• Websites
  • Webshops
  • Klantprojecten
  • Contact

Performance

Performance

Het belangrijkste onderdeel van Google Search Console is het performance gedeelte. Navigeer hiernaartoe door in het linker menu op Performance te klikken. Mocht het menu niet open zijn, klik dan linksboven op het hamburger menu.

De blauwe lijn staat voor het aantal kliks naar de website vanuit de organische zoekresultaten. Ter herinnering, de organische zoekresultaten zijn alle zoekresultaten met uitzondering van betaalde advertenties. Dit kunnen dus ook zoekresultaten uit Google Afbeeldingen en Google Maps zijn.

De paarse lijn geeft het aantal impressies weer. Impressies staat voor hoe vaak je website naar voren is gekomen in Google op bepaalde zoekopdrachten. Super interessant, maar wat kun je daar mee?

Als je deze data combineert met het volgende onderdeel zal het allemaal veel duidelijker worden Het volgende onderdeel dat we gaan bespreken zijn de queries en pages.

Queries en pages

Queries zijn zoektermen die bezoekers hebben gebruikt om via de organische zoekresultaten op je website terecht te komen. Als je naar pages navigeert kun je zien hoe vaak bepaalde pagina’s naar voren komen in de zoekresultaten en hoe vaak bezoekers doorklikken naar die specifieke pagina. Wanneer je op een query of page klikt krijg je alleen de data te zien van die specifieke querye of page – op die manier kun je de data filteren.

Maar, wat kan je nu met die data doen? Stel je ziet het aantal impressies op een aantal pagina’s enorm hard stijgen, maar het aantal mensen dat doorklikt naar je website blijft achter. Dat zou kunnen betekenen dat de beschrijving van die pagina in de zoekresultaten niet duidelijk of aantrekkelijk genoeg is. Je kunt dan overwegen om de meta titel en meta descriptie aan te passen naar en tekst die mogelijke bezoekers meer uitlokt om naar je website door te klikken. Over meta titels en descripties komt meer terug in de SEO-module.

Je kunt het pages gedeelte goed gebruiken om te kijken hoe veel organisch verkeer op welke pagina komt. Op deze manier weet je ook welke pagina’s belangrijk zijn voor je bezoekers. Je kunt deze pagina’s bijvoorbeeld met Hotjar onderzoeken om te kijken of je deze pagina’s kunt verbeteren zodat bezoekers zich bijv. inschrijven voor een nieuwsbrief of juist een offerte aanvragen (dit hangt van je doelen af).

Bij countries kun je vinden uit welke landen de mensen komen die naar je website op zoek zijn. Dat kan handig zijn voor internationale websites, maar ook wanneer je verkeer uit België op een Nederlandse website krijgt.

Devices geeft weer via welk type apparaat de mensen zoeken (mobiel, tablet of desktop). Op deze manier kun je ook goed kijken naar of je je moet focussen op mobiel of desktop. Als de meeste bezoekers via desktop komen, kun je mobiel minder prioriteit geven.

Search appearance heeft te maken met extra attributen die je toe kunt kennen. Daarover later meer. En dates geeft je een overzicht van aantal kliks/impressies per dag.

Zoals je misschien al opviel heb je naast totaal aantal kliks en impressies ook average CTR en average position staan. Hier ben ik niet op ingegaan omdat deze metrieken minder waarde hebben. Uiteraard wil je dat de gemiddelde click-through rate en de gemiddelde positie zo hoog mogelijk zijn.

De gemiddelde CTR staat voor hoe veel mensen, relatief gezien, doorklikken naar je website vanuit Google zoekresultaten. De gemiddelde positie staat voor hoe hoog je website gemiddeld scoort in de Google zoekresultaten.

Deze doen er minder toe omdat het gemiddeldes zijn. Niet al je pagina’s of artikelen zullen even goed scoren in Google. Voor ene pagina heb je nu eenmaal meer concurrentie dan op de ander. Deze metrieken worden pas interessant wanneer je data gaat filteren. Een mooi moment om naar het volgende hoofdstuk te gaan over het filteren van data.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

meer over dit onderwerp

    Nog eventjes wachten.. Binnenkort is hier véél meer te zien!

    Koffie, tompoes,
    idee, plan toffe website, geld, glimlach