Growth Hacking? Wat is dat nou weer!

Soms heb ik wel eens het gevoel dat ik te vroeg geboren ben. Toen ik een keuze moest maken voor een vervolgopleiding was het aanbod aan opleidingen lang niet zo uitgebreid als nu. Ik koos voor een bachelor Geschiedenis (yep, echt waar!) en een master Media & Journalistiek en heb daar nooit spijt van gehad.

Als ik die keuze nu opnieuw zou moeten maken, denk ik dat ik wel iets anders zou kiezen.

De afgelopen jaren heb ik zoveel toffe opleidingen voorbij zien komen in de multimedia hoek dat ik bijna weer terug naar school wilde!

Altijd blijven leren

Ik heb een constante honger naar nieuwe kennis en heb de afgelopen jaren dan ook heel wat trainingen en cursussen gevolgd.

Het voelde alleen allemaal een beetje als los zand …

Een 1-daagse training hier, een online cursus daar, congres zus, seminar zo. Allemaal ontzettend gaaf en leerzaam. Allemaal onderwerpen die ik enorm interessant vind. Maar geen overkoepeld geheel. En dus bleef er ergens die behoefte om toch nog een opleiding te gaan doen.

Vorig jaar volgde in een training van 1 dag over Growth Hacking. Geen flauw idee eigenlijk hoe ik er precies bij terecht gekomen ben, maar het leek me interessant.

En dat was het ook! Mijn interesse voor dit relatief nieuwe vak was direct gewekt. De trainer werd onze businesscoach …

… als je die nog niet hebt, raad ik je aan daar direct naar op zoek te gaan. En nee we zeggen niet wie wij hebben, die is van ons! ;-) ..

… anyhow, hij werd dus onze businesscoach en paste een hoop growth hacking technieken toe in zijn coaching. Waar ik nog enthousiaster van werd. Ik wilde dat ook leren.

En dus ging ik op zoek naar een opleiding en kwam ik terecht bij de zes-weekse avondcursus van Growth Tribe. En you know what? Dat voelde de eerste avond direct als thuiskomen.

De mindset, de onderwerpen, de T-shape (kom ik op terug). Alles klopt. Dit is mijn overkoepelende opleiding. Mijn water dat van dat losse zand een klevende, samenhangende substantie maakt.

Goed verhaal, maar uhmm Growth wat?!

Growth hacking. Groei hacken. Omdat hacken een negatieve associatie heeft, moet je misschien even wennen aan de term. Maar het dekt wel volledig de lading van wat het doet: manieren vinden om de lineaire groei van je bedrijf te hacken en te zorgen voor snellere en grotere pieken.

Het is GEEN magische methode met toverspreuken die bij elk bedrijf werken. Helaas ;-)

Bij growth hacking draait alles om data en experimenten. Niet eerst een dik plan schrijven over wat er allemaal moet gebeuren, maar aannames doen, een experiment opzetten, de data analyseren en op basis daarvan bepalen of het experiment gefaald heeft en stopgezet kan worden of succesvol is en opgeschaald kan worden.

Door continu in een hoog tempo experimenten te blijven doen, vind je veel sneller ‘hacks’ die werken en jouw bedrijf laten groeien dan wanneer je overal eerst een plan voor moet schrijven.

Naast dat er geen dikke plannen geschreven hoeven te worden, zijn er ook geen mega budgetten nodig. Het verhaal wordt steeds beter, vind je niet ;-)

Het opzetten en uitvoeren van experimenten hoeft niet veel geld te kosten en kan je al snel van waardevolle data voorzien. En als je eenmaal resultaat ziet, wil je er vanzelf meer budget voor vrijmaken.

Growth hacking tools

Growth hackers maken gebruik van heel veel verschillende marketingtools en -kanalen. Als je met growth hacking aan de slag gaat, is je website een geliefde tool om mee te experimenteren, maar ook je social media kanalen, je software en je bedrijfsprocessen komen aan bod.

Growth hackers hebben van heel veel onderwerpen basiskennis en van een of twee onderwerpen weten ze heel veel. Dat is dus die T-shape waar ik het eerder over had en waar ik mezelf compleet in herken.

Doordat een growth hacker zoveel verschillende skills heeft en doordat er tegenwoordig ruim 5000 marketingtools zijn die met van alles en nog wat kunnen helpen, komt een growth hacker met veel experimenten in zijn eentje al een heel eind.

De term growth hacking stamt uit 2010 en is dus nog relatief jong. De vraag naar growth hackers groeit echter elke maand en ik snap waarom. Online marketing is een enorm breed begrip geworden met steeds meer specialismes. Al die specialismes komen samen in growth hacking. Door de krachten weer te bundelen en bezig te zijn met de uitvoering in plaats van het schrijven van de plannen, kun je je bedrijf razendsnel laten groeien. En wie wil dat nou niet?

Vind je het interessant wat je leest? Ontvang een melding als we een nieuw, waardevol blog hebben geplaatst!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *