligheidsupdates meer gemaakt. Daarmee is er zowel voor de eigenaars van deze webshops als hun bezoekers is een fors veiligheidsrisico aan het ontstaan. Wanneer iemand met criminele bedoelingen nu een lek vindt en misbruikt, wordt daarvoor geen veiligheidsupdate meer uitgebracht.

Magento 2 biedt een geavanceerde security scan tool. Daarnaast worden er voor regelmatig veiligheidsupdates vrijgegeven. Je kunt Magento 1 niet zomaar updaten naar Magento 2. Extensies en thema’s van Magento 1 zijn niet compatible met Magento 2. Het is daarom het beste om een versie Magento 2 installatie te gebruiken en daar je content van je Magento 1 installatie in te importeren. Qua extensies en thema’s moet je opnieuw beginnen.

WordPress

Voor de WordPress core software worden waar nodig veiligheidsupdates vrijgegeven. Als je de updates bij blijft houden, kun je continu naar de nieuwste versie upgraden. In theorie is het onderhoud van WordPress en WooCommerce heel eenvoudig. Je kunt alles in het dashboard zelf doen. In de praktijk leidt een update nog wel eens tot een foutmelding. Dat is één van de redenen dat ondernemers het onderhoud alsnog aan een bureau uitbesteden.

Van WordPress wordt vaak gezegd dat het gevoelig is voor hacks. Dat komt onder andere doordat er bij elke update een changelog gepubliceerd wordt waarin precies uitgelegd wordt wat er aangepast is. Hackers weten daardoor waar de zwakheden in een vorige versie zitten. Als jouw webshop nog niet bijgewerkt is, is deze dus wat kwetsbaarder. Als de updates echter netjes bijgehouden worden en je voor betrouwbare thema’s en plugins kiest, is er niets aan de hand.

Kosten: Magento vs WooCommerce

Open source licenties of niet, bij het bouwen en onderhouden van een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop komen eenmalige en periodieke kosten kijken. Denk aan:

  • de (eenmalige) kosten voor het laten maken van een ontwerp dat bij jouw doelgroep de juiste snaar raakt;
  • het (eenmalig) installeren en configureren van de core software en extensies;
  • het (eenmalig) op maat ontwikkelen van extensies;
  • de (eenmalige en/of periodieke) kosten voor ontwikkelen van koppelingen;
  • (periodieke) kosten voor domeinnamen, webhosting en beveiligingscertificaten
  • (periodieke) kosten voor onderhoud en optimalisatie

Magento

Een quickscan op het internet vertelt ons dat je voor zo’n € 3.000 een volledig kale versie van Magento met een standaard thema kunt laten installeren en configureren. Wil je meer extensies en een aangepast design, zit je snel aan de €10.000. En heb je maatwerk nodig dan moet je denken aan €30.000 tot €250.000. De jaarlijkse kosten zijn afhankelijk van de betaalde extensies die er gebruikt worden. Daarnaast zijn er aan de betaalde versie van Magento ook nog jaarlijkse kosten verbonden die berekend worden op basis van de bruto jaaromzet van de webshop. Deze kosten variëren voor Magento 2 van $ 22.000 tot $ 190.000 per jaar.

WooCommerce

Voor een basis WooCommerce shop met een standaard thema moet je aan zo’n €2.500 denken. Wil je een op maat gemaakt ontwerp, dan liggen de kosten tussen de € 5.000 en de €10.000. En heb je maatwerk nodig, dan liggen de eenmalige kosten waarschijnlijk tussen de €10.000 en €50.000. De jaarlijkse kosten zijn afhankelijk van de betaalde plugins en koppelingen die er gebruikt worden.  

Welk systeem past het beste bij jou: Magento of WooCommerce?

Voor je een platform kiest moet je dus best veel afwegen. Laten we ons er nu niet met een dooddoener vanaf maken en zeggen dat de beste keuze helemaal afhangt van jouw situatie. Al is dat eigenlijk wel zo 😉 Of eigenlijk hangt het meer af van je ambities.

Wil je een webshop in meerdere talen, gericht op meerdere doelgroepen, koppelingen met PIM of ERP systemen of gewoon heel veel producten en heb je een groot budget? Dan is Magento de beste keuze.

Wil je zelf aan de slag, max. 100.000 producten, één taal, creatieve mogelijkheden hebben in de opmaak van je content, weinig complexe koppelingen en is je budget lager dan € 20.000? Dan is WooCommerce een prima oplossing.

Wil je alles wat WooCommerce biedt én zowel B2C als B2B klanten bedienen? Dat kan met onze zelf ontwikkelde maatwerk module. Daarmee kun je per product verschillende prijzen voor B2C en B2B toevoegen, producten per doelgroep verbergen of juist tonen, kortingsacties per doelgroep opzetten en nog veel meer handige dingen. Benieuwd hoe zo’n webshop werkt? Maak direct een afspraak voor een persoonlijke online demo en ervaar het zelf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *