Een overtuigende site is nodig om je missie te behalen
klantproject
Een professionele website die past bij een professionele organisatie. Waarbij de site en de organisatie samen kunnen groeien, het bijhouden niet onnodig veel tijd kost, altijd up to date is en vooral goed weergeeft waar ze voor staan.
Dat is voor OpenEmbassy allemaal gelukt. We vertellen graag meer over deze ontzettend fijne samenwerking met Femke Brand.
De opdracht
Femke werkte pas een paar maanden bij OpenEmbassy. “De discussie over de noodzaak van een nieuwe site liep al voordat ik hier kwam. Maar er was niet echt voldoende tijd en kennis om dit goed op te pakken. Toen ik hier kwam, met mijn achtergrond in vluchtelingenwerk en als web adviseur, viel alles samen en kon ik ermee aan de slag.”
Femke weet, door haar achtergrond, precies wat er nodig is voor een goede site. De navigatie, de techniek; ze had al de nodige kennis van WordPress en de mogelijkheden. Zij had ook de hele wireframe voor de site al uitgedacht.
De situatie
De oude site was gemaakt toen de organisatie nog veel kleiner was. Er waren toen ook heel andere wensen, vertelt Femke. Als je als organisatie verandert en wil groeien, heb je een site nodig die daar opnieuw bij past. In de oude site konden we zelf echter weinig wijzigen, ons huidige portfolio kon niet goed weergegeven en het design had een update nodig; we wilden echt stappen maken. De vertaalfunctie ging niet automatisch waardoor de vertalingen steeds achterliepen. Tijd voor een nieuwe site dus.
Duidelijk. Bij het maken van de nieuwe site kwam Femke erachter dat ze 35 projecten achterliepen op de oude site. Allemaal mooie projecten waar niemand van wist, dus. Dat laten we nu niet meer gebeuren.
“Als je als organisatie wilt groeien, dan moet je website daarin mee kunnen. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.”
Femke – OpenEmbassy
het doel
“We hadden al behoorlijk wat voorwerk gedaan,” vertelt Femke. “We hadden ook best een flink eisenpakket waar een webbureau aan moest voldoen. Een paar jaar geleden had ik al eens contact met Buro Staal en ik ontving nog altijd hun nieuwsbrief. Zo bleven ze bij mij top of mind.”
“Ik wilde zeker weten dat de nieuwe site technisch nog lang meekan. En ik kreeg ook een fijn gevoel bij de site van Buro Staal, dat het leuke mensen zijn maar ook nuchter. Dat was precies wat ik zocht.”
DE aanpak
Tijdens het eerste gesprek was er meteen een goede klik. “Annemieke ging meteen in op de inhoud. Ze vertelde dat we nog een stap verder konden gaan met het maken van koppelingen. We konden daarmee de projecten en berichten filterbaar maken en de thema’s, teamleden en projecten aan elkaar koppelen. We werden meteen enthousiast. We moesten wel even op ze wachten door drukte, maar we vonden ze toch echt de beste. Het was het wachten waard.”
“We vroegen Annemieke wel meteen of zij ons contactpersoon wilde zijn, en dat wilde ze gelukkig. Zo heeft zij de vernieuwde brandguide, die we al hadden laten maken door ons vaste designbureau, heel goed vertaald naar het webdesign.”
We begonnen, zoals altijd, met de homepage. Dat geeft een goed beeld van hoe de site eruit gaat zien, wat de uitstraling is. “Het eerste ontwerp van Annemieke was al meteen leuk en creatief. Ze heeft de vlag uit ons logo heel mooi in de site verwerkt, bijvoorbeeld als fotoframe, bij de quotes en in de footer.”
“We mailden wat af. Annemieke reageerde dan in verschillende kleuren op de vragen, dat was heel fijn. Annemieke en Rick kwamen ook heel pro-actief met allemaal voorstellen, waar ik helemaal niet bij had stilgestaan, om de site nog beter te maken. Samen tilden ze de site naar een hoger niveau.”
“We zijn echt ontzettend blij met het eindresultaat! De combinatie Annemieke/Rick werkte super en met z’n 3-en vulden we elkaar ook heel goed aan.”
Femke – OpenEmbassy
HET resultaat
Duidelijke resultaten laten nog even op zich wachten, want de site is vlak voor de zomervakantie gelanceerd. Maar de reacties zijn positief. “Een NT2-docent zei dat onze site precies aangeeft wat er nodig is voor nieuwkomers. Dat wij het echt begrijpen. Dat horen we natuurlijk graag. Nieuwe gemeentes die wij benaderen reageren ook heel positief. We krijgen veel aanvragen voor kennismakingsgesprekken na de zomer. Een beleidsmedewerker zei dat ze de site had bekeken en het er interessant uit vond zien. Ze wilde graag een afspraak maken.”
Kijkers beoordelen de site als goed, levendig, toegankelijk, dynamisch, fris en vriendelijk.
Doel behaald, dus? “Ja, ons verhaal is nu duidelijker en we kunnen onze portfolio goed laten zien. We bereiken gemeenten en ministeries beter. Zo gaan steeds meer mensen werken met effectief evidence-based nieuwkomersbeleid. En dat is onze missie!”