manon sylvanalansu 104 1

[Interview] Manon begon op haar 25e een koffiebar

‘NON popup’ is geen pop-up meer 

Officieel mag NON popup dan geen pop-up meer zijn, ze poppen nog wel overal op. Bij events, babyshowers, verjaardagen of op locatie om de dagelijkse lunch te verzorgen. Ze hebben zelfs een keer de catering van een grote begrafenis gedaan.  

‘Dat was best bijzonder, en een uitdaging natuurlijk voor de korte planning. Je wilt natuurlijk dat alles ook dan, of juist, helemaal fijn gaat. De familie was zo blij dat we hen konden ontzorgen’, vertelt oprichtser van NON popup, Manon van der Ende.  

Discipline, keihard doorbeuken en je cijfers analyseren 

Eigenlijk draait het bij NON allemaal om ontzorgen. Zorgen dat iedereen blij is en voorzien van een hapje en een drankje. Of het nu bij je thuis is tijdens een cateringklus of in de gezellige bar aan de Hoofdstraat 26 in de Lier.  

Locatie hoppen 

De huidige locatie van NON is inmiddels de derde. Daar kijk je misschien niet van op, maar als je weet dat het bedrijf pas in december 2016 gestart is, ga je er misschien toch anders over denken. In dat jaar besloot de toen 25-jarige Manon een leegstaand pand tijdens de lokale feestweek om te toveren tot een popup restaurant. Dat was locatie 1 en het werd gelijk een daverend succes. ‘Sommige mensen waren toen, ondanks het giga succes nu, pessimistisch’, lacht ze. ‘Maar dat zijn ook de mensen die uiteindelijk terugkwamen en ons een compliment gaven.’ 

“Sommige mensen waren toen pessimistisch. Maar dat zijn ook de mensen die uiteindelijk terugkwamen en ons een compliment gaven.” 

Manon van der Ende

Na die eerste locatie vond ze een ander leegstaand pand waar ze een koffiebar begon gecombineerd met een cateringbedrijf. Vanaf toen bundelde Manon de krachten samen Hella Elgershuizen en zijn ze samen verder gegaan. Dit was een gouden combi. Al snel groeide NON uit haar jasje en verhuisden ze naar het naastgelegen pand dat vrijkwam, afgelopen oktober. Locatie nummer 3 was een feit.  

Droomt Manon van een vestiging ergens in de stad of elders in het Westland? ‘Het zou leuk zijn als we op meer locaties dagelijks te vinden zijn, bijvoorbeeld door de dagelijkse lunch te verzorgen. Maar een nieuwe bar? Nee, De Lier blijft de thuisbasis. We willen de beste in gastvrijheid zijn, en dat kan alleen met de nodige aandacht en focus.  

Samenwerken 

Compagnon Hella sprong vanaf het begin als freelancer eerst al bij om haar te helpen. ‘We zijn qua karakter compleet verschillend. Als ik weer eens een “briljant” idee heb, zegt Hella gekscherend “ojeeee Manon heeft weer een idee”. Samen kijken we dan of het idee ook echt relevant is en hoe te implementeren in ons bedrijf. Ook is Hella heel sterk in het creeëren in onze keuken. Zij wordt op haar beurt weer onrustig als daar de vernieuwingen langzamer gaan dan gepland. Samen is het echt win-win.’  

Daarnaast is er het team, dat inmiddels bestaat uit 25 medewerkers. Al gebruikt ze zelf liever het woord collega’s. ‘Net als ‘baas’ dat vind ik ook zo’n rotwoord. En nog erger: ‘loonkosten’. Alsof het een euro is in plaats van een persoon. Op een drukke dag is degene die de vaat doet minstens zo belangrijk als de meiden die voor in de zaak staan. Het is echt teamwerk’ 

Manon vindt het belangrijk dat alle teamleden binnen de cultuur van het bedrijf passen. En dat ze het naar hun zin hebben. Ze besteedt daar dan ook veel aandacht aan. Elk half jaar is er met iedereen een persoonlijk 1 op 1 gesprek met iedereen van het team. Er wordt gepraat over wat er goed gaat, wat ze leuk vinden, wat lastig is en hoe wij als bedrijf kunnen zorgen dat je werk 2% beter gaat. Soms zijn het maar hele kleine dingen (bv. een klok in de keuken), die makkelijk en snel opgelost kunnen worden. Hierdoor gaat het telkens een klein beetje beter. En alle kleine beetjes samen helpen enorm ons bedrijf elke dag te verbeteren.  

Daarnaast gaat er twee keer per jaar een anonieme enquête naar het hele team. En Manon durft in de spiegel te kijken. ‘Er werken veel jonge meiden in het team. Als er bij hen iets mis gaat, ligt dat niet aan hen, maar aan mij. Dan heb ik het niet goed uitgelegd.’ 

“Als er bij hen iets mis gaat…  

…ligt dat niet aan hen, maar aan mij. Dan heb ik het niet goed uitgelegd.” 

Manon van der Ende

Genietmomentje 

Manon: ‘Ik kan er echt van genieten als het klopt zoals ik het in mijn hoofd had. Dat gasten niet hoeven denken: hey ik heb honger of dorst of dat we hele schalen staan weg te gooien na een cateringklus’. Ze verdient nog liever minder, dan dat dat zou gebeuren.  ‘Misschien zou ik meer kunnen verdienen als ik standaard offertes zou uitgeven, maar onze kracht blijft toch echt maatwerk. Zonder jezelf daar als ondernemer in tekort te doen. En daarbij het behouden van de gunfactor die we tot nu toe hebben. Deze combinatie is enorm uitdagend, maar ook echt onze kracht. We hebben daarom wekelijks werkoverleg. Daarbij beginnen we altijd met de vraag ‘Waren al onze gasten en opdrachtgevers afgelopen week blij’?’ 

Creëer je eigen kansen 

Manon heeft er niet altijd heel uitgesproken van gedroomd om voor zichzelf te beginnen, maar ergens zat het er toch altijd wel in. Op haar 16e verkocht ze de dakpannen die haar vader in de container wilde gooien. ‘Alles goed, als ik er maar geen last van heb’, was zijn antwoord. Net als op haar 16e, creëerde Manon op haar 25e weer haar eigen kansen door de sprong te wagen en met NON te beginnen.  

Toch vraag je je af hoe ze dit allemaal voor elkaar heeft gekregen. Binnen 2,5 jaar een koffiebar, cateringbedrijf, bedrijfscatering, events bij veel grote (lokale) bedrijven en een team van 25 personen. ‘Alles moet samenkomen. Maar daarnaast is het gewoon keihard werken. Discipline hebben en keihard doorbeuken. Af en toe moet je afstand nemen om te zien hoe het echt gaat.’ Manon maakt de vergelijking met topsport. ‘Na elke wedstrijd evalueer je. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Dat doen we eigenlijk 24/7. Niet alleen qua cijfers, maar vooral qua gastbeleving en qua team.’ 

Blij van cijfers 

Over cijfers gesproken: het invoeren van cijfers vindt ze verschrikkelijk, maar ze kan elke maand niet wachten tot ze grafiekjes kan bekijken. ‘Ik heb Small Business Management gedaan en ben daar redelijk gebrainwasht met Excelletjes. Rond de 10e van de maand maak ik een Excel-bestand met alle cijfers van de vorige maand. Zodra alle cijfers in de administratie staan, laat ik ongeveer alles uit mijn handen vallen en sla ik aan het analyseren. Ik weet alle cijfers uit mijn hoofd en kan je precies vertellen hoeveel procent we afgelopen maand gegroeid zijn en wat onze inkoop was. Beetje nerdy natuurlijk haha, maar dat is een tik’

Manon is ze er wel goed van bewust dat cijfers niet alles zeggen. ‘Er hoort altijd een verhaal bij de cijfers. En je resultaat kan heel goed zijn, maar als je procentueel dingen hebt laten liggen, had het toch beter gekund. En andersom! Als je wilt groeien, moet je ook investeren. Het gaat dan niet altijd om de mooiste cijfers, dus dat moet je dan ook echt als investering zien. Maar je moet natuurlijk wel altijd in de gaten houden of het de goede richting op gaat. 

Nog iets wat we niet weten van NON? 

Het recept van de cheesecake, maar die delen we ook niet! 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *