Help bezoekers jouw aanbod te vinden

Stel: een bezoeker (laten we hem Dirk noemen) heeft in Google een zoekopdracht ingevoerd en jouw site verschijnt bij de zoekresultaten. Dirk klikt door naar jouw website om te kijken of deze antwoord geeft op zijn zoekvraag (jeeeeeeh). Weet jij in hoeveel seconden Dirk beslist of hij op jouw website blijft of verder zoekt?

Dirk beslist dit in slechts 4 seconden! En als Dirk een vrouw was geweest en bijvoorbeeld Fiona had geheten, had het zelfs maar 2 seconden geduurd.

Laten we het er even op houden dat een bezoeker in gemiddeld 3 seconden beslist of jouw website de informatie biedt die hij zoekt. Dat betekent dus dat jij in 3 seconden duidelijk moet maken wat jij voor Dirk of Fiona kunt betekenen.

3 seconden…

Je website moet dus echt heel duidelijk zijn. Twee weken geleden vertelde ik je dat de belangrijkste tekst op je website je tagline is. Een goede tagline maakt de bezoeker direct duidelijk wat jij hem kunt bieden. Maar ook je menu kan hier bij helpen.

Tip: Help bezoekers jouw aanbod te vinden

Je komt ze zó vaak tegen: menu’s met een algemene term als ‘diensten’ of ‘producten’. Daaronder is dan een submenu geplaatst waar de daadwerkelijke diensten of producten in genoemd worden. Vanuit het oogpunt van het bedrijf is dit niet zo gek. Het is toch immers duidelijk voor de bezoeker dat hun aanbod in het submenu te vinden is?


Onduidelijk menu

Maar verplaatst je nu eens in Dirk die in 4 seconden beslist of dit de juiste website is. In de tagline in bovenstaand voorbeeld ziet hij wel dat dit bedrijf iets met Webdesign & online marketing doet, maar voor hij het submenu onder ‘Diensten’ kan openen, heeft hij onbewust al besloten dat dit niet de website is waar hij het antwoord op zijn zoekvraag kan vinden. Dirk verlaat de website en zoekt verder. Gemiste kans!

Hak je menu in tweeën

Je kunt Dirks beslissing beïnvloeden door direct in je menu je diensten te plaatsen. Dus geen verzamelterm met daaronder een submenu, maar direct duidelijk zijn.

Het zou kunnen dat je dan een erg breed menu krijgt, doordat je bijvoorbeeld veel verschillende diensten aanbiedt. Hak je menu dan in tweeën: een primair menu en een secundair menu. Het primaire menu plaats je duidelijk op de voorgrond. Hier staan je belangrijkste pagina’s (en diensten) in.

Andere pagina’s zijn ook belangrijk, maar dit zijn meestal pagina’s die bezoekers als 2e of als 3e bezoeken. Zet deze pagina’s in het secundaire menu dat iets minder opvalt.

Duidelijk menu

In bovenstaand voorbeeld, staan het aanbod en het portfolio in het primaire menu, omdat dat de informatie is waar Dirk als eerste naar op zoek gaat. Deze pagina’s geven antwoord op zijn zoekvraag en middels het portfolio krijgt Dirk een indruk van de kwaliteit. De overige pagina’s zijn in het secundaire menu geplaatst. De kans dat Dirk op de website blijft (en klant wordt!), is nu veel groter.

Hoe duidelijk is jouw menu?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *