Google suggesties
Een andere manier om via de Google zoekmachine blog onderwerpen te verzinnen, is om gebruik te maken van Google Suggest (ook wel autocomplete genoemd). Wanneer je een zoekopdracht in het zoekveld invoert, geeft Google suggesties die de zoekopdracht verder afmaken.
Hoe werkt Google Suggest
Laten we deze keer een andere zoekterm gebruiken. “Science fiction” bijvoorbeeld. Zodra je een paar tekens hebt ingevoerd, begint Google al met je mee te denken. Zo krijg je allerlei suggesties die je kunt gebruiken om content te bedenken.
Handig, hè? Ook deze zoekopdrachten worden regelmatig door andere zoekers gebruikt. Omdat de lijst wordt samengesteld op basis van hoe vaak zoektermen worden gebruikt, kan het zijn dat zo’n lijst na een tijdje verandert. Maar laten we hier nog iets dieper op induiken. Zet eens een “a” achter science fiction en kijk wat er gebeurt.
Nog meer suggesties. En daarmee blog ideeën. Hoe tof is dat?! Je kunt dit met alle letters uit het alfabet doen, maar ook met een combinatie van letters. En hoe meer woorden je invoert, hoe specifieker de lijst wordt. Dat maakt deze tool ook ideaal om zogeheten long-tail zoektermen te vinden. Long-tail zoektermen zijn zoektermen met 3 of meer woorden. Dat soort zoektermen kun je bijvoorbeeld als subkopjes in de tekst van je artikel verwerken. Zoeken naar long tail zoektermen is best veel werk, maar gelukkig zijn daar ook handige tools voor.
Gebruik Yoast Google suggest expander
De tool die ik vaak gebruik om specifiekere blog onderwerpen en long tail zoektermen te vinden heet Yoast Suggest van de bekende WordPress plugin Yoast SEO, waar we het in eerdere lessen over gehad hebben.
Je kunt hier zoektermen invoeren, de taal selecteren, en dan op “Get keyword expansions” klikken. Je kunt de resultaten op de webpagina laten weergeven of naar een CSV-bestand exporteren.
Geniaal, toch? Alleen weet je daarmee nog niet hoe vaak die zoektermen dan gebruikt worden. Daar gebruik ik weer een andere tool voor. En dat is UberSuggest van Neil Patel.