manon toma

[Interview] Manon runt twee bedrijven en wordt sinds twee jaar behandeld voor een zeldzame longaandoening

Manon Toma (35) is ondernemer pur sang, en wat voor één.  

Ze is eigenaar van een succesvol brandingbureau waarmee ze coaches en consultants helpt met hun (her)positionering en merk. Daarnaast runt ze het duurzame fashionlabel Sick Style; t-shirts en sweaters met pakkende, maar vooral rake teksten over wat ze zelf zegt b(l)ijwerkingen. Teksten die een verband houden met een onzichtbare ziekte of de bij- uitwerkingen ervan.  

Sick Style dus, bijzondere naam zou je denken? Niet als je Manon beter leert kennen. ‘Toen ik vorig jaar na een ziekenhuisopname thuiskwam leek ik wel een levende emoji; een van de bijwerkingen van het prednison infuus wat ik toegediend kreeg. Ik baalde hiervan en maakte voor de grap een shirt met de tekst ‘predkop’. Een filmpje wat ik vervolgens plaatste ging viraal. Fysiek ziek zijn is zwaar. Humor is voor mij een belangrijk medicijn, en nog gratis te verkrijgen ook. 

Manon wordt behandeld voor een interstitiële longziekte COP (cryptogene organiserende pneunomie) en CPA (chronische pulmonale aspergillose). Op het moment dat ik haar spreek, is ze net weer terug bij af. Toch neemt ze de tijd en moeite om me het verhaal van Sick Style te vertellen. Ze vindt het te belangrijk om het niet te doen. Met haar label wil ze geld ophalen voor gezondheidsonderzoek- en instanties én een lach op iemands gezicht brengen. 

Ziek zijn en je ziek voelen zijn twee verschillende dingen 

Manon Toma

‘De teksten op de t-shirts zijn dubbelzinnig, je hoeft dus niet per se ziek te zijn om ze te kunnen dragen. Van elk item dat bij Sick Style wordt besteld gaat 15% naar het goede doel, momenteel is dit het Longfonds, maar later zullen meer instanties volgen. Eigenlijk shop je bij ons per ziekte en per instantie in plaats van per kleur of seizoen.’ 

Voor Manon markeerde haar ziekte de omslag van veel grafisch werk (uitvoerend) naar meer (her)positionering en concept creatie. Met deze kennis begon zij dus ook het merk en concept Sick Style. Zonder ervaring in de fashion, maar met kennis van branding. 

Ondernemen én een webshop runnen. Dat is met een gezond lijf al een hele klus, als je ziek bent is het nog pittiger. Manon heeft minder energie en kan niet alles meer doen wat ze zou willen doen. Haar ziekte heeft haar geleerd om niet meer alles aan te pakken en niet meer alles zelf te willen doen.  

Ook over social media is ze anders gaan denken. Voorheen zat ik er iedere dag op, ook zakelijk dacht ik dat dit nodig was. Nu kan ik zomaar besluiten een tijdje van Instagram af te gaan om me te focussen op dingen die er écht toe doen.’  

“Fysiek heb ik moeten inleveren, maar mentaal ben ik gegroeid.”  In alles zit een les. 

Manon Toma

Zo is ze tot het inzicht gekomen dat je het beste één ding kunt kiezen en daar uitzonderlijk goed in kunt worden.  

Dit advies geeft ze ook aan haar klanten. ‘Ik kijk niet meer in uren die ik werk, maar in waarde die ik lever.’ Doordat ik bijnaalleen nog maar coach en adviseer is mijn bedrijf zelfs gegroeid, terwijl ik nog maar de helft in uren maken. Kwestie van de (juiste) keuzes maken.  

‘Ik pas mij niet meer aan naar mijn omgeving, maar ik heb mijn omgeving aangepast aan mijzelf.’ 

 Je vindt de toffe kleding van SickStyle in de webshop en op Instagram

De keuzes die je maakt, maken jou! 

Manon Toma
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *