pubquizbroers

[Interview] De gouden quizvraag: Is jouw bedrijf Corona proof?

Sommige mensen zijn als geen ander in staat om van hun hobby hun beroep te maken. Meet Jan, Cies en Joachim Duijndam. Met zes kids thuis, kwamen de gezelschapspelletjes vaak op tafel. In zo’n groot gezin leer je al snel dat iedereen meer plezier heeft als een spelletje voor iedereen leuk is. Als ze meededen aan een pubquiz merkten ze dat de vragen vaak voor een flink deel van de deelnemers te moelijk was. Ze besloten dat dat beter moest kunnen.  

Je raadt het al, Quiz Brothers werd een groot succes. Maar toen kwam de Corona crisis, en binnen een week was er een gat in de agenda geslagen. Hoe deze broers toen het hoofd boven water hielden, lees je in dit interview met Jan, de jongste van de drie broers. 

Hey Jan, wat leuk om jou de oren van het hoofd te mogen vragen. Vertel eens. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Quiz Brothers te beginnen? 

Ja, gezellig! Laat me bij het begin beginnen. Vroeger, bij ons thuis, kwamen de gezelschapsspelletjes vaak op tafel. Dat competitieve zat er dus altijd wel een beetje in. Maar we leerden ook dat iedereen meer plezier had als een spelletje voor iedereen leuk was. Toen we wat ouder waren, deden we vaak mee met allerlei quizzen. Dat vonden we superleuk. Het viel ons alleen op dat veel kroegen die quizzen organiseerden, de vragen te moeilijk maakten. En dat was jammer, want een quiz moet voor iedereen die deelneemt leuk zijn. Het leek ons daarom een leuke uitdaging om te proberen of wij quizzen wel voor iedereen toegankelijk konden maken.  

Dat klinkt als een tof idee. Hoe hebben jullie dat aangepakt dan? 

We wilden eerst testen of we het ook echt leuker konden maken. Dus hebben we in overleg met de eigenaar van onze favoriete kroeg een quiz voor een groep vrienden en kennissen georganiseerd. Toen die leuk ontvangen werd, hebben we de eigenaar direct overgehaald om een quizcompetitie op te zetten. En omdat we het vanaf het begin goed wilden aanpakken, hebben we ons toen ook maar als bedrijf ingeschreven.  

En, liep het gelijk storm? 

Nee, natuurlijk niet. Maar we deden het ook naast ons werk, dus dat hoefde helemaal niet. De deelnemers waren enthousiast, en praatten erover. Zo kregen wel steeds meer aanvragen. En al snel werd het naast mijn fulltime job eigenlijk te druk. Gelukkig had ik een werkgever die me de mogelijkheid gaf om mijn uren steeds verder terug kon schroeven.  Uiteindelijk ben ik iets meer dan twee jaar na de eerste quiz fulltime in het bedrijf gaan werken. Dat is inmiddels alweer vier jaar geleden. 

Maar toen werd het maart 2020, en landde het Corona virus in Nederland. Wat betekende dat voor jullie? 

Ja dat weet ik nog goed. Op 12 maart kwam het eerste bericht van de overheid dat groepen boven de 100 personen verboden werden. Toen was het wel even crisisoverleg. Die avond hadden we namelijk twee quizzen gepland staan, en voor allebei was dat de laatste avond van een competitie van zes avonden. De groepen waren ruim onder de honderd personen, dus we hebben die avonden nog wel door laten gaan. Maar dat waren wel de laatste quiz avonden, want de zondag erna ging de horeca al dicht. Niemand wist hoelang het zou duren. We zijn vanaf het begin proactief met alle klanten in overleg gegaan. Eerst hebben we alleen de eerste twee weken gecanceld. Maar het werd natuurlijk steeds langer. En pas nu (begin juli) beginnen er weer mondjesmaat aanvragen te komen. En dat zijn vooral besloten groepen voor wie we binnen de bestaande regels quizzen kunnen verzorgen.  

Dat is wel heftig. Wat doe je dan? Paniek in de tent? 

Je hebt dan wel even een “whoah, wat nu?” momentje. Maar ondertussen was ook ons derde kindje geboren, dus eigenlijk was het ook wel fijn om wat meer thuis te zijn. Daarnaast hadden we gelukkig wel wat reserve opgebouwd. Maar ik ben ook gelijk in de gaten gaan houden wat andere quiz organisatoren zouden gaan doen. Er werden al snel diverse online quizzen georganiseerd. Veel mensen verveelden zich stierlijk thuis. Het animo was dus enorm groot. Om er een beetje gevoel bij te krijgen, heb ik aan een aantal quizzen deelgenomen. Daardoor kreeg ik weer allerlei ideeën om het leuker en toegankelijker te maken. 

Zo organiseerden we op 1 april een testsessie. We hebben daarvoor weer vrienden en kennissen, en ze specifiek gevraagd om met kritische punten te komen. In de verschillende ronden hebben we diverse opties uitgetest. 

De testavond was een succes. We planden we de eerste officiële quizavond in en plaatsten 1 berichtje op Facebook. Binnen vijf uur tijd hadden we 150 teams ingeschreven en waren we daarmee volgeboekt. En om te vergelijken. Op een gemiddelde quizavond in de kroeg kun je misschien net 20 teams kwijt. 

En gaat dat gelijk soepel? Alsof je het nog nooit anders hebt gedaan? 

Hahaha, nee natuurlijk niet. Maar daar waren we ook heel open over. Zo waren er de eerste avond een paar grapjassen op het beeldscherm aan het tekenen. En daar kun je je boos over maken, maar dat helpt natuurlijk niet. Gelukkig heb je altijd deelnemers met plezier even inspringen. Zo hadden we dat nog tijdens de sessie opgelost. En vooral de eerste weken bedenk je bijna iedere quizavond weer dingen die nog beter kunnen.  

“Met alles wat we doen vanuit Quiz Brothers wil ik dat mensen echt een leuke ervaring hebben. Ik wilde niet is online gaan organiseren om maar bezig te blijven. Het moest dan ook echt kwalitatief goed zijn.” 

Liep het gelijk storm? 

Best wel, eigenlijk. Na die eerste avond besloten we op twee quizzen per week met maximaal 300 teams te mikken. Met gemiddeld 6 deelnemers, dus dat zijn enorme groepen. Zeker als je dat vergelijkt met een kroeg. Daar kun je meestal maximaal 20 teams kwijt. Ik opende de inschrijving op vaste dagen en vaste tijden. Op het hoogtepunt had ik binnen vier minuten 100 inschrijvingen en was de avond binnen iets meer dan een uur volgeboekt. Met het versoepelen van de maatregelen zie je het aantal teams nu wel teruglopen. Maar we hebben inmiddels 22 quizzen georganiseerd, dus dat is ook niet gek. Mensen kunnen weer een beetje sporten en de horeca is weer open. Sinds juni zijn we terug naar 1 keer per week.  En die zitten niet vol, maar er zijn nog steeds een stuk meer teams dan in de kroeg. En er zijn teams die echt alle 22 keer hebben meegedaan.  

Bedrijven zaten ondertussen ook te springen om teambuilding activiteiten. Hebben jullie daar nog wat mee gedaan? 

Jazeker! We kregen veel telefoontjes van mensen uit ons netwerk en mensen die aan quizzen hadden deelgenomen.  

Zo hebben we ook veel quizzen voor teams, personeelsverenigingen, hele bedrijven en scholen gedaan. Ook in deze groepen liep het op tot enkele honderden deelnemers.  En omdat we merkten dat de sportverenigingen in het Westland in zwaar weer kwamen door de Corona crisis, hebben we een benefietquiz georganiseerd om fondsen voor deze verenigingen te werven.  

“Het is tof om ook in lastige tijden iets leuks en waardevols neer te kunnen zetten. Met een benefietquiz haalden we in één avond meer dan 15.000 euro op voor de sportverenigingen in het Westland” 

Zo tof om iets terug te kunnen doen voor de gemeenschap! Nog één afsluitende vraag. Als je nu terugkijkt op deze periode, wat heb je dan geleerd? Wat zou je andere ondernemers aanraden om in een crisissituatie te doen? 

Als ik terugkijk, kan ik alleen maar superblij zijn met hoe het gegaan is. Daardoor zou ik andere ondernemers ook aan willen raden om even rustig af te wachten. Om niet uit paniek te handelen. En even te kijken hoe het zich ontwikkelt. Wat je concurrenten doen. Wat andere bedrijven doen. Dat brengt je vaak op ideeën. Niet om te kopiëren. Maar om je eigen draai aan te geven. 

Er je eigen draai aan geven. Dat vind ik een wijze raad. Want dat maakt je uniek. En zo wordt de wereld geen eenheidsworst. Daar zit tenslotte niemand op te wachten. Jan, enorm bedankt voor dit gezellige gesprek en voor het delen van je verhaal! 

Wil jij een leuke online teambuilding activiteit? Met deze tips haal je het meeste uit een online quiz. 

  1. Stel als organisator zelf de teams samen. Als je dat aan je teamleden overlaat, zul je zien dat alle geijkte groepjes elkaar opzoeken. En het is juist waardevol om mensen die niet vaak samenwerken met elkaar in contact te brengen. 
  2. Probeer teams zo divers mogelijk te maken. Daardoor heb je de grootste kans op een leuke mix aan kennis, ervaring en interesse op verschillende vlakken.  
  3. Organiseer de quiz onder werktijd, dan is de kans het grootst dat (bijna) iedereen deelneemt. 
  4. Een periode van anderhalf tot twee uur is ideaal. Voor online quizzen is de aandachtboog korter dan wanneer je samen op een locatie bent.  
  5. Het is slim om na drie rondes een pauze in te plannen. 
  6. Voeg vragen toe die te maken hebben met je bedrijf en vakgebied om het persoonlijker te maken.  

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *