Wanneer je er net mee begint, kan Google Analytics best overweldigend zijn. In de komende lessen bespreken we in grote lijnen alle onderdelen uit het menu. Zo kom je erachter waar je welke informatie kunt vinden, maar ook waarom deze informatie zo belangrijk is. Aan het einde van de Google Analytics lessen kun jij aan de hand van data doelen stellen én beoordelen. In deze les bespreken we de belangrijkste termen. En we snappen dat dat taaie kost is, en een beetje saai. Maar je doet het voor een goed doel: als je de termen namelijk niet snapt, weet je ook niet wat je er mee kunt.
Verschillende statistieken
Voor je Google Analytics opent en erin duikt, is het slim om van tevoren een lijst met termen door te nemen. Op deze manier weet je wat deze vaak voorkomende termen betekenen.
Gebruikers (Users)
Een gebruiker is een individueel persoon die je website bezoekt. Zo’n bezoeker wordt onderscheiden van een andere door het installeren van een unieke browser cookie op het apparaat van deze gebruiker. Van alle termen is gebruiker misschien wel de allerbelangrijkste.
Laat me dat illustreren met een voorbeeld.
Alysha heeft een administratiekantoor dat MoneyMasters heet. Ze wil met haar website prospects en klanten werven. Pieter, een freelance grafisch designer is op zoek naar iemand die voor hem de BTW en jaarlijkse belastingaangiftes kan doen. Hij moet de kids uit school halen, en heeft een paar minuten over. Op zijn telefoon Googelt hij “administratiekantoor Westland” en komt zo op de website van MoneyMasters terecht. Op dat moment wordt er op de telefoon van Pieter een cookie opgeslagen met een unieke gebruikerscode.
Nieuwe gebruikers (New Users)
Nieuwe gebruikers zijn mensen die je website voor het eerst bezocht hebben. Maar, zoals ik al vertelde, worden nieuwe gebruikers met de Google Analytics tracking code en browser cookies geregistreerd. Wist een gebruiker dus de cookies op een apparaat, of bezoekt deze persoon je website met een ander apparaat, dan wordt dat bezoek geregistreerd alsof het van een nieuwe gebruiker is.
De informatie en de manier van communiceren spreekt Pieter wel aan. Wanneer zijn kids die middag in de woonkamer aan het spelen zijn, dit Pieter met zijn laptop op de bank. Daar bekijkt hij nog een keer rustig alle informatie. Omdat Pieter nu een ander apparaat gebruikt, wordt op zijn laptop een browsercookie met een andere gebruikerscode geïnstalleerd. Daardoor ziet Google Analytics dit bezoek als een bezoek van een andere gebruiker.
Sessies (Sessions)
Tijdens een enkel bezoek aan je website wordt er van alles gemeten: pageviews, gebeurtenissen, e-commerce transacties en andere interacties. Zo’n bezoek noem je een sessie. De standaard time-out voor een sessie is 30 minuten. Dat betekent dat een sessie automatisch wordt afgesloten wanneer iemand 30 minuten inactief is op je website. Dat kan bijvoorbeeld omdat zo iemand de tab nog heeft openstaan maar er niet naar kijkt. Wordt die bezoeker na die dertig minuten opnieuw actief, dan wordt dat als een nieuwe sessie gerapporteerd. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bezoeker naar de openstaande, inactieve tab terugkeert en daar een nieuwe pagina opent.
Pieter’s dochter kruipt bij hem op de bank voelt zich niet zo lekker. Pieter klapt zijn laptop dicht en leest samen met haar een boekje. Na ruim een half uur is het boek uit en vraagt ze of ze even op de tablet mag. Zo kan Pieter afmaken waar hij mee bezig was. Hij klapt zijn laptop weer open en klikt op een link naar een case study. Omdat hij meer dan een half uur niets op de MoneyMasters website heeft gedaan, is de vorige sessie afgesloten. De pagina’s die hij nu bekijkt en de acties die hij onderneemt worden daarom vastgelegd in een nieuwe sessie.
Bounce / Bounce Rate
Wanneer een gebruiker tijdens een bezoek aan een website maar één pagina bekijkt, dan wordt dit bezoek als een bounce genoteerd. Het idee daarachter is dat iemand die naar een website komt en weer weggaat zonder een actie te hebben ondernomen meestal niet gesteld doel heeft kunnen bereiken.
Het bounce-percentage kan je inzicht geven over de kwaliteit van de content op je website. Om een doel op je website te kunnen bereiken zal het vaak nodig zijn om meerdere pagina’s te bezoeken of een actie te ondernemen. Bezoekers die “bouncen” zullen dus vaak niet het door jou of door hen gestelde doel bereiken. Je kunt op diverse manieren proberen het bounce-percentage te verlagen, maar dat is iets voor een andere cursus.
Het is belangrijk om bij het analyseren van het bounce-percentage goed de context in de gaten te houden. Sommige pagina’s bevatten namelijk alle informatie waar iemand naar op zoek is. In zo’n geval is het dan logisch dat ze daarna weer weggaan.
Stel dat de MoneyMasters website traag, log en lelijk was. Dan was Pieter waarschijnlijk binnen enkele seconden afgehaakt. Dat is het soort bounce dat je niet wilt.
Maar het kan ook zijn dat Pieter alleen nog even vanaf zijn computer de case study wilde lezen die hij op zijn telefoon gezien had. Gelijk daarna belt hij Alysha op het telefoonnummer dat onderaan de pagina staat. Dan wordt zo’n bezoek als een bounce geteld, terwijl Pieter een positieve ervaring heeft gehad.
Metriek (Metric)
Een van de twee soorten gegevens die Google Analytics verzamelt. Een metriek is meestal een getal, zoals een aantal of een percentage. Voorbeelden zijn pageviews, die je het totale aantal bekeken pagina’s vertellen en gebruikers die je vertellen hoeveel mensen uw website bekeken. De andere gegevens zijn dimensies (zie “Bron”).
Pieter bekijkt tijdens zijn eerste bezoek vijf pagina’s. Voor deze sessie wordt voor de metriek pageviews 5 geregistreerd.
Pageview
Zoals ik al uitlegde, is een pageview één van de vele metrieken die Google Analytics registreert. Voor iedere pagina die een bezoeker bekijkt, wordt een pageview geregistreerd. In het paginarapport van Google Analytics worden je pagina’s standaard gerangschikt volgens populariteit op basis van pageviews. Zo kun je zien welke inhoud het vaakst wordt bekeken.
Google Analytics analyseert dus niet alleen hoeveel pagina´s Pieter tijdens een sessie bekijkt, maar ook welke pagina´s precies. Omdat Alysha de privacy van haar bezoekers wil beschermen, heeft ze Google Analytics zo ingesteld dat dit niet aan Pieter als persoon te linken is. Zo kan ze onder andere zien welke pagina´s het meest bezocht worden.
Bron (Source)
Bron is een van de vier hoofddimensies (samen met medium, campagne en kanaal) voor het rapporteren en analyseren van hoe mensen jouw website hebben gevonden. De bron vertelt je waar het bericht werd gezien. Wanneer ‘Google’ bijvoorbeeld de bron is, dan geeft dat aan dat iemand je website na het uitvoeren van een zoekopdracht op Google heeft gevonden. Een bron kan worden gebruikt in combinatie met een medium. Zo krijg je een meer gedetailleerd beeld. Voor betaalde klikken van AdWords campagnes wordt bijvoorbeeld ‘Google’ als bron en ‘cpc’ als medium gerapporteerd.
Organisch
Organisch is één van de metrieken die in de dimensie “bronnen” weergegeven wordt. Het verwijst naar sessies die mensen die klikken op een gratis link van een zoekresultatenpagina. Alle resultaten in zoekmachines waar niet voor betaald is, leveren dus organisch verkeer naar je website op.
Pieter had in Google op “administratiekantoor Westland” gezocht. Hij had de advertenties overgeslagen en op één van de zoekresultaten geklikt waarvan Google aangaf dat die het meest relevant waren. Daarom wordt de bron van deze sessie als “organisch” geregistreerd. Omdat Alysha actief met SEO bezig is, kijkt ze vaak specifiek naar het gedrag van bezoekers die via de Bron “organisch” binnenkomen.
Secundaire dimensies
Elk rapport in Analytics is opgebouwd uit dimensies en statistieken.
Dimensies zijn kenmerken van je gegevens. De dimensie Plaats geeft bijvoorbeeld aan waar een sessie plaatsvindt. Je kunt dan denken aan Parijs of New York. De dimensie Pagina geeft de URL van een pagina die werd bekeken aan.
Statistieken zijn kwantitatieve metingen. De statistiek Sessies geeft het totale aantal sessies weer. De statistiek Pagina’s/sessie geeft het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie weer.
In de tabellen in de meeste Analytics-rapporten zijn de dimensiewaarden georganiseerd in rijen en de statistieken in kolommen. In deze tabel worden bijvoorbeeld één dimensie (Plaats) en twee statistieken (Sessies en Pagina’s/sessie) weergegeven.
Er zijn nog veel meer belangrijke termen, maar die leggen we je gaandeweg uit.
Linkjes
Bronnen:
https://analytics.google.com/analytics/academy/
https://www.lovesdata.com/blog/google-analytics-glossary