[Interview] Met verschillende bedrijven en verdienmodellen heb je meer zekerheid dan in een vaste baan

Voor Staal #5 ging Yvette in gesprek met Leonard van der Leeden, van beroep: serial entrepreneur. Al vindt hij zelf van niet. 

Laten we met de deur in huis vallen. Hoe word je serial entrepreneur? 

Haha, nou dat is allesbehalve een langetermijnplanning of een droom die ik als kind al had hoor. Maar het is denk ik begonnen doordat ik persoonlijk niet zo’n fan van de status-quo en het uurtje-factuurtje model ben. Wel zie ik overal kansen, en de laatste jaren steeds meer in combinaties van advies, kennis en technologie. En een aantal van die ideeën zijn van proefballonnetje naar volwaardig bedrijf gegroeid. 

Dat klinkt mooi, maar ook slopend. Hoe hou jij alle bordjes draaiende? 

Daar heb je wel een puntje. Met één bedrijf heb je al altijd allerlei open eindjes. En met drie bedrijven wordt dat niet minder, natuurlijk. Je moet dus wel goed op balans letten, anders trek je dat niet. Heldere afspraken over beschikbaarheid, een papa-dag (mag ik dat zeggen?), een ontzettend fijn huis met heerlijke gezinsleden (drie), een game-console en ontbijtjes buiten de deur helpen daarbij. Gelukkig heb ik ook nog zakelijke partners waar ik op kan bouwen en steeds meer leuke, slimme teamleden. 

Dat kan ik me voorstellen. Maar over jongensdromen gesproken. Jij hebt volgens mij niet de klassieke route van uitblinken op de basisschool via VWO en een rechtenstudie naar een advocatenkantoor doorlopen, toch? Daar zit vast een mooi verhaal achter. Klopt dat?  

Nou, weet je, op de middelbare school deed ik het OK. Maar ik was niet echt gefocust. Dat kwam, denk ik, omdat ik geen flauw idee had van wat ik wilde. Ik was in die tijd wel enorm gefascineerd door de Verenigde Staten, en door de American Dream. Ik heb mijn ouders toen gevraagd of ik please, pretty please, een jaar naar de VS mocht. Ik vind het nog altijd heel bijzonder dat dat ook echt kon. Ook omdat ik zo jong was. Ik was 16. Maar dat heeft mijn blik op de wereld enorm veranderd. Ik leerde dat je zelf je kansen moet creëren. En dat een positief resultaat een belangrijke bevestiging is van dat je op de goede weg bent. Zo kwam ik erachter dat ik eigenlijk best goed kon leren, als het vak me maar interesseerde. Terug in Nederland had ik nog steeds geen specifieke interesse voor een vakgebied. Ik ben in overleg met mijn ouders een economisch-juridische MBO-opleiding gaan doen. Zo groeide ik steeds verder, en via HBO Internationaal & Europees Recht ben ik aan de Erasmus Universiteit Nederlands Recht gaan studeren. Al die tijd werkte ik in deeltijd bij een advocatenkantoor wat mijn allereerste stageadres was op het MBO. Op de universiteit kreeg ik tijdens mijn minor de kans om met een promovendus aan een cyber(verzekerings)recht project te werken. De minor heette: Juridische aspecten van online ondernemen. Dat was recht in de spreekwoordelijke roos. Zo kwam ik in aanraking met de uitdagingen van recht en technologie én de AVG, de privacywet die destijds nog in de stijgers stond. Toen viel het kwartje echt. Die wetgeving sprak me enorm aan en ik voelde al snel aan dat daar veel kansen zouden liggen.  

Ja, nou! Het duurde even, maar nu is het wel goed onder de aandacht. Alleen, hoe maak je daar als beginnende jurist dan vervolgens een succesvolle onderneming van? 

Dat is natuurlijk wel even een dingetje. Je eerste opdrachtgevers krijgen is het moeilijkst. Eén van de punten van de AVG is dat bepaalde ondernemingen een privacy functionaris nodig hebben. En daar moet je best het één en ander voor weten en aan skills bezitten. Ik had in die tijd goed contact met een kennis, ondernemer in de uitzendbranche. Hij bemiddelde natuurlijk personeel, maar had vaak hele strategische gesprekken over HR met zijn opdrachtgevers. Hoe je als bedrijf de verwerking van persoonsgegevens of de functie van Privacy Functionaris (eigenlijk Functionaris voor Gegevensbescherming) invult is dan een heel logisch gespreksonderwerp. Uit die samenwerking is het bedrijf De Functionaris ontstaan. Mijn partner legde de contacten, en ik leverde de diensten. 

En hoe ontstaat dan vervolgens die groei naar meerdere bedrijven? 

Goeie vraag! Dat heeft volgens mij veel te maken met kansen zien, en de relaties hebben om die in een verdienmodel en bedrijf om te zetten. Vooral die relaties zijn super belangrijk. Het valt me op dat veel mensen het lastig vinden om in zakelijk opzicht te delen. Maar als je samen iets ontwikkelt, maak je eigenlijk iets uit niets. Daardoor krijg je omzet die je anders niet had gehad. En dan is delen toch juist helemaal niet moeilijk? 

“We leven in een deeleconomie, maar veel mensen vinden het lastig om te delen. Ik snap dat niet. Want je maakt samen uit niets iets waardevols. Daaruit komt omzet die je anders niet gehad had. Dan is het delen van die omzet toch juist heel mooi? ” 

Het tweede bedrijf ontstond uit het eerste. We kwamen erachter dat de documenten die je samenstelt om aan de privacywet te voldoen, alweer snel achterhaald zijn. Je gaat in zaken met een nieuw internetbureau, je vraagt een advocaat een privacyverklaring op te stellen, installeert een nieuwe plug-in voor je cookies, maar je documenten kloppen de volgende maand al niet meer. Omdat online zaken doen betekent steeds ontwikkelen, brengt dat ook wijzigingen ten aanzien van de verwerking van gegevens met zich mee. Als je die wijzigingen steeds wilt opnemen in je juridische documenten dan kost dat ondernemers bakken met geld, en we vonden dat dat anders moest kunnen. Met CookieCode nemen we de privacy zorgen op de website van ondernemers uit handen. Voor een vast bedrag per maand – het uurtarief van een gemiddelde advocaat gedeeld door 24 ongeveer – houden wij wijzigingen op de site in de gaten en zorgen dat deze aan de wetgeving blijft voldoen. En dan krijg je er ook nog eens een werkende (!) cookiebanner bij 

Weer iets later ontdekten we dat de overheid de komende jaren steeds meer documenten online toegankelijk moet maken. Maar om de privacy te beschermen, moeten bepaalde persoonlijke gegevens in bepaalde instanties worden verwijderd. Er waren gemeentes die van plan waren om mensen in dienst te nemen om handmatig documenten uit te pluizen en te anonimiseren. Hoe geestdodend is dat? Dat bracht ons op het idee om dat proces grotendeels te automatiseren. Met kunstmatige intelligentie is dat tegenwoordig heel goed mogelijk. De slimme software, die ik in samenwerking met een technische partner heb ontwikkeld, traint zichzelf om ergens steeds beter in te worden. En ook dat bedrijf is al lekker aan het groeien.   

Never a dull moment dus. Goed om te horen! Eerder gaf je al aan dat je van mening bent dat een combinatie van verschillende verdienmodellen je meer zekerheid geeft. Hoe hebben jullie dat gedaan? 

Ik geloof sterk in hele specifieke niches. En het automatiseren van processen. Je moet dus goed kijken naar waar je als mens meerwaarde kunt bieden en wat je beter kunt automatiseren. Daarnaast moet je goed de ontwikkelingen in, maar ook rondom je vakgebied in de gaten houden. Zo ontdek je kansen. Ik geloof bijvoorbeeld dat de advertentie cookies die we nu kennen over een paar jaar niet meer bestaan. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we tegen die tijd alweer allerlei andere problemen hebben gevonden waar we een oplossing voor kunnen aanbieden.  

Met twee software applicaties en dienstverlening aan drie verschillende doelgroepen hebben we al een lekker divers aanbod. En met CookieCode maken we nu mijn eerste stap naar het buienland. CookieCode België, het lijkt een kleine stap maar het is toch spannend. Verder hou ik altijd mijn ogen open voor allerlei soorten kansen. Inclusief het verkopen van bedrijfsonderdelen. 

Open staan voor kansen. Daar hou ik van! Mag ik vragen hoe doelgericht jullie je website als marketing instrument inzetten? Komt er een beetje muziek uit? Zie je daar ook kansen? 

Wat betreft online marketing zitten we, denk ik, in een soort tussenfase. We zien beslist de voordelen in van het publiceren van content om autoriteit en vertrouwen op te bouwen. En dat doen we dan ook regelmatig. We hebben hiervoor nu een deeltijd medewerker in dienst genomen. Maar er is zeker ruimte als het om het meten en optimaliseren van resultaten gaat. Met een team van zo om en nabij de 9 personen is het denk ik ook niet gek dat we daarin nog niet volledig volwassen zijn. Bovendien is het voor ons belangrijk om veel tijd te investeren in het optimaliseren van de diensten. In de overheidswereld is mond-tot-mond reclame nog altijd enorm belangrijk, dus zorgen we daar dat ons product zijn eigen marketing instrument is. En eerlijk gezegd blijft er aan het einde van de week altijd te weinig tijd over voor marketing. Wellicht is dat wel een goed teken, tegelijk ook een onzekerheid: zouden we het niet nog beter kunnen doen? 

Ik denk dat dat heel begrijpelijk is. En dat het actief publiceren van content die je kennis en persoonlijkheid uitstraalt al een heel goed begin is! Dus dank je wel dat je dat wilde delen.  Ik heb nog één vraag. Als je je 16-jarige zelf, daar in de VS op magische wijze advies voor de toekomst had kunnen geven, wat zou je dan gezegd hebben? 

Hahaha! Ik  ben zo eigenwijs als de neten, dus ik weet niet of ik geluisterd zou hebben. Maar ik zou denk ik mezelf hebben aangeraden om meer in contact te blijven met de mensen die ik toen heb ontmoet. We hadden een hele diverse groep vrienden, zowel de mensen daar als de andere buitenlandse studenten, en je leert van iedereen hele verschillende en allemaal waardevolle dingen. Ik kan me voorstellen dat als ik die mensen nu nog regelmatig zou spreken, dat dat enorm zou helpen om mijn horizon nog verder te verbreden. Als ondernemer ben je soms zo bezig om alle bordjes in de lucht te houden, dat je te weinig uit je bedrijfscoconnetje komt. En als je dan een gesprek met iemand uit een hele andere omgeving hebt, of je luistert een e-book of kijkt een documentaire over een heel ander vakgebied, dan kom je op heel verrassende ideeën. Omdat zoiets je stimuleert om na te denken en dingen vanuit een heel ander perspectief te bekijken.  

Dat kan ik alleen maar met je eens zijn. En gelukkig ervaar ik dat zelf ook regelmatig. Leonard, enorm bedankt voor dit leuke gesprek en voor het delen van je verhaal! 

“Alle ondernemers hebben wel een proces binnen hun bedrijf dat voor hen of hun klanten, met toepassing van de juiste combinatie kennis en techniek, het leven makkelijker of waardevoller zou maken. Dat zijn de processen waar de kansen voor het oprapen liggen. Ik zou iedere ondernemer willen aanraden om daar eens creatief naar te kijken en er gewoon iets mee te gaan doen. Deel je idee, ga samenwerkingen aan. Gewoon volgende week, of beter nog: vandaag!” 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *