Vernieuwde structuur maakt vinden van informatie veel makkelijker

Stichting Kwest

Vernieuwde structuur maakt vinden van informatie veel makkelijker

Laptop en diverse accessoires op tafel. Schermafbeelding van website Stichting Kwest op scherm laptop.

De opdracht

Realisatie website & intranet

Voor stichting Kwest hebben wij een nieuwe website en een nieuw intranet ontwikkeld. De nieuwe website heeft een lekker fris ontwerp en richt zich specifieker op informatievoorziening voor ouders en (nieuwe) medewerkers. De intranet website is een stuk overzichtelijker en gebruiksvriendelijker geworden. Zowel voor gebruikers als beheerders.

De Situatie

Stichting Kwest is een kinderopvangorganisatie met 20 opvanglocaties in de gemeente Westland. Daarnaast werken ze met gastouders in de regio. De stichting is in 2003 opgericht omdat diverse Westlandse kinderdagverblijven en peuterspeelzalen hun krachten wilden bundelen.

Medio 2020 waren zowel de website als het intranet hard aan vernieuwing toe. De organisatie liep o.a. door groei in kinderopvangaanbod tegen de grenzen van de mogelijkheden van het gebruikte CMS en structuur van de website aan. Bovendien kwam ook het einde van de ondersteuning van dat CMS in zicht. Een goed moment om eens breder naar de mogelijkheden te kijken.

Anita van der Pot, de communicatiemedewerker van stichting Kwest, stuurde dit project aan. Om zich te oriënteren, bezocht ze de websites van diverse bureaus. En had met een aantal van deze bureaus kennismakingsgesprekken. Ze was onder de indruk van het frisse ontwerp van onze website en had ook al uit haar netwerk over ons gehoord. En natuurlijk waren we enorm trots toen bleek dat wij de opdracht kregen.

Schermafbeeldingen van diverse pagina's van website Stichting Kwest op diverse devices.
“We hebben voor Buro Staal gekozen omdat we ons tijdens de gesprekken gehoord voelden. Ze gaven eerlijk hun mening en dachten actief mee. Al met al kwamen ze als een fris en vernieuwend bedrijf over.“ 

Anita hield al enige tijd een wensenlijstje voor de website en het intranet bij. Daarop stonden eigen ideeën en feedback die ze van ouders en medewerkers had gekregen. Die lijst heeft ze gebruikt om samen met Irene, directeur van de stichting, de prioriteiten te bepalen.  

  • De website structuur moest grondig worden herzien. Daarbij moesten gebruikers makkelijker kunnen zien welke vestigingen er zijn. En wat iedere vestiging te bieden heeft. De nieuwe website moest kunnen blijven meegroeien.
  • De nieuwe website moest nadrukkelijker potentiële ouders en medewerkers aanspreken. Daarnaast moest er ook rekening gehouden worden met de informatievoorziening van de GGD. Informatie die op bestaand personeel gericht was moest worden verplaatst naar het intranet. Informatie die gericht was op ouders die al kinderen op de opvang hadden moest zoveel mogelijk worden verplaatst naar het ouderportaal.
  • De content in de nieuwssectie moest potentiële ouders en medewerkers aanspreken.

Het doel

“Alle teamleden zijn makkelijk benaderbaar. Kan iets niet, dan gaan ze actief met je op zoek naar wat er wel mogelijk is. En natuurlijk zit het af en toe even tegen. Grote projecten kosten soms meer tijd dan je hoopt of iets blijkt in de praktijk toch net even wat anders te werken. Dat hoort er gewoon bij. Gelukkig konden we dat altijd open naar elkaar uitspreken en zijn we er altijd goed uitgekomen.” 

Mac met schermafbeelding van website Stichting Kwest en diverse accessoires op bureau.

De aanpak

Allereerst zijn we aan de slag gegaan met de website. Daarvoor hebben we in goed overleg eerst de contentstructuur bepaald. Zodra het ontwerp definitief was, hebben we nauw samengewerkt om in een hoog tempo de pagina’s te bouwen, te vullen en te testen.

Toen in december 2020 de website gelanceerd was, zijn we gelijk doorgestoomd naar de intranet website. Veel elementen uit de website konden opnieuw gebruikt worden. Dat maakte het samenstellen van de ideeënlijst ook een stuk eenvoudiger  Zo konden we snel aan de slag met het ontwikkelen van de functionaliteiten die ervoor hebben gezorgd  dat het nieuwe intranet een grote stap vooruit zou worden.

Het resultaat

De website is in december 2020 live gegaan, het intranet in juni 2021. Anita en haar collega’s hebben veel complimenten over de nieuwe website en over het intranet gekregen. Gebruikers geven aan dat ze makkelijker kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En door de nieuwe contentstructuur kunnen er nog volop locaties toegevoegd worden zonder dat het onoverzichtelijk wordt.

Anita’s collega’s geven aan dat het intranet tegenwoordig eenvoudig en simpel te gebruiken is. Er staat meer informatie op, maar de opbouw is logischer. En dat maakt het makkelijk om te vinden wat je nodig hebt.

“We hebben zowel van ouders als collega’s veel complimenten over de nieuwe website en het nieuwe intranet gekregen. Sinds de lancering van de website horen we nauwelijks meer dat bezoekers iets niet hebben kunnen vinden. Onze collega’s vinden het intranet een verademing. Bovendien zijn beide sites zo opgebouwd dat deze voorlopig futureproof zijn. Natuurlijk blijven we verbeteringen doorvoeren. Maar we hoeven voorlopig niet meer terug naar de tekentafel.” 

Wie weet is jouw website ook aan een make-over toe

Zou je daarvoor graag samenwerken met een team waar de vakkennis en het enthousiasme vanaf straalt? Laten we dan kennismaken. Kunnen we kijken of het klikt. En geven we je gelijk wat tips.

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader