Hoe goed spreek jij SEO? Deze SEO termen moet je kennen!

Hoe goed spreek jij SEO? Deze SEO termen moet je kennen!

Marketing team bekijkt de SEO termen die ze moeten kennen

Wanneer je met SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, is het enorm belangrijk dat je tenminste een beetje basiskennis hebt. En dat begint met het kennen van de meest gebruikte termen. Daarom deze keer een alfabetische begrippenlijst van de belangrijkste SEO termen. Zodat je nooit meer met je mond vol tanden staat als het om zoekmachine optimalisatie gaat.

Inhoudsopgave

Algoritme

Een algoritme in de context van SEO is een set van regels die bepaalt welke content voor jou en je zoekopdracht het meest relevant is en in welke volgorde deze zoekresultaten worden weergegeven. Om dat overzicht van zoekresultaten voor je samen te stellen wordt niet alleen gekeken naar de zoekopdracht die je ingeeft, maar ook bijvoorbeeld wat voor pagina’s je eerder al eens hebt bekeken.

Alt-tag

Een alt-tag is altijd gekoppeld aan een afbeelding. Je kunt hierin beschrijven wat er op de afbeelding te zien is. Alt-tags zijn oorspronkelijk bedoeld voor zogeheten screenreaders, apparaten of software waarmee blinden en slechtzienden geschreven teksten kunnen beluisteren. Zij kunnen afbeelding niet bekijken maar door een correct gebruikte alt-tag wel een indruk krijgen hoe de afbeelding eruitziet. Search bots kennen relatief veel waarde aan de inhoud van de alt-tags toe. Het kan daarom helpen om zoektermen in de beschrijving van de alt-tags op te nemen. Door je afbeeldingen altijd een relevante alt-tag te geven, inclusief zoekwoorden, wordt je website beter vindbaar én toegankelijker.

Schermafbeelding van de mediabibliotheek van WordPress met daarin velden om de alt-tag, een van de belangrijkste SEO termen, kunt invullen
Plaats je een afbeelding op je pagina, vergeet dan niet een alt-tekst toe te voegen.

Ankertekst (Anchor tekst)

Een stuk tekst op een webpagina waaraan een link naar een andere pagina of andere content is toegevoegd. Het is belangrijk dat je in de tekst waar je de link aan toevoegt duidelijk maakt wat je bezoeker op die pagina kan verwachten. Naast je bezoekers gebruiken search bots die tekst namelijk ook: om te bepalen waar de pagina waarnaar gelinkt wordt over gaat en of de link relevant is.

Backlink

Een link van een externe website naar een pagina op je website. Zoekmachines zien links van andere websites naar jouw website als aanbevelingen om de content op jouw website te bekijken. Hoe meer van dit soort aanbevelingen je hebt, des te meer wordt jouw website als een autoriteit op bepaalde onderwerpen gezien.

Schermafbeelding van de SEO tool SEranking, waarin je je backlinks, een van de belangrijkste SEO Termen, kunt checken
SEO Tools zoals bijvoorbeeld SERanking kunnen je laten zien hoeveel backlinks een site verdiend heeft.

Blackhat SEO-technieken

Het tegenovergestelde van Whitehat SEO-technieken. Blackhat SEO-technieken zijn technieken die eigenlijk door Google als vals spel worden gezien. Word je op het gebruik van zo’n techniek betrapt, dan kan dat vervelende gevolgen voor de zichtbaarheid van je website hebben. Zo kan je website bijvoorbeeld tijdelijk minder hoog scoren, of zelfs permanent uit de database van zoekmachines verbannen worden. Voorbeelden van blackhat SEO-technieken zijn het kopen van links naar je website en het op een onnatuurlijke manier volstoppen van je content met zoektermen waarop je wilt ranken.

Canonical tag

Een canonical tag wordt gebruikt om problemen met zogeheten duplicate content te voorkomen. Dus wanneer je meerdere pagina’s hebt die (nagenoeg) dezelfde content hebben. Het is een stukje code in de header van een webpagina waarin je ofwel aangeeft dat een pagina de originele content is ofwel waarin je verwijst naar de pagina met de originele content. Je kunt dit bijvoorbeeld ook gebruiken als je een (gast)blog voor een andere website hebt geschreven en deze zelf ook wilt publiceren. Zoekmachines weten dan door de canonical tag dat het blog op jouw website niet het origineel is.

Crawlen

Crawlen is wat search bots doen om je website te analyseren en indexeren. Zo weten ze precies waar jouw website over gaat en welke plek ze jouw website in de zoekresultaten moeten geven bij een relevante zoekopdracht.

Domain Authority (DA)

Domain authority is een kengetal dat aangeeft in hoeverre websites door zoekmachines als een autoriteit worden gezien. Je bouwt een hogere domain authority vooral op wanneer er steeds meer en steeds betere websites naar jouw website linken.

Duplicate content

Duplicate content gaat over het hebben van meerdere pagina’s met (nagenoeg) dezelfde content op een website. Google’s missie is het “organiseren van de informatie in de wereld en deze universeel toegankelijk en bruikbaar maken”. Heb je dus (al dan niet bewust) pagina’s op je website die nagenoeg gelijk zijn, dan gaan die niet allemaal een plekje in de zoekresultaten. Dat je door Google gestraft wordt wanneer je meerdere pagina’s die nagenoeg gelijk zijn op je website hebt, is een broodje-aap-verhaal. Je kunt namelijk bijvoorbeeld een printbare versie van pagina’s hebben. Of zoekmachines kunnen pagina’s als duplicate content zien terwijl dat niet zo is. Omdat iemand via diverse tag-overzichtspagina’s op een artikel terecht kan komen. Afhankelijk van de tag-pagina waar je vandaan komt, ziet de URL van dezelfde pagina er dan namelijk anders uit. Het is belangrijk om te weten dat wanneer jij niet duidelijk aangeeft welke van die pagina’s het belangrijkste is, zoekmachines dat voor jou bepalen. Je kunt dat voorkomen door een zogeheten canonical tag aan je pagina’s toe te voegen. Door dat stukje code toe te voegen, laat je search bots weten welke pagina of welke URL de belangrijkste is.

Dofollow / nofollow / UGC / Sponsored

Dofollow is een stukje extra informatie dat je aan de code voor een link naar een pagina toevoegt. Search bots ontdekken nieuwe pagina’s op het internet door via links van pagina naar pagina te springen. Vroeger werd aan alle links evenveel waarde toegekend: zoekmachines zagen alle links als “een warme aanbeveling naar een pagina waar waardevolle informatie te vinden is”. Helaas probeerden daarom veel mensen de zoekresultaten te manipuleren door zelf links naar hun website te plaatsen op plekken waar ze controle over hadden.

Om te zorgen dat de websites met de beste kwaliteit bovenaan bleven staan, moesten website eigenaren manipuleerbare links als zodanig markeren. Door aan dat soort links een tag “nofollow” toe te voegen. Gaat het daadwerkelijk om een aanbeveling, dan mag de tag “dofollow” worden toegevoegd. In 2019 heeft Google daarnaast de tags “UGC” en “sponsored” toegevoegd. UGC moet gebruikt worden voor zogeheten “user generated content”, zoals commentaar onder blogs en links in forums. Sponsored moet worden toegevoegd wanneer het gaat om affiliate links en partner links.

Dofollow, nofollow / UGC en Sponsored links: Belangrijke SEO termen die je moet kennen. Je past een link aan in de editor.
Voeg je een link aan een pagina toe, geef dan aan om wat voor link het gaat.

Keyword density

Zoekmachines als Google proberen de meest relevante content voor een zoekopdracht weer te geven. Dat doen ze onder meer door jouw content te analyseren. Heel grofweg kijken ze daarbij onder andere naar hoe vaak die zoekopdracht op een pagina voorkomt. Vroeger was dat heel plat precies dezelfde woordcombinatie. Denk bijvoorbeeld aan een zoekterm als “hardloopschoenen man grijs maat 46”. Probeer die maar eens op een natuurlijke manier in een tekst te verwerken! Inmiddels kunnen zoekbots variaties die bij elkaar horen beter herkennen. Ze weten nu dus hardloopschoenen grijs hetzelfde is als grijze hardloopschoenen. De keyword density is de verhouding tussen het aantal keer dat een zoekterm in een tekst voorkomt en het totaal aantal worden. Keyword density is uitgedrukt in een percentage. Omdat je in SEO software tegenwoordig ook vaak variaties op de zoekterm kunt toevoegen, kunnen die variaties ook meegenomen worden in de berekening van de keyword density. En dat is belangrijk, want wanneer je te vaak dezelfde woordcombinatie in een tekst gebruikt, kunnen search bots dat zien als een poging tot manipuleren.

Interne links

Een interne link is een link naar een andere pagina op dezelfde website

Linkstructuur

Linkstructuur is de manier waarop de pagina’s op een website met elkaar verbonden zijn. Je kunt search bots te laten zien welke content relevant is voor welke zoekterm, en wat generieke en meer specifieke content is. Dat doe je door met links een hiërarchie aan te brengen. Vaak ziet dat er uit als een soort piramide structuur. Een beetje als een organogram zeg maar.

Linkbuilding

Linkbuilding is een verzamelnaam voor alle activiteiten die erop gericht zijn om meer links van andere websites naar jouw website te krijgen. Dit is een (sub)vakgebied wat soms een beetje gevoelig ligt. Aan de ene kant mag je namelijk best netwerken en samenwerkingen zoeken die tot meer links naar je website kunnen leiden. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook prima wanneer je je website aanmeldt voor handmatig beheerde overzichtspagina’s zoals bijvoorbeeld startpagina.nl. Maar net zoals met veel zaken, schiet het soms door en wordt er geprobeerd de zoekresultaten te manipuleren door veel links op pagina’s van lage kwaliteit te plaatsen. Het is dus belangrijk dat er een balans is in de soorten websites die naar jouw website linken.

 

Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.

Long tail keywords

Naarmate meer mensen zoekmachines gingen gebruiken en meer websites pagina’s gingen optimaliseren werd het lastiger om op de eerste pagina te komen voor zoekopdrachten van 1 of 2 woorden. Bovendien was het lastig inschatten naar wat voor informatie mensen op zoek waren op basis van die 1 of 2 woorden. Website pagina’s werden daarom steeds meer geoptimaliseerd voor zoekopdrachten die uit 4 of meer woorden bestonden. Die zoekopdrachten werden misschien wel minder vaak gebruikt, maar het was wel makkelijker om echt relevante content voor die zoekopdracht te maken. Die langere zoektermen, dus van 4 woorden of meer, noem je long tail keywords

Meta Description

De meta description is een stukje code waarin je een korte samenvatting van je pagina plaatst. Zoekmachines nemen die beschrijving, die maximaal 160 tekens lang mag zijn vaak over in de zoekresultaten. Het wordt vaak aangeraden om deze tekst actief en uitnodigend te schrijven.

Meta tags

Mega tags is een verzamelnaam voor diverse stukje code die bovenin een webpagina staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de meta title en de meta description tag. Vroeger werd ook een meta keywords tag gebruikt. Daarin kon je zetten welke zoektermen relevant waren voor deze pagina. Die werd teveel misbruikt en wordt tegenwoordig dus genegeerd

Schermafbeelding van een deel van een SEO Plugin waar je heel makkelijk de meta tags kunt invullen

In de meeste SEO plugins kun je de Meta Tags makkelijk via een formulier invullen 

Organische zoekresultaten

Met organische zoekresultaten hebben we het over zoekresultaten die op een natuurlijke wijze in de zoekresultaten voor een zoekopdracht zijn verschenen. Omdat de content relevant was voor die zoekopdrachten omdat de site al een tijdlang bewezen heeft een betrouwbare bron van informatie te zijn. Organisch is aan zoekresultaten toegevoegd om het onderscheid met betaalde zoekresultaten, zoals Google Ads duidelijk te maken.

Page authority

Naast het kengetal domain authority is er ook een kengetal dat we page authority noemen. Wanneer andere websites naar specifieke pagina’s op jouw website linken zien zoekmachines dat als een teken dat die pagina extra waardevol is. Meestal hebben individuele pagina’s op een website een lagere page authority dan de domain authority. Heb je echter een pagina waar heel veel andere sites naar linken, omdat het een heel uitgebreid en waardevol artikel is bijvoorbeeld, dan kan het zijn dat de page authority van die pagina hoger is dan je domain authority.

PageRank

Verwar PageRank en Page authority niet. PageRank is algoritme dat leidt tot een kengetal en is ontwikkeld door Larry Page, developer en mede-eigenaar van Google. PageRank gebruikt de hoeveelheid inkomende links en de kwaliteit van de linkende websites om tot een score te komen. Tot een aantal jaar geleden kon je door een browser extensie te gebruiken de PageRank van pagina’s zien.

Seach bot

Een search bot of zoek bot is een internet robot die wordt gebruikt om web pagina’s te analyseren en indexeren.

SERP

SERP staat voor Search Engine Results Page. De pagina met de (volgens de zoekmachine) meest relevante content voor een zoekopdracht dus.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn het tegenovergestelde van long tail keywords. Het zijn zoekopdrachten met 1-3 woorden. Deze zoekopdrachten worden in vergelijking met long tail keywords veel vaker gebruikt maar omdat uit deze keywords minder goed blijkt waar iemand naar op zoek is, is het veel lastiger om de content goed op de zoekopdracht te laten aansluiten.

Sitemap

Een sitemap is een bestand in XML formaat met daarin alle pagina’s op je website. Een dergelijk bestand maakt het voor search bots makkelijker om alle pagina’s te indexeren.

Title Tag

Een title tag is een stukje code dat de titel van een pagina bevat. Dit stukje code, dat je via SEO plugins in WordPress gewoon als een veld kunt invullen, wordt vaak (maar niet altijd) door zoekmachines overgenomen als de titel in zoekresultaten.

Schermafbeelding van de Google zoekresultaten waarin je kunt zien hoe de title tag vaak overgenomen wordt

Zoekmachines nemen wat je invult in de meta-titel tag meestal over als titel in de zoekresultaten. 

White hat SEO technieken

White hat SEO-technieken is het tegenovergestelde van black hat SEO-technieken. Het zijn technieken die ethisch zijn en een optimale gebruikservaring nastreven.

Zoekintentie

De zoekintentie is datgene wat iemand hoopt te bereiken door het bekijken van de zoekresultaten. Iemand die “wat is zoekintentie” ingeeft, heeft een informationele zoekintentie. Die wil kennis opdoen. Iemand die “iPhone SE 2020 aanbieding” ingeeft heeft zeer waarschijnlijk besloten dat model te willen kopen en is op zoek naar een goede aanbieding om tot aankoop over te kunnen gaan.

Zoekopdracht

Een zoekopdracht is datgene wat je in een zoekmachine in het zoekveld ingeeft. Een zoekopdracht kan kort en algemeen zijn zoals “last-minute Spanje” of een stuk langer en specifieker zoals “hoe kan ik in Microsoft teams mijn scherm delen?”.

Zoekresultaten

Zoekresultaten zijn de links naar en beschrijvingen van de content die zoekmachines op basis van je zoekopdracht laten zien als de meest relevante content voor je zoekopdracht. Je hebt betaalde zoekresultaten (advertenties) en organische zoekresultaten (content die soort van natuurlijk bovenaan de lijst komt omdat de inhoud relevant is en de site in zijn algemeen bij de zoekmachines als betrouwbaar bekend staat.

Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.