Belangrijke voordelen Google bedrijfsprofiel
Google Bedrijfsprofiel heeft tal van voordelen voor zowel jou als bedrijf als je voor (potentiële) klanten. Hieronder een overzicht van de belangrijkste:
- Informatie aanbieden – Via Google Mijn Bedrijf kun je bezoekers en klanten veel informatie geven. Naast je bedrijfsinformatie kun je onder meer berichten en evenementen op je bedrijfspagina plaatsen. Daarnaast kunnen klanten reviews achterlaten. Die zijn tegenwoordig enorm belangrijk. Zo kun je een solide reputatie opbouwen.
- Vindbaarheid in Google vergroten – Het grootste voordeel is uiteraard dat mensen je makkelijker via Google Maps en de Google zoekresultaten kunnen vinden. En daarmee een grotere kans dat mensen je website bezoeken of zelfs rechtstreeks contact met je opnemen.
- Knowledge graph – Dit is een onderdeel van Google die leert over de zoekopdrachten van je bezoekers en kan hierdoor steeds sneller verbanden leggen. Hierdoor kan Google sneller en beter antwoorden op vragen van mensen omtrent jouw bedrijf.
Een voorbeeld hiervan is wanneer mensen zoeken naar “Wat zijn de openingstijden van Buro Staal”. Het antwoord hierop verschijnt als eerste resultaat op de pagina (zelfs boven de normale zoekresultaten). Zo krijgen bezoekers en klanten nog sneller het antwoord wat zij zoeken. Google doet dit echter alleen voor de bedrijven die een Google Mijn Bedrijf pagina hebben en deze goed hebben ingericht. - Voice search – Gebruik jij al voice search? Weet dat dit steeds populairder aan het worden is en dat Google Mijn Bedrijf een belangrijke bron voor de opkomende smart assistants zoals Siri, Alexa, Cortona en Google Home is. Met voice search kun je bijvoorbeeld vragen naar: “Ramenwasser in de buurt” en “Is de Albert Heijn vandaag open?”. Door middel van de eerdergenoemde Knowledge Graph kan voice search antwoorden geven op die vragen.
- Zoekopdrachten inzien – Als laatste is het ook mogelijk inzicht te krijgen in de zoektermen waarop jouw bedrijf wordt gevonden en het aantal keren dat die zoektermen worden gebruikt. Ontbreken er belangrijke termen? Optimaliseer dan je Google-bedrijfspagina, zodat je ook op deze zoektermen gevonden gaat worden! Zo kun je bijvoorbeeld in je naam op Google Mijn Bedrijf “[NAAM] | Timmerman” toevoegen en word je ook op dit zoekwoord lokaal beter vindbaar.