Technische en on-site seo
Er zijn twee manieren om SEO te benaderen. Je hebt technische SEO en on-site SEO. Technische SEO richt zich op het verbeteren van de techniek van de website. Een voorbeeld van technische SEO is het verhogen van de laadsnelheid van een website. Dat is voor Google namelijk een belangrijke ranking factor. Ook de bestandsgrootte van afbeeldingen en de responsiviteit van een site hebben grote invloed op je ranking.
Wat is technische SEO
Het zit eigenlijk al een beetje in de naam: technische SEO gaat over het optimaliseren van de technische aspecten op je website voor zoekmachines zodat je een betere positie krijgt in de organische zoekresultaten. Het is een belangrijk onderdeel om dit te optimaliseren, omdat dit gaat over de soepele werking van je website.
Er zijn weinig mensen die er zin in hebben om lang te wachten op een website die enorm traag is. Sterker nog: je bezoekers beslissen vaak al binnen een paar seconden of ze verder kijken op je website of gaan afhaken. Een snelle website is daarom cruciaal. De technische SEO is er vooral op gericht om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren.
Daarnaast gaat technische SEO ook over het vindbaar maken van je website voor zoekmachines. De bots van zoekmachines moeten je pagina’s kunnen vinden en indexeren, maar soms zijn er technische factoren waardoor dat niet lukt. Je kan in de Google Search Console ontdekken of je website goed geïndexeerd wordt.
Dit valt er onder technische SEO:
- Sitemaps
- Website structuur
- Crawling
- Website snelheid
- Gestructureerde data
- Dubbele content
Wat is On-site SEO
On-site SEO gaat over de inhoud/content van je website. Bevatten je teksten de juiste zoekwoorden, maak je slim gebruik van een inhoudsopgave, koppen en sub-koppen op je pagina’s?
Dit zijn een aantal van de on-page SEO factoren
- Heading (H1, H2 etc..)
- URL
- Title tag
- Meta description
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Alt-teksten
- Interne links
Wat is belangrijker: technische of on-site SEO?
Technische en on-site SEO zijn even belangrijk, maar zonder inhoud heb je eigenlijk geen website en valt er niets te ranken. Focus dus eerst op het creëren van content en on-site SEO. Heb je dan een paar pagina’s live, dan kun je aan de gang met het optimaliseren van de technische SEO. Is de technische SEO eenmaal klaar, dan hoef je er waarschijnlijk een tijdje niet meer aan te komen. Het is dus grotendeels een eenmalig project dat je daarna vooral af en toe moet controleren.
Nog een factor: Linkbuilding
Eigenlijk is er ook nog een derde variant, namelijk off-site SEO. Dit zijn de dingen die je buiten je website kunt doen om je site beter te laten ranken. Linkbuilding is hier een voorbeeld van. We laten deze variant voor nu buiten beschouwing.