Meer leads genereren met je marketing website? Zo lukt het wel

Meer leads genereren met je marketing website? Zo lukt het wel

Schermafbeelding van everydae.com, een goed voorbeeld van een header waarmee je leads kunt genereren.

In de vele marketingwebsites en webshop roasts waar ik het afgelopen jaar aan heb gewerkt kwam ik keer op keer dezelfde problemen tegen. Om je te helpen deze te voorkomen of op te lossen, heb ik deze vier problemen omgezet in tips. Hiermee kun jij je conversie verbeteren en meer leads genereren.

Laten we meteen met de eerste tip beginnen!

Inhoudsopgave

Tip 1: Bepaal per pagina één duidelijk doel

Als het goed is, heb je meerdere doelen ingesteld voor je website om te kijken hoe deze presteert. Wist je dat er verschillende soorten doelen zijn? De eerste zijn micro doelen ook wel bekend als zachte conversies. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een gratis whitepaper. Micro-doelen en zachte conversies kunnen uiteindelijk leiden tot het andere soort doel en conversie, namelijk de macro doelen ofwel de harde conversies. Hierbij kun je denken aan de verkoop van een product, dienst of abonnement, maar ook aan het aanvragen of inplannen van een adviesgesprek of een strategiesessie.

Waarom maar één doel?

Als je je bezoekers te veel opties geeft, is de kans groot dat ze verward raken of keuzestress ervaren. Daardoor wordt de kans groter dat ze vertrekken zonder actie te ondernemen. Niet de beste manier om leads te genereren natuurlijk.  Richt je per pagina dus niet op meerdere doelen, maar kies er één. Een landingspagina is vaak gericht op conversie, maar nog te vaak op meer dan één. Bepaal dus per pagina wat de focus moet hebben.

"Als je je bezoekers teveel opties geeft, is de kans groot dat ze verward raken of keuzestress ervaren. Daardoor wordt de kans groter dat ze vertrekken zonder actie te ondernemen."

Tip 2: Maak in de header direct duidelijk wat er te halen valt

Het creëren van een effectieve header is niet zo makkelijk als je denkt. Om meer leads te genereren, moet een header  kristalhelder zijn. Daarnaast moet er een logische en uitnodigende call-to-action in staan. Het stappenplan voor een effectieve header ziet er zo uit:

  1. Leg in de titel uit welke waarde je levert.
  2. Leg in de ondertitel uit hoe je die waarde levert.
  3. Gebruik een visual die je gebruikers helpt het resultaat voor zich te zien.
  4. Voeg sociale bewijskracht toe om je belofte geloofwaardig te maken.
  5. Voeg een call-to-action toe om het nemen van de volgende stap makkelijk te maken.
Dit is een voorbeeld van swapfietsen.nl:
Schermafbeelding van swapfietsen.nl, een goed voorbeeld van een header waarmee je leads kunt genereren.

Laten we de stappen volgen om te zien of en hoe dit werkt.

Stap 1: Leg in de titel uit welke waarde je levert.

Voor een vast bedrag per maand krijg jij een Swapfiets. Dat is een geweldige titel, het vertelt je direct wat je kunt doen bij Swapfiets toch? Dit is een goed voorbeeld van het uitleggen van de waarde die je biedt.

Schermafbeelding van de kop van de homepage van swapfietsen.nl. Kristalhelder, en dat helpt met leads genereren.

De titel van swapfietsen.nl maakt direct duidelijk wat het bedrijf te bieden heeft

Stap 2: Leg in de ondertitel uit hoe je die waarde levert.

Wij zorgen er voor dat jouw Swapfiets het altijd doet. Het tweede deel, de ondertitel, legt uit hoe ze waarde leveren. In dit geval door ervoor te zorgen dat je fiets het altijd doet. Een betere garantie kun je niet krijgen.

schermafbeelding van de subkop van everydea.com: een goed voorbeeld van hoe een subkop kan helpen leads te genereren.

Deze subtitel van swapfiets.nl legt heel goed uit hoe het bedrijf je waarde biedt. 

Stap 3: Gebruik een visual die je gebruikers helpt het resultaat voor zich te zien.

Met de afbeelding laat Swapfiets gelijk zien waar de website over gaat en hoe een Swapfiets eruit ziet. De volgende keer dat je een fiets met blauwe banden ziet, zal de link met Swapfiets snel gemaakt zijn. 

Naast afbeeldingen zijn video’s ook erg visueel en het kost veel gebruikers minder energie om afbeeldingen/video’s te bekijken dan om alle content te lezen. Bovendien neemt een video minder ruimte in. Daarom is het slim om zo’n soort visual toe te voegen. Beschik je niet over de middelen om een dergelijke video te maken, kies dan een afbeelding die je bezoeker een goed gevoel geeft en duidelijk laat zien waar de website over gaat. En als je een video gebruikt, zet die dan niet in als achtergrondvideo die automatisch afspeelt, maar als embedded video die bezoekers zelf kunnen aan- en uitzetten. Dat maakt je website beter toegankelijke voor alle gebruikers.

schermafbeelding van de video op de homepage van swapfiets.nl. Zo'n afbeelding helpt je leads genereren.

Op deze afbeelding is duidelijk te zien dat het om fietsen van swapfiets.nl gaat en wat je voor fiets kunt verwachten (uiteraard met blije mensen er op). 

Stap 4: Voeg sociale bewijskracht toe om je belofte geloofwaardig te maken.

Dit punt ontbreekt bij Swapfiets, maar zie je bijvoorbeeld wel op everydae.com. Mensen kopen niets dat ze niet vertrouwen. Om dat vertrouwen te wekken kun je sociale bewijskracht gebruiken. Je laat dan zien dat andere bedrijven en mensen jou ook vertrouwen. Dat kan bijvoorbeeld door het publiceren van:

  • logo’s van merken die je genoemd hebben;
  • logo’s van bedrijven waarmee je hebt samengewerkt;
  • testimonials en/of reviews van klanten.

Everydae doet het dubbelop. Naast de logo’s van Today, FOX, CBS en NBC staan er beoordelingen van leraren, ouders en studenten. We houden van beoordelingen. De bezoekers van de pagina zijn hierdoor waarschijnlijk veel meer geneigd om nu actie te ondernemen.

Door logo’s van bekende televisiekanalen te laten zien wanneer deze jouw product of dienst genoemd hebben, wekt dat vertrouwen. 

Stap 5: Voeg een call-to-action toe om het nemen van de volgende stap makkelijk te maken.

In de laatste stap zet je je bezoeker aan tot actie. Op de Swapfiets website gebruiken ze een opvallende oranje knop waarmee je je direct kunt aanmelden.

Je kunt allerlei soorten call-to-actions gebruiken:

  • het openen van een formulier waar gebruikers offerte kunnen aanvragen;
  • een uitnodiging om je voor een nieuwsbrief in te schrijven;
  • een uitnodiging om een afspraak voor een kennismaking, adviesgesprek of strategiesessie te maken;
  • een uitnodiging om iets te kopen.

Welke call-to-action je op een pagina kiest, hangt af van het doel dat je voor die pagina bepaald hebt.

schermafbeelding van de call-to-action op de homepage van swapfietsen.nl. Dit formulier wordt gebruikt om leads te genereren

Door deze call-to-action button kun je je makkelijk aanmelden

Het stappenplan samengevat

Met dit stappenplan voor je header zorg je dat de belangrijkste informatie voor de meerderheid van je doelgroep in de header staat. Zo is de kans groot dat je conversie stijgt en dat je meer leads gaat genereren. Er kunnen altijd mensen zijn die meer informatie willen hebben. Daarom moet een pagina langer zijn dan alleen de header en meer diepgaande informatie bevatten.

Vergeet daarbij niet om de gekozen call-to-action vaker op een pagina terug te laten komen. Zo is er altijd een call toe action in de buurt wanneer je je bezoekers overtuigd hebt.

Tip 3: Bied in je call-to-action precies genoeg keuze

Zorg dat je call-to-action’s puur gericht zijn op het bereiken van dat ene doel dat je bepaald hebt. Dat kun je onder andere doen door maar één aanbod op de pagina te hebben. Dit noem je het Hobson’s keuze-effect: een take it or leave it aanbod. Je bezoekers kunnen dan kiezen om wel of niet op dat aanbod in te gaan.

Uit onderzoek is echter gebleken dat veel mensen bij zo’n take it or leave it keuze meer geneigd zijn om voor de leave it optie te kiezen. Maar bied je teveel keuze, dan leidt dat weer tot verwarring en keuzestress. Zoals we eerder al uitlegden: niet de beste manier om leads te genereren.

Psycholoog Barry Schwartz ontdekte het Hobson +1 keuze-effect. Je biedt je bezoekers hierbij twee keuzes. Genoeg om je bezoeker keuze te bieden zonder te veel keuzestress. Dat maakt de kans groter dat ze tussen die twee opties kiezen in plaats van weg te gaan.

Dit werkt ook voor call-to-actions en wordt op internet veel gebruikt. Alleen zien we nog vaak dat niet beide opties dan uiteindelijk naar hetzelfde doel toe werken.

Gebruik twee knoppen waarvan er één uitspringt

In dit voorbeeld van usewindy.com hebben bezoekers de keuze uit twee opties. Het is direct duidelijk welke de focus heeft. Tegelijkertijd is het einddoel van beide knoppen hetzelfde: de bezoeker naar een betalende klant converteren. Degene die de focus krijgt neemt alleen een snellere en directere route dan de andere.

Allebei de keuzes hebben als doel de bezoeker naar een klant te converteren. De optie die er het meest uitspringt is de meest directe route, het alternatief  werkt iets langzamer naar hetzelfde doel toe.

een combinatie van een knop en een gewone link

Laten we verder gaan met de landingspagina. In dit scenario is er een call-to-action in de header. Naast de call-to-action staat een gewone link. Deze wordt gebruikt voor de plan B optie, de alternatieve keuze die je bezoekers er hopelijk van weerhoudt om te vertrekken. De eerste optie springt er in de lay-out direct uit. De tweede optie is een link en valt een stuk minder op. Zo blijft de focus liggen op de eerste optie. Als de tweede optie naar de Over Ons pagina zou verwijzen, zou dat een vergissing zijn. Je wilt namelijk dat je bezoeker op de landingspagina blijft om daar te converteren.

Een slimme oplossing voor de tweede optie zou iets zijn als “Bekijk de video” of “Ik wil graag meer informatie”. Deze tweede optie laat mensen de pagina dan niet verlaten maar brengt ze naar een nieuwe sectie om daar meer informatie krijgen. Om daarna opnieuw een call-to-action te zien is voor het geval je de bezoeker overtuigd hebt om te converteren. Onthoud dat je in dit geval je bezoeker geen plan B optie wilt geven. Op die locatie is een enkele call-to-action genoeg. Je hebt je bezoeker dan al overtuigd om te converteren.

Samengevat

Wil je meer leads genereren, kies dan verstandig wanneer en hoe je deze techniek toepast. Alle call-to-actions moeten hetzelfde einddoel hebben. Laat bezoekers zich niet inschrijven voor een nieuwsbrief die maar één keer per jaar wordt verstuurd. Biedt ze in dat geval liever een whitepaper aan, dat is veel waardevoller. Maar ga in ieder geval aan de slag met het plaatsen van call-to-actions op het juiste moment. Ik heb te veel websites gezien zonder call-to-actions.

Tip 4: Experimenteer, experimenteer, experimenteer

Het meest onderschatte, maar misschien wel het belangrijkste om te doen wanneer je leads wilt genereren, is experimenteren. Door te experimenteren leer je meer over je publiek. Zo kun je iedere keer betere beslissingen nemen en de conversieratio van verschillende elementen op je website verhogen.

Hoe experimenteer je?

Experimenteren gaat over het voortdurend leren kennen van je publiek. Er zijn geen magische trucs die conversies op je website zullen verhogen, aangezien elke doelgroep anders is moet je zelf alle informatie en inzichten verzamelen. Tegenwoordig zijn er gratis tools zoals Google Optimize waarmee je vrij gemakkelijk A/B-tests opzetten.

Waar kun je mee experimenteren?

Met A/B testen kun je ongeveer alles testen: van landingspagina’s tot verkooppagina’s, van nieuwsbrieven tot social media posts. Je zou kunnen beginnen met het testen van elementen op een pagina, zoals bijvoorbeeld de kop, de tekst van een alinea of de tekst in de call-to-action te veranderen. Laat de A/B test 2 tot 4 weken lopen en kijk wat de resultaten zijn.

"Laat een A/B test twee tot vier weken lopen en bepaal op basis van de resultaten je volgende stappen"

Vergeet niet dat je elke stap moet documenteren, anders kun je de volledige resultaten niet met iedereen binnen het bedrijf voor wie dit relevant is delen. Alleen dan leert iedereen je publiek beter kennen. Dit kan heel waardevol voor je klantenservice zijn. En de resultaten van testen kunnen je helpen je developers aan boord te krijgen.

Vind je A/B testen nog iets te ingewikkeld en wil je eenvoudiger beginnen? Test je header dan met behulp van een vijf seconden test.

Samengevat

Wil je meer leads genereren? Bepaal dan per pagina eerst één duidelijk doel. Gebruik daarna de tips voor de header sectie en de call-to-action om een stevige eerste versie van je pagina te maken. Zet deze live en begin met testen. Hiermee ga je beslist op zowel korte als langere termijn je conversies verhogen en meer leads genereren.

En neem gerust contact op als je hulp nodig hebt of als je vastloopt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *