Hoe schrijf je een goede productomschrijving?

Hoe schrijf je een goede productomschrijving?

Hoe schrijf je een goede productomschrijving?

Al werkt je webshop nog zo goed en snel, als de producttekst niet overtuigt, wordt er vaak niet gekocht! Dodelijk saaie productomschrijvingen met alleen technische kenmerken die op geen enkele manier inspringen op emotie, die doen weinig.

Hoe schrijf je dan een goede producttekst? Dat leggen we je graag uit met onderstaande tips. Laat die aankopen maar komen!

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Weet voor wie je schrijft

    Wie is je lezer, wat is je doelgroep? Als je weet voor wie je schrijft, weet je ook wat voor diegene belangrijk is en door welke argumenten ze zich laten overtuigen. Vinden ze de prijs belangrijk? Betaalbaar. Vinden ze het milieu belangrijk? Ecologisch. Vinden ze mode belangrijk? Trendy. Zorg dat je woorden gebruikt die je doelgroep aanspreken.

    Tekst met dikgedrukte woorden en bulletpoints

    Een mens leest wat af op een dag. De ogen van je webshopbezoeker snellen over de tekst. Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste kenmerken dikgedrukt weergeeft. En een extra opsomming in bulletpoints benadrukt nog maar eens waarom jouw product de beste keuze is. Tekst + bulletpoints mag best!

    Noem voordelen en speel in op beleving

    Noem niet alleen heel saai en droog de kenmerken op van het product, maar benoem ook de voordelen. Wat heeft iemand aan dit product? Hoe verbetert het hun leven?

    Zet jezelf in de schoenen van de lezer, je potentiële klant, en stel je voor wat het product ze gaat brengen. Hoe voelen ze zich na gebruik van het product? Of nog beter: wat zouden ze missen als ze dit product niet kopen? Op welke emoties speel je in?

    Bestaand voorbeeld van een slechte productomschrijving: Ja, dit is alles wat er staat:

    Productbeschrijving

    Een praktische, handige en goede kattenbak met morsrand. Ideaal voor kittens.
    -Open toilet
    -Met morsrand
    -Gemakkelijk te gebruiken door kittens

    Beantwoord vragen die iemand zou kunnen hebben

    Weet je niet zeker wat je allemaal moet vertellen? Bedenk je dan eens welke vragen de lezer allemaal kan hebben. De vragen zullen afhankelijk zijn van je doelgroep en wat zij belangrijk vinden. Welke vragen kun jij bedenken?

    Vindbaarheid van product in zoekmachines (SEO)

    Stel iemand zoek in Google op t-shirt, dames, geel. Dan wil je dat jouw product in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Vergeet alleen niet hoeveel concurrentie je hebt. Probeer maar eens door het zelf in te typen.

    Wees dus zo specifiek mogelijk. In je omschrijving, maar ook in je titel, de kopjes en met dikgedrukte woorden, want die geeft Google extra veel aandacht.

    Geef geen saaie, haast technische titel aan je product. En ook geen dingen waar de lezer – en Google- niks aan heeft.

    Typenummers zijn wel handig, maar zet die in de subkop of omschrijving, niet in de titel.

    Bestaand voorbeeld van een betere productomschrijving:

    Productbeschrijving

    Een mooi kattentoilet voor jouw kleine vriend, dat is de Curver Kattenbak. Deze kattenbak is gemaakt van het oersterke materiaal Rattan, een hoogwaardig gevlochten kunststof. De onderkant van de kattenbak kan naar voren wordt getrokken, waardoor een plateau met gaatjes ontstaat. Dit plateau zorgt ervoor dat wanneer jouw kat van het toilet afkomt, hij of zij een deel van het kattengrit onder de poten al kwijt is. Hierdoor wordt de vloer rondom niet vuil. Bovendien bevindt zich in het plateau een uitschuifbare lade, waardoor je in een oogopslag kunt zien of de kattenbak aan verschoning toe is. Aan de bovenkant van de kattenbak kan het kattenbakschepje worden opgeborgen, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je deze kwijtraakt. De Curver Kattenbak is zo mooi, dat je nauwelijks ziet dat het een kattentoilet is. – Gemaakt van Rattan – Verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren

    Afmeting: 51×38,5×39,5 cm

    Cross en up-selling

    Heb je een ander product dat een tekortkoming van dit product oplost? Zet dan een interne link naar dat product in de omschrijving en leg uit in welk geval deze beter is.

    Zijn er nog extra producten nodig, zoals batterijen of navulzakken? Benoem dit en zet link naar dit product in de omschrijving als je het ook verkoopt.

    Bestaand voorbeeld van een goede productomschrijving:

    Productbeschrijving

    Wilt u een designgerichte kattenbak die zich ook niet in het woongedeelte hoeft te verstoppen? Dan stellen wij u graag voor aan de Biala bonnet kattenbak van Rotho Mypet! Niet alleen het uiterlijk van deze kattenbak is overtuigend, ook de hygiëne is niet verwaarloosd. De kunststof kuip is gemakkelijk te reinigen en dankzij het koolstoffilter ontsnappen er geen onaangename geurtjes. Het kattenluik wordt snel en veilig gesloten, zodat ook hier geen dampen kunnen ontsnappen. Voor het schoonmaken kan het deksel eenvoudig met één hand worden verwijderd.

    – Lengte: 510 mm
    – Breedte: 395 mm
    – Hoogte: 443 mm
    – Binnenafmeting lengte: 410 mm
    – Binnenafmeting breedte: 300 mm
    – Binnenafmeting hoogte: 380 mm
    – Binnenafmeting diagonaal: 410 mm
    – Kleur: Cappuccino

    – Kattentoilet met deksel
    – Modern kattentoilet met motorkap, deurtje en schepje
    – Geen ontsnappende geurtjes
    – Gemaakt van hoogwaardig gerecycled kunststof (PP)
    – Gemakkelijk schoon te maken, gaat lang mee

    Niet kopiëren

    Heb je helemaal geen zin om zoveel moeite te doen en wil je liever een omschrijving gebruiken die al bestaat? Google houdt toch echt niet van duplicate content (dubbele content), ook al zijn hier uiteenlopende discussies over. Dus wat je vooral niet moet doen is de producttekst kopiëren van een andere site of de standaardtekst van de groothandel gebruiken. Het is bovendien weinig onderscheidend, om dezelfde tekst als een andere shop te gebruiken. De beste aanpak: schrijf zelf iets.

    Wil je toch liever knippen en plakken? Bedenk dan dat Google in de zoekresultaten voorrang geeft aan de website die de tekst als eerste heeft gepubliceerd. Niet die van jou, dus.

    Unieke omschrijving

    Zet ook op je eigen site geen duplicate content. Dus heb je een product met meerdere kleuren, zet die keuze erbij op de productpagina. Zo voorkom je interne duplicate content.

    Sowieso kun je ervoor kiezen een product 1x te laten zien en een kleurkeuze aan te geven. Maar soms kan het handig zijn ieder product los te tonen, bijvoorbeeld als je niet veel producten hebt of als je het belangrijk vindt alle variaties te laten zien. Zorg ook dan voor afwisseling en een unieke omschrijving per product dat je aanbiedt.

    Als jij zelf meerdere keren dezelfde omschrijving op je site hebt staan zonder duidelijk onderscheid, weet ook in dit geval Google niet welk resultaat hij moet laten zien. Zo komt mogelijk het verkeerde product in de verkeerde kleur of maat tevoorschijn in de zoekresultaten. En dat wekt ergernis op bij de zoeker. En bij jezelf.

    Conclusie

    Je ziet het, genoeg om op te letten voor een goede productomschrijving. Geef er in ieder geval voldoende aandacht aan, want hier ga je geld mee verdienen. Doe jij dit, doen wij de techniek, gebruiksvriendelijkheid, navigatie en snelheid.

    Ook behoeft aan een snelle webshop?

    *Ook als je site niet door ons is gemaakt

    Onze blogs nooit meer mislopen?

    Ontvang onze nieuwsbrief boordevol kennis, belangrijke updates en nieuws over ons vakgebied dan 1x per maand zo in je inbox.
    Uiteraard wordt je e-mailadres helemaal nergens anders voor gebruikt en kun je je altijd nog uitschrijven als je toch spijt hebt van al die handige informatie in je mailbox. We snappen goed hoe overweldigend onze bak aan kennis kan zijn, hoor!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *