Interactieve website die alle handvaten biedt die hun klanten nodig hebben

Okidoki

Interactieve website die alle handvaten biedt die hun klanten nodig hebben

Okidoki is een kinderopvangorganisatie in Westland met zo’n 25 locaties. Ze bestaan binnenkort alweer 30 jaar.

Manon Seitzinger werkt er nu ongeveer 3 jaar als Communicatie & PR Specialist.

Okidoki wilde een interactieve website die alle handvaten biedt die hun klanten nodig hebben. Maar dan op een goede manier.

Bekijk website

De Opdracht

De Situatie

Wat bedoel je met “op een goede manier”, Manon? “Nou, de website bestond uit een heleboel losse stukjes informatie. Dit stond hier en dat stond daar. Je moest veel te veel zoeken en doorklikken om te komen bij de informatie die je zocht.”

Ook was het CMS-systeem verouderd, waardoor ze zelf bijna niks konden toevoegen of veranderen. “Degene die onze oude site had gebouwd zat eigenlijk in een hele andere sector. Toen de organisatie groeide, kon de site dus niet volledig meegroeien.”

okidoki tablet en mobiele weergave

“Onze oude site was veel te complex en onoverzichtelijk.”

“We wilden een site die voor ons beter bij te houden was en waar de bezoeker gemakkelijker info kon vinden. We bieden dagopvang, peuteropvang en BSO, dus het is belangrijk dat de juiste informatie goed onderverdeeld is. En dat onze 25 locaties makkelijk te vinden zijn.”

Okidoki had ook heel veel te vertellen waardoor er steeds losse stukjes aan de site werden toegevoegd. Dat moest beter ingedeeld worden. De site was te groot en complex geworden. En er ontbraken belangrijke functionaliteiten, zoals een kaart of filter met alle locaties.

Het doel

“Toen ik hier 3 jaar geleden kwam werken was er wel al een huisstijl, maar niks was daarop afgestemd. Er moest een heleboel aangepast worden, waaronder de website, dus we zijn toen de huisstijl ook gaan toepassen in alle uitingen en zijn daar nog mee bezig.”

De aanpak

De vorige websitebouwer raadde aan om naar een andere partij over te stappen en aan de slag te gaan met een geheel nieuwe site. “Zo zijn we bij Buro Staal terechtgekomen,” vertelt Manon. “Ze hadden vlak daarvoor voor een andere kinderopvangorganisatie een site opgeleverd en via hun ben ik met Rosanne in gesprek geraakt. Ze was heel behulpzaam, dacht echt mee en vond geen enkele vraag gek. Heel fijn!”

Als eerste gingen Manon en Rosanne uitgebreid aan de slag om een nieuwe indeling van de site te bepalen. Wat moest erop blijven, wat was verouderd, wat kon eraf en waar moest alles komen. Op basis van die nieuwe indeling is de site gebouwd.

En toen ging Rosanne met zwangerschapsverlof. “Ja, en toen werd Annemieke mijn vaste contactpersoon. Dat was weer even zoeken naar een nieuwe manier van communiceren. Het was bij ons ook heel erg druk; er kwam veel op mijn bord te liggen. Dat heeft het project wel vertraagd, ik voelde bij veel mensen het ongeduld.”  Omdat de deadline snel naderde en niet haalbaar bleek hebben we die opgeschoven. Dit haalde de druk van de ketel.

Er moest namelijk ontzettend veel gebeuren om alles op elkaar af te stemmen. Dat vond Manon af en toe wel zoeken. “Ik werk voor het eerst aan zo’n site. Er moesten een heleboel teksten aangepast worden in samenwerking met verschillende collega’s en leidinggevenden op de diverse locaties. Dat duurde langer dan gehoopt. En ik heb zeker een week met een fotograaf meegelopen voor de nieuwe foto’s op alle locaties. Deze foto’s moesten ook allemaal nog bewerkt worden. Af en toe was het even zoeken naar de verwachtingen en stappen die nog ondernomen moesten worden. Daar had ik eigenlijk vooraf wel wat meer duidelijkheid en afspraken over willen hebben.”

Wat Manon heel positief vond aan het proces was het creatief meedenken door Annemieke. “Het Okidoki poppetje wordt door iedereen in Westland herkent. Voor de site zijn in overleg de basiskleuren uit het logo plus een pasteltint daarvan gebruikt. Annemieke stelde een lettertype voor de site voor die heel erg lijkt op het lettertype uit het logo.”

“Ook dat groene golfje dat als element terugkomt op de site vinden we heel leuk; dat komt ook voor op de Westlandse vlag. Voor iedere opvangsoort van Okidoki hebben we extra beeldmerken met dat poppetje laten maken door een marketingbureau. Erg leuk en creatief geworden!”

Het resultaat

Over het resultaat is Manon heel positief. En met haar de rest van de organisatie en de klanten waar ze leuke reacties van heeft ontvangen. “De site is sprekend, maar tegelijk rustig. Alle elementen komen erin samen, zo mooi!”

Het bijhouden vindt Manon nog even wennen, omdat het zo’n ander systeem is dan de oude site. “Van Annemieke heb ik een video gekregen met uitleg over hoe ik dingen zelf kan aanpassen, heel fijn. En hoe vaker ik het doe, hoe gemakkelijker het wordt. Gelukkig kan ik met vragen altijd bij ze terecht!”

De functionaliteiten vindt ze echt een heel stuk beter. En bijna alles wat ze willen aanpassen is mogelijk. De site kan nu eindelijk meegroeien met de organisatie terwijl het overzichtelijk en gemakkelijk aan te passen blijft. Doel behaald!

“Heel leuk dat Annemieke zo creatief meedacht. Ik zou Buro Staal zeker aanraden bij anderen!”

Zie jij ook winstkansen in het automatiseren van processen waar veel handmatig werk in zit

En zou je daarvoor graag samenwerken met een team waar de vakkennis en het enthousiasme vanaf straalt? Laten we dan kennismaken. Kunnen we kijken of het klikt. En geven we je gelijk wat tips.

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader