In de sectie gedrag kun je zien hoe bezoekers zich op jouw website gedragen. Op welke pagina’s komen je bezoekers bijvoorbeeld binnen, op welke pagina verlaten ze je website, en welke pagina’s scoren het beste.
Site-content
Een belangrijke pagina bij gedrag is Site-content > alle pagina’s. Hier kun je vinden hoe je pagina’s los van elkaar presteren. Je kunt het zoekbalkje rechts boven de statistieken gebruiken om je content te filteren op basis van URL.
Hier kun je het beste bekijken hoe pagina’s presteren. Kijk vooral naar Unieke paginaweergaves, dit staat voor een aantal unieke bezoekers namelijk. Bij paginaweergaven weet je namelijk niet hoe vaak één bezoeker op je website is geweest, vandaar dat je beter uniek kunt aanhouden.
Bij gedetailleerd inhoudsrapport kun je op basis van URL-structuur kijken. Stel de URL voor een blog is burostaal.nl/blog/blog-naam dan zie je in dit overzicht /blog/ staan. Dit deel representeert alle pagina’s die onder /blog/ vallen. Kortom dit is een gebundelde weergave.
Bestemmingspagina’s zijn pagina’s waarop bezoekers landen. Ons advies is om niet te veel naar sessies te kijken, maar liever naar nieuwe gebruikers. Eén gebruiker kan namelijk meerdere sessies hebben! Je wilt eigenlijk dat de data zo uniek mogelijk is.
Bij uitstappagina’s kun je de pagina’s vinden waarop mensen voornamelijk je website verlaten. Stel je hebt een webshop en je ziet dat mensen veelal de website verlaten tijdens de check-out, dan weet je dat daar nog wat werk te verzetten valt. Je wilt bezoekers uiteraard zo lang mogelijk op je website houden, dus als je pagina’s ziet waar bezoekers je website verlaten, terwijl dat niet je doel is dan kun je die pagina’s verbeteren door duidelijke call-to-actions toe te voegen.
Sitesnelheid
De snelheid van je website is enorm belangrijk. Wanneer gebruikers op hun mobiel langer dan 3 seconden moeten wachten tot je website geladen is, heb je een grote kans dat zo’n potentiële klant je website voortijdig verlaat. Ook voor Google is de snelheid van je website belangrijk. Het is één van de criteria die bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekresultaten scoort.
Onder het overzicht kun je hier per browser de gemiddelde laadtijd van pagina’s zien. Browsers gedragen zich anders ten opzichte van elkaar. Zo kan Google Chrome bijvoorbeeld heel snel zijn, maar Safari weer traag. Het is belangrijk om hier kritisch naar te kijken, uit te zoeken of er knelpunten zijn en deze te verbeteren.
Bij paginatiming kun je goed pagina’s met elkaar vergelijken. Onze tip is om vooral te kijken naar je hoofdpagina’s (belangrijkste) en kijken of deze niet afwijken van de gemiddeldes.
We slaan snelheidsuggesties en gebruikerstiming over, deze zijn namelijk vrij technisch van aard.
Zoekopdrachten op site
Een hele handige functie! Heb je toevallig een zoekveld op je website staan en ben je wel eens benieuwd waar je bezoekers op zoeken? Dan kan je deze informatie hier terugvinden. Krijg je hier geen resultaten, kijk dan even in de beheerder functie of deze is ingesteld.
In het overzicht kun je terugvinden hoe vaak de zoekfunctie is gebruikt en op welke termen bezoekers hebben gezocht. Zie je heel vaak dezelfde zoektermen voorbijkomen dan zou dat kunnen betekenen dat bezoekers niet makkelijk via het menu kunnen vinden wat ze zoeken. Je zou dan kunnen overwegen om deze pagina toegankelijker te maken via bijvoorbeeld het hoofdmenu.
Gebruik en zoektermen geven meer gedetailleerde informatie van het overzicht.
Zoekpagina’s kun je gebruiken om te kijken vanaf welke pagina’s bezoekers op zoek gaan naar informatie via de zoekfunctie. Dit kan betekenen dat bezoekers op die pagina’s vast lopen en niet de gewenste informatie hebben kunnen vinden. Dit kun je vervolgens gaan verbeteren.
Voor gebeurtenissen heb je speciale instellingen nodig die niet via Google Analytics gedaan kunnen worden. Een gebeurtenis is iets dat iemand op de website doet, dus bijvoorbeeld als iemand ergens op klikt. Dat zijn technische instellingen die door specialisten gedaan moet worden. Het voordeel hiermee is dat je in Google Analytics precies kan zien hoe vaak iemand op een button heeft geklikt of hoe vaak het contactformulier is ingevuld etc.
Het uitgever gedeelte is toegankelijk wanneer je Google Ads koppelt aan Google Analytics via de beheerder instellingen.
Experimenten is een leuk onderdeel! Ook dit is technisch van aard en geeft niet standaard data weer. Met een experiment kun je 50% van je bezoekers een pagina laten zien en de andere 50% een variatie op de pagina, we noemen dit ook wel een A/B test. Je kunt dan vergelijken hoe de pagina’s presteren, werkt de variant beter dan kun je de veranderingen aan je website doorvoeren. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op. Met dit proces ben je data gedreven je website aan het verbeteren.