klantproject Gezond oud
Een toekomstbestendige website die goed vindbaar is op Google en die laat zien wie wij zijn
Esther Zoetmuller is mede-oprichter van GezondOud.nl, oftewel GO. Esther en Constance begonnen hun samenwerking in 2018 als vriendinnen met een missie: namelijk, een betere, leukere en laagdrempelige manier voor 50+-ers om bewegen in hun dagelijkse routine op te nemen. Bij GezondOud sport je individueel online of in groepjes buiten.
De opdracht
De concrete opdracht die bij Buro Staal werd neergelegd was: maak een toekomstbestendige website die goed vindbaar is op Google en die laat zien wie wij zijn.
“De oude site, die we zelf in 2 maanden tijd gedurende lange avonden hebben gemaakt, rammelde vooral op SEO/SEA gebied. De site was niet goed ingedeeld, was niet klaar voor een online platform, gaf locaties niet goed weer en was achterin vreselijk bewerkelijk. We waren een professioneel bedrijf geworden en daar hoorde een professionele site bij.”
Waar GezondOud voorheen vooral ledenaanwas kreeg van advertenties in lokale kranten, wilden ze echt over op Facebook en Google zoekresultaten. De advertenties in de lokale kranten hadden een lage ROI en ouderen worden steeds handiger online. Dus een shift was hard nodig. En een online platform is heel schaalbaar.
Quote: Bij andere bureaus zie je vaak dat ze het zo opzetten dat ze geld aan je blijven verdienen. Ik ben ondernemer, ik wil het zelf doen en niet voor iedere scheet een factuur. Buro Staal is mijn reddingsvest, als ik ze nodig heb, dan zijn ze er voor me.”
“Als Online Marketing Expert helpen wij Esther en Constance met hun marketingfunnels en online advertenties. In een marketingfunnel moet alles kloppen en heeft de website ook een belangrijke rol. Daar zag ik nog veel kansen voor GezondOud.”
Marieke de Kroon
De situatie
“Door corona mochten we opeens helemaal niks meer. We boden buiten sporten in groepjes aan voor 60+-ers. Wist je trouwens dat je tussen de 50 en 70 jaar 30% van je spierkracht kwijtraakt? Wij willen dat mensen Gezond Oud worden.”
Je kunt wel merken dat Esther fanatiek is over haar liefde voor sporten en haar missie om iedereen dagelijks aan het bewegen te krijgen. Zelf is ze enthousiast hockeyer en haar gezin is ook heel actief.
“We waren gelukkig al bezig met ons idee om online trainingen aan te gaan bieden, want een groep op locatie opzetten is best een grote en dure klus. Wij werken echt alleen met gecertificeerde en ervaren trainers. Maar door corona en de lockdowns werd dit online aanbod heel erg versneld en gingen we zelf naar buiten om filmpjes op te nemen op onze telefoons.”
Door deze groeispurt wilde GezondOud hun Ads en SEO eens flink aanpakken. Via Marieke van Nispen van Online Marketing Expert, die de Facebook en Google campagne ging inrichten, kwamen ze voor de SEO bij Buro Staal terecht. Maar het verbeteren van de SEO ging door de ingewikkelde structuur van de oude site harde dobber worden. Daarom hebben we gezamenlijk besloten om eerst een nieuwe site te maken.
Marieke is bij alle meetings geweest, stelde kritische vragen, verzorgde het projectmanagement in Monday en testte alles.
het doel
“Uiteraard willen we graag meer leden; het algemene aanbod voor senioren is echt schraal. Ze worden gedwongen om naar de sportschool te gaan met allemaal snelle types of worden door gemeentes gedwongen te sporten in treurige zaaltjes. Wij gaan juist naar buiten, want groen doet je goed! En het sociale aspect is ook enorm belangrijk voor deze groeiende groep.”
“Door de coronatijd is de gezondheid van veel ouderen er niet beter op geworden. Ze recreëren zich op het moment een ongeluk. Maar de appelpunt op het terras moet eigenlijk vervangen worden door lekker bewegen in de buitenlucht.”
Naast meer leden is een heel belangrijk doel voor Esther en Constance de professionalisering en positionering van hun bedrijf. Ze wilden een website die hun kwaliteit laat zien, met goede trainers en fysiotherapeuten die meekijken.
“Daarnaast is een professionele website en uitstraling gewoonweg nodig omdat we met grote partijen willen samenwerken, zoals verzekeraars. Ons site is ons visitekaartje, ons uithangbord. Dat moet er natuurlijk wel goed uitzien.”
DE aanpak
Marieke zette het hele projectmanagement op en samen gingen we aan de slag. Best bijzonder dat Esther dit project durfde uit te besteden, gezien haar marketingachtergrond.
“Ja, dat is zeker knap van mij geweest, want ik ben niet goed in uitbesteden!” lacht Esther. “Maar ik ben oud en wijs genoeg om te weten dat ik niet in alles goed kan zijn. Andere mensen hebben een specialisme waar ik best over mee kan praten, maar zij tot in de finesse beheersen.”
“Constance en ik begonnen met een groot leeg wit vel papier en bedachten ons hoe we de nieuwe GO website voor ons zagen. Rosanne en Marieke hebben ons gechallenged over de menu structuur, heel fijn. Zo zijn we tot een goede structuur gekomen op een heldere, goed conversiegerichte manier.”
Tegelijkertijd begonnen ze een kledinglijn met hoge kwaliteit promokleding met het GO logo erop. “Mensen vinden het echt leuk om naar de les te gaan in een GO shirt.”
Door de online trainingen ging de minimum leeftijd van deelnemers omlaag naar 50 en voerde Buro Staal en jongere, frissere identiteit door in het design van de site.
Quote: “Buro Staal communiceert heel visueel, zoals met instructiefilmpjes. Dat werkt heel prettig voor iemand zoals ik.”
“We hopen meer mensen te kunnen overtuigen van ons bijzondere aanbod. Ja, je kunt via YouTube gratis online sporten, maar niet met de kwaliteit die wij bieden.”
Marieke de Kroon
Het resultaat
“Dat gaat nu komen,” zegt Esther. “De vakanties zijn voorbij. We zien dat een groot deel van ons ledenbestand, dat bestaat uit 1200 mensen, hun lidmaatschap weer van de vakantiepauze afhaalt. Oftewel, ze zijn klaar om weer te gaan bewegen na al die terrasjes.”
“We hopen meer mensen te kunnen overtuigen van ons bijzondere aanbod. Ja, je kunt via YouTube gratis online sporten, maar niet met de kwaliteit die wij bieden. Bovendien verkoop ik je gegevens niet aan Google, sta ik niet in een gesponsord shirtje en heb ik de juiste mensen rondlopen. Het is belangrijk om te investeren in je eigen gezondheid en niet te stoppen omdat je pijntjes hebt. Dan moet je juist doorgaan met bewegen! Met de juiste begeleiding, natuurlijk.”
Het is duidelijk, de ambitie spat er bij Esther vanaf. Het flexibele aanbod hebben we goed weer kunnen geven in een gescheiden deel voor online en buiten in groepsverband sporten; we hebben een template en Custom Post Types gemaakt voor alle locaties (met een Google Map), voor de trainers en testimonials. En in de landingspagina’s voor de Ads, formulieren en automatiseringen hebben we een verbeterslag gemaakt. Het kost nu minder moeite om alles goed in MailBlue en het CRM systeem te krijgen.
Marieke gaat nu verder met de Ads, en wij met SEO en websiteonderhoud en optimalisatie.
Esther is heel gelukkig met het resultaat “We hebben nu een site waar ik trots op ben om hem door te sturen. Hij is super onderhoudsvriendelijk; ik ben nogal visueel ingesteld en kan nu alles goed zelf aanpassen aan de achterkant. Als ik een locatie moet toevoegen of weghalen koste me dat voorheen een halve dag, nu een half uur. Maar hij past vooral heel erg bij wie we zijn.”
Over onze samenwerking voegt ze op eigen initiatief lovende woorden toe: “Via Marieke van Nispen van Online Marketing Expert ben ik met Buro Staal in contact gekomen; een super betrokken, professioneel bureau waar ze onwijs snel werken en echt dat stapje extra voor je doen.”
Bedankt voor de fijne samenwerking, Esther, Constance en Marieke!
“De expertise van Buro Staal hebben we in dit traject heel goed kunnen gebruiken en wij zijn ook erg blij met het resultaat.”
Marieke de Kroon