Vallen het aantal bezoekers en de omzet van je webshop tegen ten opzichte van de toch al voorzichtige prognose? Heel frustrerend! Door je webshop te optimaliseren kun je de resultaten verbeteren. Het is geen rocket science. Je moet alleen wel consistent tijd en aandacht in de juiste stappen investeren. En dat in de juiste volgorde doen. In dit artikel zetten we de globale stappen voor je op een rijtje.
Je webshop optimaliseren om snel en soepel te laden
Laadsnelheid is een belangrijke factor in SEO en CRO
Wist je dat uit een onderzoek van Google1 is gebleken dat 53% van de mensen die vanaf een mobiel apparaat een website bezoeken die site verlaat wanneer deze niet binnen 3 seconden bruikbaar is? En dat Google de laadsnelheid zo belangrijk vindt, dat ze het meewegen in het bepalen van je positie in de zoekresultaten?
De allereerste stap bij het optimaliseren van je webshop is dus om te zorgen dat deze snel laadt. Het heeft tenslotte weinig zin om veel tijd en energie te investeren in het aantrekken van bezoekers wanneer die bezoekers al afhaken voor ze je content zien.
Wat zijn de belangrijkste factoren voor de laadsnelheid van je webshop?
Voor je met dat optimaliseren aan de slag gaat, kan het handig zijn om te weten welke factoren bepalen hoe snel je pagina’s laden. Dit zijn volgens ons de drie belangrijkste:
- De software die je gebruikt – Naast WordPress en WooCommerce gebruik je waarschijnlijk een thema en diverse plugins. Voor iedere extra feature (plugins) op je website is extra rekenkracht op de server nodig. Die kunnen je site versnellen, of juist heel traag maken.
- Je webhosting – Het is je misschien wel eens opgevallen, maar webhosting varieert van enkele eurootjes per jaar tot honderden euro’s. Bij goedkope hosting staat je website met heel veel andere sites op een gedeelde server. Zo kan een bezoekerspiek op één van die sites de andere sites heel traag maken. Daarnaast zetten sommige webhosting bedrijven gewoonweg te veel sites op een server, waardoor alle sites altijd traag werken.
- De content op een pagina – Een pagina met alleen tekst is niet zo zwaar, maar wanneer je video’s van je server laadt of afbeeldingen plaatst zonder deze voor gebruik op het web te optimaliseren kan een pagina zomaar groter worden dan 5MB. Hoe groter een pagina, hoe langer het duurt voor deze geladen is.
Hoe verbeter je de laadsnelheid van je webshop?
We raden je aan om te beginnen met het testen van de laadsnelheid van een paar productpagina’s. Dat kan bijvoorbeeld op Google Speed Insights of GTmetrix.com.
Is je score onder consistent onder de 90, kijk dan eerst eens naar welke plugins je geïnstalleerd hebt. Gebruik je die ook allemaal? Geloof het of niet, maar er zijn plugins die zorgen dat je tien seconden extra nodig hebt om je webshop geladen te krijgen. Wanneer je in je webhosting pakket een testomgeving hebt ingericht, kun je daarop veilig testen wat de invloed van iedere plugin is op de laadsnelheid van de pagina die je test. Heb je dat niet, dan kun je nog steeds plugins aan- en uitzetten, maar dan krijgen je bezoekers tijdens dat testen mogelijk foutmeldingen en pagina’s die er niet naar behoren uit zien. En eigenlijk wil je dat niet, want de kans is groot dat die bezoekers niet meer terugkomen.
Bekijk vervolgens je pagina’s kritisch. Hoe groot zijn de afbeeldingen die op je website staan. Wij komen soms afbeeldingen tegen van wel 5MB. Die afbeeldingen verkleinen en comprimeren levert vaak ook meerdere seconden winst op. Wij vinden Shortpixel fijn om hiervoor te gebruiken.
In een ander blog hebben we nog meer mogelijkheden om de laadtijd te versnellen voor je op een rijtje gezet. Tenslotte raden we je aan om standaard in je workflows op te nemen dat je de laadsnelheid van een bericht of pagina checkt nadat je ‘m hebt gepubliceerd en voor je ‘m gaat promoten.
Je webshop optimaliseren om je van bruikbare data te voorzien
Ons motto: neem besluiten over je webshop op basis van data, en niet op basis van je onderbuikgevoel. Het is daarbij wel belangrijk dat je de juiste data verzamelt en dat je zorgt dat deze op een bruikbare manier wordt weergegeven.
Dit zijn de tools die wij hiervoor inzetten:
Google Tag Manager
Wij gebruiken Google Tag Manager om meerdere scripts in één keer in te laden. Denk hierbij aan Google Analytics, Hotjar en de Facebook pixel. Daarnaast gebruiken wij Google Tag Manager om data te verzamelen. Zo kunnen we er bijvoorbeeld erachter komen hoe vaak bezoekers op een button klikken of een formulier invullen. Deze data kunnen we dan vervolgens doorzetten naar Google Analytics.
Google Analytics
Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien via welke bronnen bezoekers op je website terecht komen. Maar ook hoe ze zich vervolgens op je website gedragen. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoeveel bezoekers door jou gestelde doelen behalen. Denk daarbij aan aanmeldingen voor je nieuwsbrief, het aanvragen van een coupon en het doen van een eerste aankoop.
Hotjar
We gebruiken HotJar om nog dieper op het gedrag van bezoekers in te gaan. Zo kun je met heatmaps en scrollmaps bekijken waar bezoekers het meeste klikken en naartoe scrollen. Verder kun je video-opnames maken van het scherm van gebruikers. Zo kun je erachter komen waar je bezoekers eventueel vastlopen. En daarnaast kun je surveys aan je website toevoegen. Zo kun je actieve bezoekers vragen of ze hebben kunnen vinden wat ze zochten. Of met welke reden ze naar je webshop zijn gekomen. Check ook onze uitgebreide handleiding van deze superfijne tool.
Je webshop optimaliseren voor gebruiksgemak
Dit is een stap die je absoluut niet moet overslaan. Want hoe makkelijker je website te gebruiken is, hoe groter de kans dat je bezoeker tot actie overgaat. Natuurlijk kun je volledige universitaire studies volgen over Usability en hoe je die verbetert. Wij beperken hier ons tot een aantal makkelijk toepasbare grondregels.
Zet de toptaken van je bezoekers centraal
Welke problemen los jij op voor je ideale klant? Wanneer je weet welk doel bezoekers in je webshop hopen te bereiken, kun je zorgen dat je dat zo makkelijk mogelijk maakt. Willen jouw bezoekers hun woonkamer gezelliger maken? Deze voor een kinderverjaardag versieren? Gezonder leven? Hun zakelijke relaties verrassen?
Maak op iedere pagina direct duidelijk wat je bezoeker beter wordt van het bekijken ervan
Is het op iedere pagina helder wat de waarde voor je bezoeker is om verder te kijken dan de kop? Volgens de usability experts van de Nielsen Norman Group leest bijna niemand je webpagina lineair. Dat betekent dat bijna niemand pagina’s net als bij een boek volledig van boven tot onder volledig leest. In plaats daarvan scannen ze je pagina oppervlakkig en proberen ze zo te vinden wat van waarde is. Daarom is het belangrijk dat je dat scannen zo veel mogelijk ondersteunt.
Dat kan bijvoorbeeld door:
- de belangrijkste informatie bovenin de pagina te zetten;
- door koppen en subkoppen toe te voegen die duidelijk aangeven wat er in een sectie te vinden is;
- waardevolle informatie als opsommingen weer te geven;
- extra waardevolle informatie vet te maken;
- je taalgebruik helder en eenvoudig te houden.
Zorg dat je navigatie relevant en doelgericht is
Hoe vaak zie je nog dat bezoekers door talloze uitklapmenu’s moeten waden voor ze een mogelijk geschikte pagina vinden. Om vervolgens ook nog teleurgesteld te raken omdat ze daar niet vinden wat ze zochten.
Zorg dat je site op alle apparaten goed laadt
Natuurlijk kijken onze teamleden extra kritisch naar websites, maar jij komt vast ook nog regelmatig websites tegen die gewoonweg niet lekker laden op je mobiel. Tekstregels die te dicht op elkaar staan. Knoppen die te klein zijn. Wat is één van de topproducten uit jouw webshop? Pak je mobieltje eens en probeer hoe snel en makkelijk je dat kunt kopen.
Op basis daarvan kun je een inschatting maken of en welke verbeteringen je door moet voeren. Sommigen daarvan kun je zelf op een pagina doen, voor andere aanpassingen heb je mogelijk een developer nodig.
Kunnen mensen met functiebeperkingen ook makkelijk in jouw webshop winkelen?
Wist je dat zo’n 20% van de bevolking van Nederland te maken heeft met één of andere functiebeperking? Ze zijn blind of slechtziend, doof of slechthorend, kunnen geen muis gebruiken, kunnen zich niet concentreren of om een andere reden niet op een gemiddelde manier je webshop gebruiken.
Onze collega’s van Level Level hebben voor Thuiswinkel.org een zelfscan ontwikkeld waarmee je kunt testen hoe toegankelijk jouw webshop voor deze groep gebruikers is. Check je website en ontdek of jij omzet laat liggen met de Zelfscan Toegankelijkheid van Thuiswinkel.org. Met de resultaten van die scan krijg je een aardige indruk van de hoe toegankelijk je website is en welke drempels je nog meer voor je bezoekers kunt wegnemen.
Je webshop optimaliseren voor hogere conversie
Nu je site in een oogopslag laadt, je de data verzamelt die je nodig hebt en de vaakst voorkomende usability drempels hebt weggenomen, gaan stap vier en vijf hand in hand. Bij conversie optimalisatie kijk je per pagina hoe je meer waarde kunt laten zien en twijfels kunt wegnemen. Bij SEO kijk je hoe je zoekmachines kunt laten zien voor welke zoekopdrachten een pagina relevant is.
Vertrouwen opbouwen
Uiteindelijk draait het allemaal om het opbouwen van vertrouwen. Wanneer je het gevoel hebt dat je gemanipuleerd wordt, dan wordt dat vertrouwen juist afgebroken. Toch? En afgebroken vertrouwen is heel lastig opnieuw op te bouwen.
Ook Conversie Optimalisatie is een specialisatie op zich. Maar met deze quick-wins zet je een stap in de goede richting.
Trust icons
Trust icons zijn symbolen waarmee je in één oogopslag vertrouwen wekt. Verkoop jij producten van (inter)nationaal bekende A-merken? Zet daar dan vooral een selectie van op je homepagina. Je bezoekers herkennen die merken en zijn geneigd het gevoel van kwaliteit dat ze bij die merken hebben te linken aan het gevoel dat ze bij jouw webshop krijgen.
Een ander voorbeeld van een trust icon voor een webshop is het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Daarmee geef je bezoekers nog meer het vertrouwen dat ze veilig en betrouwbaar bij je kunnen kopen.
Bovendien kun je met symbolen gecombineerd met tekst mogelijke twijfels wegnemen. En is een product duurzaam gemaakt, dan heb je daar ook steeds meer symbolen en certificaten voor.
Social proof
Bezoekers die zien dat andere bezoekers een positieve ervaring hebben gehad, zullen eerder geneigd zijn om zo’n webshop ook te vertrouwen. Wel weten we tegenwoordig bijna allemaal dat er ook wel een gesjoemeld wordt met dit soort sociale bewijskracht. Daarom is het belangrijk dat je wat extra bewijsmateriaal verzameld. Google of TrustPilot reviews zijn minder makkelijk te faken bijvoorbeeld. En door case studies te publiceren kun je extra gewaardeerde klanten in het zonnetje zetten en potentiële klanten laten zien hoe je waarde biedt.
Call to action buttons
Als het goed is, heeft iedere pagina in je webshop één ideale conversie. Of dat nu een aankoop, een nieuwsbrief inschrijving of een andere actie is. Op die pagina is alles erop gericht om de waarde van die actie te laten zien en om eventuele twijfels weg te nemen. Zodat je bezoeker in alle vertrouwen op die ene knop kan drukken.
Om te zorgen dat je call to action button zelf geen extra drempels opwerpt, hebben we een paar tips:
- Geef je button een kleur die er uitspringt;
- Zorg dat je voldoende ruimte rondom te knop hebt zodat deze op mobiel ook goed werkt;
- Voeg extra tekst onder je primaire knoptekst toe waarin je de waarde nog een keer onderstreept.
- Biedt een plan B aan zoals ophalen in de winkel of aan een verlanglijstje toevoegen. Doe je dat in de vorm van een knop, trek dan met een opvallende kleur de aandacht naar de koop knop.
- Plaats clicktriggers als gratis verzending, gratis te retourneren, garantie en klantbeoordelingen in de buurt van je knop.
Je website optimaliseren voor betere posities in de zoekresultaten
Zoals we in punt vier al vertelden: je moet niet alleen met je bezoekers maar ook met de bots van de zoekmachines vertrouwen opbouwen. De waardepropositie van zoekmachines is het weergeven van de meest relevante pagina’s voor de ingevoerde zoekopdracht. Daarom is het belangrijk om het kristalhelder voor die bots te maken waar een pagina over gaat.
Kies de meest veelbelovende zoektermen die je doelgroep gebruikt
Er zijn talloze manieren om te onderzoeken welke zoektermen je doelgroep gebruikt. Eén van onze favoriete methodes is om de concurrentie te bespioneren. Dat kan via de Competitive Research tool van SEranking. Door de link naar één of meerdere concurrerende producten of categoriepagina’s in te geven kun je onderzoeken wat daarvoor de meest veelbelovende zoektermen zijn. Let wel even op, soms pakt de tool in eerste instantie alleen de domeinnaam (dus alleen jouwconcurrent.nl in plaats van jouwconcurrent.nl/schoenen/blauwe-superduper-sneakers) en moet je daarna nog een keer de hele link ingeven.
Wat heel fijn is, is dat je niet alleen kunt zien hoe vaak een zoekopdracht gemiddeld per maand wordt gebruikt, maar ook hoe moeilijk of makkelijk het is om hoog in de zoekresultaten te komen.
In principe kun je met één pagina voor meerdere zoektermen hoog in de zoekresultaten komen. Wel is het aan te raden om te zorgen dat die zoektermen een vergelijkbare zoekintentie hebben. Wat we daarmee bedoelen is dit:
In het geval van de slowcooker hierboven kun je zien dat de pagina hoog in de resultaten staat voor zoektermen als: crockpot cr507, crockput 4 7 liter en crockpot cr507 slowcooker. Mensen die die zoektermen gebruiken zijn allemaal op zoek naar een CrockPot (merk) slowcooker en de pagina is voor allemaal relevant. Het is dan niet slim om ook te proberen voor een Slowcooker van een ander merk te ranken.
De meest veelbelovende zoekterm is de zoekterm met de beste combinatie tussen een hoog zoekvolume en een lage moeilijkheidsgraad. De zoekterm Crockput cr507, met een moeilijkheidsgraat van 5 is dus een lekkere winner.
Kies de optimale url structuur
Om hoog in de zoekresultaten te komen, is het ook belangrijk dat de zoekopdracht in de url voorkomt. En liefst zo ver mogelijk vooraan. Standaard zet WooCommerce altijd product, categorie of tag voor de slug. Het kan slim zijn om deze te vervangen door p, c en t.
Dit is overigens niet iets wat je zomaar op een doordeweekse dinsdag in je dashboard kunt aanpassen. Overweeg je dit, dan is het slim om dit met een SEO-specialist door te spreken. Anders riskeer je dat je huidige resultaten in Google gaan kelderen, omdat Google de URL niet meer ziet.
Optimaliseer je categoriepagina’s
Standaard kun je in WooCommerce niet zoveel met de categoriepagina’s. Daarom raden wij je aan om een aparte pagina te (laten) ontwerpen waarin je meer informatie en afbeeldingen kunt zetten. Hoe meer je namelijk over je producten vertelt, hoe beter Google snapt waar het over gaat. Dat is gunstig voor je positie in de zoekresultaten. Heb je deze pagina af, dan kun je de url die WooCommerce standaard genereert doorsturen naar je eigen gemaakt pagina. Het is ook mogelijk om een eigen template voor een categoriepagina te ontwerpen waarin wèl ruimte voor content is.
Optimaliseer je productpagina voor hogere zoekresultaten
Om de bots van de zoekmachines te laten zien dat jouw pagina superrelevant is voor de zoekopdracht(en) die je hebt geselecteerd, kun je zorgen je dit op een aantal plaatsen op je productpagina onderstreept.
- Gebruik de meest veelbelovende zoekterm als pagina slug;
- Gebruik de meest veelbelovende zoekterm zo vroeg mogelijk in de titel van je product. Doe dat ook in de SEO-titel
- Schrijf unieke teksten. Neem niet die van de fabrikant over. Veel andere ondernemers doen dat, maar daarmee schep je geen band met je bezoeker en de kans is niet heel groot dat je er mee bovenaan komt.
- Gebruik subkopjes, en zorg dat je daarin ook de andere veelbelovende zoektermen die je uitgekozen hebt in verwerkt
- Optimaliseer je afbeeldingen: Zorg dat ze lichtgewicht zijn, zorg dat je de zoektermen in de bestandsnamen verwerkt en daarnaast ook in de alt tekst van de afbeeldingen.
- Maak slim gebruik van zowel je korte en lange product omschrijvingen. De korte beschrijving staat naast de productfoto. De lange komt in de sectie daaronder. Gebruik de lange productbeschrijving ook bijvoorbeeld om je potentiële klanten op ideeën te brengen. Wat kunnen ze zoal met dat product? Wat zijn minder voor de hand liggende maar ook leuke manieren om het product te gebruiken. Heb je vergelijkbare artikelen, dan kun je daar ook in de lange beschrijving naar linken.
- Voeg een FAQ-sectie toe waar dat waardevol is.
- Vraag om reviews en publiceer ze.
- Voeg gerelateerde producten toe aan je productpagina’s. Zo verbeter je de interne linkingstructuur. Ook daarmee laat je zoekmachines zien wat er belangrijk is in je webshop.
Publiceer naast nieuwe producten regelmatig nieuwe content. Of update bestaande content
Zoekmachines houden enorm van verse content. Dat is namelijk voor de zoekbots die bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten komt een goede indicatie dat je actief met je website bezig bent. Heb je net iets nieuws gepubliceerd of heb je een artikel een fikse update gegeven, dan heb je ook weer een goede reden om dat in je nieuwsbrief of op social media te delen. Zo ben je overal lekker positief zichtbaar. En wanneer dat verkeer vanuit je e-mails en social media vanuit je artikelen lekker door je site heen klikt, is dat voor de zoekmachines weer een extra indicatie dat ze daar een positieve ervaring hebben. Wat er weer voor kan zorgen dat ze je een paar plekjes naar boven laten schuiven.
Op zich is het optimaliseren van je website geen rocket science. Wel is het belangrijk dat je geen stappen overslaat en zorgt dat de basis goed is (dat je site snel laadt, dat je data meet en dat je site gebruiksvriendelijk is) voor je als een malle content gaat publiceren om verkeer naar je site te trekken. Ga niet sleutelen aan plugins op je live site. En niet lopen pielen aan de url structuur van een bestaande site zonder daarover professioneel advies te vragen. Safety first.
Kun je wel wat advies over jouw webshop gebruiken, of wil je het webshop optimaliseren liever uitbesteden? Neem dan vandaag nog contact op.