Functies Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf test continu met nieuwe functies. De belangrijkste functies waarvan je op dit moment op de hoogte moet zijn staan hieronder opgesomd:

- Accounts connecten, bijvoorbeeld Google Ads – Je kunt verschillende accounts connecten met Google Bedrijfsprofiel bijvoorbeeld je account van Google Ads. Hiermee kun je in Google Ads een locatie-extensie van Google Mijn Bedrijf toevoegen waardoor je ook in de betaalde advertenties vindbaar bent met je bedrijfslocatie.
- Reviews verzamelen – Reviews zijn enorm belangrijk, zowel voor Google als voor potentiële klanten. Goede reviews gaan je helpen om beter te scoren in Google.
- Een logo toevoegen – Zorg ervoor dat je herkenbaar bent door je eigen logo toe te voegen. Daarnaast kun je ook een omslagfoto toevoegen (zoals dat ook kan bij Facebook, Twitter en LinkedIn). Deze optie is te vinden in je dashboard van Google Bedrijfsprofiel onder Foto’s.
- Berichten plaatsen – Je kunt berichten toevoegen aan je profiel. Op deze manier kun je als bedrijf met “Google Posts” je eigen content toevoegen. Deze berichten blijven slechts één week online staan. Hierdoor word je gedwongen om up-to-date te blijven als bedrijf. Op deze manier kun je bijvoorbeeld met klanten communiceren, de klantbeleving verbeteren met actuele informatie en speciale acties en evenementen promoten. Daarnaast kan het een boost aan je vindbaarheid geven als je regelmatig iets plaatst.
Tip: Als je de tijd van een evenement lang laat duren, zal deze voor een langere periode blijven staan en heb je eigenlijk een post die langer dan een week online staat! - URL’s toevoegen – Via het Google Bedrijfsprofiel dashboard heb je de mogelijkheid om één of meerdere URL’s toe te voegen. Nadat je deze hebt toegevoegd, wordt deze direct weergegeven bij je bedrijfsvermelding. Het is daarnaast mogelijk om een unieke, korte URL te creëren zodat het makkelijker wordt om jouw bedrijfsprofiel te delen. Hiervoor hoef je alleen in je account binnen het menu op “informatie” te klikken en bij het @-teken de gewenste naam op te geven.
- Zoekwoorden verwerken – Je kunt belangrijke zoektermen voor jouw bedrijf in de titel en de tekst van Google Mijn Bedrijf plaatsen. Zoals eerder aangegeven kun je als timmerman “Timmerman” toevoegen. Zo zal jouw bedrijf sneller zichtbaar worden wanneer iemand bij jou in de buurt op die zoekterm zoekt.
- Inzicht in statistieken – Google Bedrijfprofiel biedt de mogelijkheid voor bedrijven om statistieken inzichtelijk te krijgen. Deze statistieken tonen precies hoe en wanneer bezoekers/klanten op jouw pagina terechtkomen.
- Afspraken beheren – Neemt je bedrijf afspraken aan? Dan is het ook mogelijk om via Google Mijn Bedrijf afspraken te accepteren. Dit is voor erg gebruiksvriendelijk, aangezien ze zo een afspraak kunnen maken zonder ook maar de resultaten van de zoekmachine te verlaten.
- Menukaart tonen – In Google Bedrijfsprofiel is ook een handige functie Menu en Services aanwezig waarmee je gebruikers direct je menu, zoals de menukaart van je restaurant, of diensten kunt tonen zonder dat zij door naar je website hoeven te klikken.
- Winkelbezoeken inzichtelijk – Beheer je ook advertenties in Google Ads voor je bedrijf? Dan kun je gebruik maken van de functie “Store Visits”. Met Store Visits kun je erachter komen wat de impact van je online advertenties op je offline winkelomzet is. Deze tool brengt namelijk in kaart in hoeverre een online advertentie leidt tot een winkelbezoek en kan dit met maar liefst 90% zekerheid zeggen. Google trackt hiervoor de locatie van de ingelogde gebruiker, waarbij het de link met Google Mijn Bedrijf gebruikt om vast te stellen waar de bedrijfslocatie zich bevindt.
- Contactpersoon van Google – Met de hulp van je Google Ads ID kun je bij Google een contactpersoon aanvragen. Zo heb je als bedrijf je eigen nummer bij het Google Contact Center en kun je contact opnemen met vragen of wanneer je bijvoorbeeld hulp nodig hebt om je profiel in te stellen.
Dit waren de belangrijkste functies van Google Mijn Bedrijf. Ben je al overtuigd van de voordelen en van plan om hier flink mee aan de slag te gaan? Mooi! In de volgende les geven we meer uitleg.