Segmenten
Een segment is een subset van je gegevens in Google Analytics. Een segment kan bijvoorbeeld bijvoorbeeld gebruikers uit een bepaald land of een bepaalde regio bevatten. Een ander segment kan bestaan uit gebruikers die bepaalde producten hebben gekocht of een specifiek gedeelte van je site hebben bezocht.
Met segmenten kun je die subsets gegevens isoleren en analyseren. Zo kun je trends voor verschillende componenten binnen je bedrijf kunt ontdekken en daarop reageren. Als je bijvoorbeeld vaststelt dat gebruikers uit een bepaalde geografische regio bepaalde producten niet meer zo vaak kopen als voorheen, kun je nagaan of een concurrerend bedrijf dezelfde producten voor lagere prijzen aanbiedt. Als blijkt dat dit het geval is, kun je hierop reageren door een bonuskorting aan die gebruikers aan te bieden waardoor je prijzen goedkoper worden dan die van je concurrenten.
Je kunt segmenten ook gebruiken als basis voor doelgroepen. Je kunt bijvoorbeeld een segment maken voor gebruikers die je pagina’s met herenkleding bezoeken en vervolgens alleen die gebruikers targeten (je doelgroep) met een remarketing campagne die is gericht op de nieuwe items die je aan die pagina’s toevoegt.
Samenvatting
We hebben nu de meeste stappen doorgenomen en hopelijk heb je al in jouw Google Analytics account wat data kunnen zien en interpreteren.
- Zorg dat je het IP-adres van je bedrijf en jezelf in Google Analytics filtert om te voorkomen dat je data vervuilt raakt
- Google is een goede vriend als je dieper op bepaalde onderdelen in wilt gaan
Ben je nu bezig met Google Analytics, maar heb je geen data? Trek dan aan de bel! Wij kunnen Google Analytics altijd op je website zetten, hou er alleen rekening mee dat je alleen data kunt zien vanaf het moment dat Google Analytics geïnstalleerd is.
Daarnaast is het altijd goed om aan de slag te gaan met het behalen van de Google Analytics certificaten. Dat kan via https://analytics.google.com/analytics/academy/.