Hoe schrijf je content over onderwerpen waar mensen echt meer over willen weten en waar ze actief naar op zoek zijn? Door te onderzoeken welke onderwerpen dit zijn en je content daarop aan te laten sluiten. Maar hoe vind je die onderwerpen? In dit hoofdstuk leg ik je uit hoe je met gratis tools zoekterm-onderzoek kunt doen en tegelijkertijd een enorme hoeveelheid blog onderwerpen kunt verzinnen. Win-win!
Doe inspiratie op in Google gerelateerde zoekopdrachten
Google gerelateerde zoekopdrachten zijn suggesties die onderaan een zoekpagina verschijnen zodra je een zoekopdracht hebt ingetikt. Dit zijn vaak aanvullende onderwerpen of zoekopdrachten die je kunnen helpen bij het vervolgen van je zoekopdracht.
Probeer in Google eens op “WordPress” te zoeken. Scrol daarna helemaal naar het einde van de pagina. Daar vind je een kopje “Gerelateerde zoekopdrachten”. In die sectie vind je diverse variaties op de zoekopdracht die je hebt gebruikt. Handig om te weten: er staan hier alleen zoekopdrachten die ook regelmatig door andere zoekers worden gebruikt. Hiermee heb je al gelijk de eerste inspiratie voor relevante en waardevolle blog onderwerpen.
Waarom is dit belangrijk?
Deze functie is belangrijk omdat gebruikers van Google hiermee sneller een antwoord kunnen vinden die ze zoeken. Wanneer je nog niet zo veel over een bepaald onderwerp weet en je bijvoorbeeld alleen “WordPress” in, krijg je een hoop inspiratie om verder te zoeken. Wellicht wil je ook nog meer weten over de kosten of over hosting.
Het voordeel hiervan voor het schrijven van je content is dat je er op deze manier achter kan komen welke onderwerpen er relevant. Dit zijn namelijk onderwerpen waarvan Google denkt dat ze hun gebruikers het beste mee op weg kunnen helpen.