Ik houd wel van een lolletje op zijn tijd. Geen moppen tappen of flauwe filmpjes kijken. Maar een reactie die ad rem is, zelfspot of een leuk geschreven tekst gaan er bij mij altijd goed in. Niet alleen in mijn privé omgeving, maar ook zakelijk gezien. Natuurlijk neem ik mijn werk serieus, maar het moet ook leuk zijn en daar helpt een beetje humor bij.
Humor kan zakelijk gezien meer voor je doen dan dingen ‘leuk maken’. Jos Burgers beschrijft in zijn boek Thuis ben ik niet zo leuk dat je met humor:
- Jezelf kunt onderscheiden. Je laat zien dat je een leuk bedrijf bent om zaken mee te doen.
- Klanten kunt vinden en binden.
- Mensen kunt beïnvloeden, motiveren en overtuigen
- Je grenzen af kunt tasten en lastige boodschappen makkelijker kunt brengen
- Mensen kunt laten lachen en dat is altijd leuk
Burgers definieert zakelijke humor als “de vaardigheid om klanten te laten (glim)lachen door op een verrassende manier te communiceren en zo je zakelijke doelen te bereiken.” Een verrassende manier van communiceren zorgt er ook voor dat je de aandacht van de bezoeker beter vasthoudt, omdat er iets gebeurd wat ze niet verwachten. Genoeg redenen om humor op je website te gebruiken.
Zelfspot: de meest geschikte manier van humor op je website
Een vorm van humor die erg geschikt is in een zakelijke omgeving is zelfspot. Het laat zien dat je sterk in je schoenen staat. Je bent eerlijk en transparant op een grappige manier. Zo vergroot je je geloofwaardigheid en wek je vertrouwen bij je bezoekers.
Een mooi voorbeeld van zelfspot geeft jurist Charlotte Meindersma. Op Twitter gebruikt ze de hashtag #kutjurist. Bij onderstaande post op Instagram schrijft ze “Met de introductie van #kutjurist nam ik ook risico. Niet iedereen wil bij mij klant worden, omdat ik dit woord gebruik. Het is té ongepast. Maar net zo hard zijn er mensen die juist door deze durf wél klant willen worden. Omdat ze erin lezen hoe ik ben. Geen blad voor de mond. Zeg waar het op staat.”
Deze vorm van zelfspot helpt haar dus om (ideale) klanten te vinden én binden. Ook als jurist kun je dus humor gebruiken. Het belangrijkste is dat het bij jou past en dat het je helpt een klantenkring op te bouwen.
Waar kun je humor inzetten op je website?
Humor op je website kun je op verschillende manieren inzetten op je website. Hieronder een aantal voorbeelden.
404-pagina
Een van de meest voor de hand liggende pagina’s waar humor een rol op kan spelen, is de 404-pagina.
Bol.com
Mailchimp
Houd wel altijd weer in je achtergrond: humor is een middel, geen doel. Bovenstaande meldingen zijn leuk, maar de pagina’s voldoen niet allemaal aan de voorwaarden van een goede 404-pagina. Zorg er dus voor dat de 404-pagina ook altijd doet wat hij moet doen: bezoekers verder op weg helpen.
Op je tarieven pagina
Varianten op onderstaande afbeelding zie je regelmatig op social media voorbij komen. Bekend is de variant in de horeca waar een ‘koffie’ duurder is dan ‘Goedemorgen, een kopje koffie alstublieft’.
Als je geen tarieven op je website kunt vermelden, zou je bovenstaande afbeelding kunnen gebruiken met daarbij de aanvulling “Dit is natuurlijk een grapje. Elk project is maatwerk. We hebben daardoor geen vaste tarieven, maar maken graag een voorstel op maat voor je.“
Er zit echter wel een serieuze ondertoon in de afbeelding waar je prospects mee af zou kunnen schrikken. Denk dus goed na wat je precies plaatst en test bij een aantal klanten hoe zij erop reageren.
In je voorwaarden bij een dienst / product
Voorwaarden noemen we vaak ‘de kleine lettertjes’ die we letterlijk klein maken en ergens ver weg stoppen. ON Digital Marketing heeft dit op de homepage omgedraaid. Ze noemen het ‘de grote lettertjes’ en hebben letterlijk het wordt ‘Geen’ heel groot gemaakt. Niet iets waar je rollend van over de vloer gaat, maar het zorgde bij mij toch voor een grote grijns.
Je kunt ook aan je voorwaarden toevoegen dat er minimaal 1x per week/maand/kwartaal/jaar een boeket bloemen/zak drop/doos bonbons/fles champagne bezorgd moet worden.
Bij iets wat weerstand op kan roepen
Veel bezoekers vinden een pop-up irritant. Een pop-up kan dus weerstand oproepen. Een beetje humor kan die weerstand weer verminderen. Chris Rommers doet dit bijvoorbeeld op zijn website doet er een hele simpele kop bij te zetten: “Getver, een pop-up”. Juist door het te benoemen, kun je een bezoeker positief prikkelen wat de kans groter maakt dat hij toch zijn gegevens invult.
Op een bedank pagina
Cool Blue heeft als motto “alles voor een glimlach” en kan daardoor niet ontbreken in dit lijstje voorbeelden. De ondertitels die zij gebruiken, zijn vaak al reden voor een glimlach. Wat vind je bijvoorbeeld van deze?
Maar de bedank pagina van Cool Blue die je te zien krijgt nadat je een bestelling hebt geplaatst, is helemaal een goed voorbeeld van hoe je dingen leuker kunt maken voor bezoekers.
Wachten op je bestelling is het minst leuke onderdeel van het proces. Cool Blue maakt dat leuker door wachttherapie aan te bieden. Je kunt slingers printen die je op kunt hangen zodat de bezorger makkelijker je huis kan vinden, een wachtmuziekje luisteren of een intensieve sessie volgen waarbij je een uur lang naar kabbelende golven kunt kijken met een zomers muziekje op de achtergrond. En ook je uitpak techniek kun je nog optimaliseren. Hoe groot is die glimlach? Juist ja, groot!
Easter eggs
Ik bedoel hier geen echte paaseitjes. Wat overigens ook heel goed zou kunnen aangezien ik dit blog op Tweede Paasdag heb geschreven 🙂 Maar nee, ik bedoel de figuurlijke ‘easter eggs’: een onverwacht / verborgen iets dat toegevoegd is als grapje.
Marie Forleo gebruikt haar logo als easter eggs. Als je op haar website met je muis over haar logo gaat, verschijnt er elke keer een andere boodschap. Deze variëren van “make fart noises” tot “make it outstanding”.
Google gebruikt veel easter eggs in de zoekresultaten. Zoek bijvoorbeeld maar eens op de term ‘askew’ en zie wat er gebeurt.
Waar kun je beter geen humor gebruiken?
Gebruik geen humor als er echt iets mis gaat op je website. Als iemand een formulier in wil vullen en een foutmelding krijgt, zorgt dat vaak voor frustratie. Ga je vervolgens lopen geinen in de foutmeldingen, dan vergroot dat de ergernis alleen maar. Je kunt de frustratie beter verminderingen door in de foutmelding uit te leggen wat er mis gaat, hoe het opgelost kan worden en waarom je de specifieke informatie nodig hebt.
Vermijd deze valkuilen
Humor op je website kan dus absoluut van toegevoegde waarde zijn. Je loopt wel altijd het risico dat niet iedereen de humor kan waarderen. Humor is heel persoonlijk. Waar de een bijna van in zijn broek plast, brengt bij de ander nauwelijks een glimlach op het gezicht. En klanten, die jouw beter kennen, kunnen meer hebben (ook als een grap verkeerd valt), dan prospects die nog geen enkele binding met jou hebben.
Vermijd daarom sowieso deze valkuilen:
- Beledigende grappen. Gebruik geen grappen die seksistisch, kwetsend of rolbevestigend zijn. Ook onderbroekenlol hoort niet in een zakelijke omgeving thuis.
- Leedvermaak. Je wilt met klanten lachen, niet om hen. Het idee is dat ze je sympathieker gaan vinden als je humor gebruikt. Dat lukt niet als je hen uitlacht of bijvoorbeeld je concurrenten belachelijk maakt. Jezelf belachelijk maken mag natuurlijk wel altijd 😉
- Grappig zijn om het grappig zijn. Je wilt humor inzetten om je boodschap duidelijker over te brengen. Het is een middel, geen doel. Voorkom daarom ook een overdaad aan humor.
- Standaard grappen. Grappen die iedereen al 10 keer gehoord heeft (en vaak ook te flauw voor woorden zijn), zijn niet grappig meer. Gebruik dus geen standaard of cliché grappen, maak je eigen humor.
De grens tussen een grap en een belediging en tussen wat wel niet kan, is erg dun. In zijn boek noemt Burgers het voorbeeld van een FIAT 500 reclame die hij te plat vindt en volgens hem ongeschikt is om met succes een automerk te promoten. Het gaat over onderstaande video.
Ik vind dit filmpje enorm grappig. Een FIAT 500 zie ik als een beetje een eigenwijs autootje, daar past deze reclame prima bij. Dit bewijst maar weer hoe persoonlijk en subjectief humor is.
Als je twijfelt over de humor die je op je website gebruikt, vraag dan je collega’s, een aantal klanten en leveranciers wat zij ervan vinden. Kunnen ze erom lachen? Past het bij jullie? En het meest belangrijk: ondersteunt het je boodschap?
Er zijn nog genoeg andere manieren van humor op websites. Heb jij een voorbeeld? Laat het weten in de comments zodat we samen kunnen lachen.