Voordat we beginnen is het goed om Google Analytics erbij te pakken en terwijl je dit allemaal leest. Zo kun je wat je leert gelijk in de daadwerkelijke data van je website  terugvinden.

Het onderdeel Realtime in Google Analytics staat voor data die live gepresenteerd wordt. Is er dus momenteel 1 bezoeker op je website, dan kun je dat hier terugvinden. De rest van Google Analytics geven de dagwaarden weer, dus je weet niet op welk moment hoe veel personen er bijvoorbeeld op je website zitten.

Overzicht

Afhankelijk hoe Google Analytics staat ingesteld kun je onder Overzicht data terugvinden van hoe je website nu presteert. Je kunt hier bijvoorbeeld zien welke regio’s de bezoekers komen die momenteel op je website zijn.

Locaties

Wanneer je bij Locaties in het menu kijkt krijg je een overzicht van de wereld te zien. Je kunt hier dus zien uit welke delen van de wereld je bezoekers komen. Heb je een Nederlandse website, en vraag je je af wat al die bezoekers uit het buitenland op je site doen? Houdt dan in je achterhoofd dat er ook veel Nederlands in het buitenland verblijven. Bijvoorbeeld omdat ze er wonen, maar ook omdat ze op zakenreis zijn of op vakantie!

Verkeersbronnen

Bij Verkeersbronnen kun je zien waar de huidige bezoekers vandaag komen. Goed om te weten is dat je naast actieve gebruikers ook naar paginaweergaves van de afgelopen 30 minuten kan kijken. Dit is handig om te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld net een nieuwsbrief eruit hebt gestuurd en bevestiging wilt hebben of mensen vanuit de nieuwsbrief doorklikken naar de website.

Content

Het Content gedeelte geeft weer op welke pagina’s je bezoekers aanwezig zijn en wat de titel van de pagina is.

Gebeurtenissen

Gebeurtenissen is weer iets anders. Met gebeurtenissen kun je bijvoorbeeld kijken hoe vaak er op bepaalde buttons wordt geklikt, of hoe vaak een contactformulier is verzonden. Dit moet je echter handmatig via Google Tag Manager instellen. Omdat Google Tag Manager een behoorlijke leer curve heeft, komen we later op terug.

Conversies

Onder Conversies kun je je doelen vinden. Doelen kun je instellen via het admin menu. Doelen instellen kan enorm handig zijn om erachter te komen hoe je website of webshop presteert.

Al deze data zijn dus realtime. Naast deze realtime data kun je ook de data van de afgelopen 30 minuten bekijken, wat je een beter beeld van de situatie kan geven.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nog eventjes wachten.. Binnenkort is hier véél meer te zien!