• Websites
  • Webshops
  • Klantprojecten
  • Contact

Wanneer begin je met SEO? En hoe?

Liever vandaag dan morgen

Het beste antwoord is: vanaf het moment dat je website live staat. Maar dat is een onzin antwoord waar je niets mee kunt. Laat me dit even uitleggen:

“De beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden. De op één na beste tijd is nu.”

SEO voor de lange termijn

SEO is een strategie voor de lange termijn. In tegenstelling tot betaald adverteren zie waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag resultaat zien. Maar waarom is dit eigenlijk? Allereerst kost het zoekmachines tijd om jouw website te indexeren. Daarnaast kost het tijd om met je website autoriteit en geloofwaardigheid op te bouwen. Daarvoor hanteren zoekmachines een lange lijst met allerlei verschillende ranking factoren. Er wordt gezegd dat Google meer dan 200 punten heeft op basis waarvan de zoekmachine beslist hoe zij jouw website voor een bepaalde zoekterm rangschikken.

Hoe eerder je er dus mee begint, des te eerder je daarvan de vruchten kan plukken. Wees er op voorbereid dat je na het schrijven van 3 blogs nog weinig resultaat ziet. Dat hoort erbij.

Lokaal, nationaal of internationaal

Voordat je kunt beginnen met SEO heb je een website nodig. Afgezien daarvan is er niet veel wat je nodig hebt. Een van de eerste beslissingen die je moet nemen is wat voor soort SEO je wilt gaan doen. Ik splits dit het liefst op in lokale, nationale of internationale SEO. In de basis zijn de technieken voor iedere aanpak hetzelfde, maar je benadert het net iets anders en je stelt andere prioriteiten.

  • Met lokale SEO richt je je op het gebruik van zoektermen samen met de benamingen van je dorp, stad of regio. Daarnaast richt je je op Google Bedrijfsprofiel waarmee je goed zichtbaar wordt op bijvoorbeeld Google Maps.
  • Met nationale SEO zou je misschien eerder pagina’s willen maken die zich niet alleen maar richten op een regio, maar aansluit bij een bredere zoekintenties. Denk bijvoorbeeld aan: “de beste WordPress bouwer van Nederland”.
  • En met internationale SEO zou je focus meer kunnen liggen op linkbuilding in combinatie met het zoeken naar een positie op gemiddeld gerangschikte zoekwoorden. Ook is het optimaliseren van je website voor meerdere talen en regio’s interessant. Via plugins zoals MultilingualPress kan je je website in meerdere talen maken.

Het is niet zo eenvoudig als ik hier heb uitgelegd, maar het is meer om aan te geven dat er verschillende manieren zijn om SEO te benaderen. Welke je kiest hangt af van wat je doelen zijn.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

meer over dit onderwerp

    Nog eventjes wachten.. Binnenkort is hier véél meer te zien!

    Koffie, tompoes,
    idee, plan toffe website, geld, glimlach