• Websites
  • Webshops
  • Klantprojecten
  • Contact

SEO-optimalisatie deel 1

Dit is wat Yoast SEO allemaal controleert

Laten we eerst eens kijken naar waar Yoast SEO jouw pagina op beoordeelt. Keyphrase staat gelijk aan focus zoekwoord. Yoast SEO noemt het een keyphrase omdat een focus zoekwoord ook een zin kan zijn, dus dekt keyphrase (zoekterm) meer de lading. Voor het gemak hanteer ik focus zoekwoord. Hieronder volgt een lijst met welke suggesties Yoast SEO kan geven.

  • Keyphrase verdeling
  • Keyphrase in sub-heading
  • Keyphrase-links
  • Keyphrase in introductie
  • Keyphrase lengte
  • Keyphrase dichtheid
  • Keyphrase in meta-beschrijving
  • Keyphrase in de titel
  • Keyphrase in slug
  • Eerder gebruikt keyphrase
  • Uitgaande links
  • Interne links
  • Lengte van de meta-beschrijving
  • Image alt attributen
  • Tekstlengte
  • SEO-titel breedte

Laten we alle punten in detail bij langs lopen voor meer uitleg. We beginnen met de suggesties op basis van het focus zoekwoord.

En dit is wat het betekent

  • Keyphrase verdeling – Is je focus zoekwoord goed verdeelt over de hele pagina. Staat het focus zoekwoord bijvoorbeeld niet alleen maar in de eerste alinea.
  • Keyphrase in sub-heading – Komt het focus zoekwoord ook voor in andere headings dan de H1, dus in de H2, H3 etc.
  • Keyphrase-links – Deze melding is niet goed, blijkbaar link je naar een pagina toe waarvan je wilt dat die op hetzelfde focus zoekwoord gevonden wordt. Het is goed om binnen je website niet meerdere pagina’s/berichten te hebben waarmee je op hetzelfde focus zoekwoord richt. Waarom? Anders ga je in de Google zoekresultaten concurreren met je eigen pagina’s en dat werkt niet.
  • Keyphrase in introductie – Het focus zoekwoord moet terugkomen in de introductie tekst van de pagina.
  • Keyphrase lengte – Je kunt ervoor kiezen om je te focussen op één zoekwoord, maar het kan slimmer zijn om een aantal woorden te gebruiken. Stel je wilt je bank laten reinigen en je zoekt op bank reinigen, dan krijg je enorm veel resultaten. Je kunt je zoekopdracht ook specifieker maken door bijvoorbeeld te zoeken op bank laten reinigen in Groningen. Dan krijg je al veel minder resultaten, maar de kwaliteit van de resultaten is veel beter omdat deze mensen specifiek zoeken. Bovendien is er minder competitie op specifieke zoekwoorden. Binnen SEO worden deze specifiekere en langere zoekwoorden ook wel long-tail keywords genoemd.
  • Keyphrase dichtheid – Bij deze is de verhouding tussen focus zoekwoord en de lengte van de content belangrijk. Dus stel je hebt 100 woorden en het focus zoekwoord komt 5 keer voor, dan is de dichtheid 5%. Yoast SEO doet de suggestie om dit tussen de 0.5% en 3% te laten zijn. Yoast SEO-premium heeft hiervoor extra functies en kan relaties leggen tussen verschillende woorden met dezelfde betekenis. De gratis versie kijkt alleen naar hoe vaak het focus zoekwoord voor komt dat jij hebt ingevuld.
  • Keyphrase in meta-beschrijving – Het focus zoekwoord moet ook voorkomen in de meta-beschrijving. De meta-beschrijving en meta-titel (SEO-titel) kun je vinden onderaan de pagina. De meta-beschrijving is wat kan worden getoond in zoekresultaten wanneer mensen jouw website in het overzicht te zien krijgen (Google kan en zal dit ook automatisch generen, maar deze goed instellen blijft belangrijk).
  • Keyphrase in de titel – Het focus zoekwoord moet terugkomen in de titel (H1) van de pagina.
  • Keyphrase in slug – Een ander belangrijk onderdeel is dat het focus zoekwoord terugkomt in de slug ofwel de permalink. Dit is gevaarlijk om te wijzigen als de pagina of het bericht al live staat.

    Stel je hebt een tarieven pagina voorbeeld.nl/tarieven maar eigenlijk wil je deze hernoemen naar voorbeeld.nl/prijzen omdat dit je focus zoekwoord is. In je hoofdmenu staat de link naar de tarieven pagina.

    Op het moment dat jij /tarieven wijzigt in /prijzen werkt de link in je hoofdmenu niet meer en moet je die opnieuw instellen. Dit geld voor alle plekken waar een /tarieven link stond. Dus ook voor externe websites die naar deze pagina linkten.

    Je kunt dit voorkomen door automatisch redirects aan te laten maken, maar dat kan alleen met Yoast SEO premium of een andere (gratis) plugin zoals Redirection. Let dus goed op met het aanpassingen van slugs, anders valt je website straks uit elkaar.
  • Eerder gebruikte keyphrase – Deze valt eigenlijk in lijn met keyphrase-links. Het verschil is dat je bij keyphrase-links verschillende links naar een pagina hebt staan naar een pagina met hetzelfde focus zoekwoord, terwijl deze suggestie je vertelt om niet 2x hetzelfde focus zoekwoord binnen de website te gebruiken.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

meer over dit onderwerp

    Nog eventjes wachten.. Binnenkort is hier véél meer te zien!

    Koffie, tompoes,
    idee, plan toffe website, geld, glimlach