Klinken de teksten op je site houterig? Saai? Stijf? Zo los je het op.

Johan Stevens is jarenlang cabaretier en trainingsacteur geweest. Daar heeft hij geleerd hoe je een relatie met je publiek aangaat, hoe je hen verleidt naar je te luisteren en hen op je hand krijgt. Deze kennis past hij nu toe in zijn werk als copywriter. Hij helpt online ondernemers met overtuigende teksten voor hun website. Omdat we op veel websites nog saaie, stijve teksten tegenkomen, hebben we Johan gevraagd een gastblog te schrijven met tips voor lekker leesbare en aansprekende teksten.

Meer leuke klanten en meer omzet met overtuigende teksten

Ben jij die zelfstandig ondernemer – een advocaat, een sprekercoach of weddingplanner – en wil je via je website veel meer LEUKE klanten aantrekken en met name meer omzet maken?

Dan weet je al dat je teksten overtuigend moeten zijn. En naast overtuigend wil je dat mensen voor jou kiezen, dat je opvalt tussen al die andere ondernemers.

Daar help ik je bij. Lekkere, heerlijke, fijne en vooral niet zo saaie teksten.

Ben jij een zelfstandig ondernemer en vol vuur over ‘jouw ding’? Vind je het nog steeds elke dag hartstikke fijn om te doen?  

Maar… is het krijgen van klanten via je website, social en blogs vaak nog een ingewikkelde tour de force? Frustrerend, taai, zelfs nu je zo’n mooie site hebt? 

Weet je stiekem wel dat het komt door je teksten die niet echt sprekend zijn en zelfs een beetje saai? Terwijl je producten en diensten echt goed zijn? 

En denk je nu ‘ik-kan-niet-schrijven, en-zal-het-nooit-leren?’ 

Glimlach naar die gedachte, het is maar een gedachte. Ik geef je een paar tips zodat jij wél gaat schrijven, los, entertaining en overtuigend.  

1. Stukje mindset-tussen-je-oren-verander-tip

Ik begin met een domme vraag. (hebben we die meteen gehad!) 

Schrijf je wel eens een appje aan iemand? Hoe klinken die? Gezellig, onderhoudend, grappig, betrokken, zeg maar best wel zoals jij bent, toch? Natuurlijk denk je wel eens na over hoe je iets formuleert, maar je overlegt niet 1 uur per nieuwe zin met jezelf over hoe je de zin nu perfect formuleert. 

En schrijf je wel eens een reactie op een mail? Waarin bijvoorbeeld een klant je schrijft over iets waar die enorm mee in z’n maag zit? Hij heeft bijvoorbeeld je adviezen toegepast, maar toch nog niet helemaal het resultaat? De klant voelt zich hopeloos haar mail zich vol met uitroeptekens en nog meer vraagtekens. Wanhoop 2.0, zoals dat gaat in zo’n proces van iets nieuws leren.  

Laten we er vanuit gaan dat je deze klant mag, dat je begaan bent met haar.  

Hoe schrijf je dan? 

Ik gok in beide gevallen ontspannen, vanuit je hart, je fascinatie, je kennis: leuk om te helpen, fijn om te reageren. 

Jij kan dus schrijven. Dat hebben we nu samen even vastgesteld. Boks.  

Maar du moment dat mensen (en jij dus) voor hun website gaan schrijven, gebeurt er iets. Er komt spanning in je, je denkt dingen als: ja, maar wie ben ik, ben ik nu wel echt die expert…? 

Je voelt een druk in jezelf om wel Heel Erg Goed over te komen. Je schouders verkrampen, en je blokkeert, en bij alles wat je schrijft denk je: Nee, dit is helemaal k*t. 

De eerste stap in los, ontspannen schrijven is je bewust zijn van dit mechanisme. Dat je het ineens Heel Erg Goed Moet Doen. Laat los. 

Je gelooft me misschien nog niet, maar je hoeft niet op je tenen te lopen. Want je schrijft altijd voor mensen van vlees en bloed. Mensen net als jij. 

Waarom lachen we allemaal hard om die lullige scenes van onze favoriete cabaretier? Omdat iedereen die lulligheid herkent, iedereen weet hoe het soms sukkelen en klungelen is. 

Die klant is niet beter dan jij en als ie al begonnen is aan je site, dan heeft-ie waarschijnlijk een probleem dat jij kan oplossen. Zij is benieuwd! 

En ja, natuurlijk ga je die klant helpen om zo goed mogelijk te kiezen: het liefst voor jou. Je vertelt hem of haar dus wat jouw dienst exact kan doen, wat de voordelen zijn. Altijd  in gedachten houdend: ‘t is net een mens! Net als ik. Ga naast ‘m zitten, bestel wat te drinken en begin het gesprek. 

2. Plak een foto van die ideale klant op je laptop

Om het vorige punt goed te onthouden: plak een foto van je ideale klant op je laptop. 

Ook om te onthouden dat je altijd naar 1 persoon schrijft, die representatief staat voor de groep mensen die jij wil bereiken. 

3. Ontdek de kunst van de tussenhaakjes 

Hier begrijp je misschien niet direct wat ik bedoel (en dat snap ik ook wel weer eigenlijk). 

Wow, dat was meta! 

Jouw teksten zijn beter als leuke, of lieve, of aandachtige brieven aan je lezer.  

Het mag echt zoveel mogelijk communiceren. In het engels zeggen ze mooi ‘conversational’ (nee, maar echt zoveel mogelijk!) 

En als jouw schrijven, je homepage, je blog of wat dan ook een persoonlijke brief is aan je lezer, heeft het ‘het onder ons-gehalte’ in zich. Zoals je ook zit te appen met die vriendin. 

Ja, het is een trucje, maar wel een leuke en effectieve: met een tussen haakjes creëer je dat intieme. (niet dat ene intieme, hoewel, met consent mag van mij alles, het leven is kort.)

Zeker als jij bijvoorbeeld trainer of coach bent, is daar het gevaar dat je teksten vrij snel ernstig worden, te ernstig. Mensen hebben dan even die lucht nodig om weer helemaal aan te haken. Voorbeeld: 

‘Het is belangrijk om dit elke dag te doen, pas dan word je er een meester in! (maar als je eens een dag vergeet niet meteen jezelf gaan uitschelden, hoor. Dan sla je enorm door!) 

4. Zelfspot is de vaseline van jouw webteksten

Wie is er instant verzot op iemand die zichzelf niet al te serieus neemt? Die durft te knipogen naar zichzelf?  

Als ik de websites zie van de grotere businesscoaches zie ik vaak een best standaard verhaal. Hoeveel mensen zouden zich toch wel inschrijven voor die e-mails als er een klein grapje in zat? 

‘Wil jij echt weer meester worden over je eigen tijd? Wil je bijvoorbeeld leren hoe je een stuk minder op je mobiel zit? (ik zat zelf vroeger van 7 tot 11 ‘s avonds non-stop te koekeloeren op mijn Insta, Facebook en meer. Moest ik op een gegeven moment naar de fysio omdat mijn arm overbelast was. #lekkerbezig) 

Ook als jouw dienst gaat over planningen maken, over alle onrust, stress die komt kijken bij ondernemen, als je andere ondernemingen helpt met hun marketing, leidinggeven, daten, of financiën: op al deze grote thema’s zit zoveel kans om even kort je eigen geklungel te benoemen.

Daardoor word je instant mens. Menselijk. Aanraakbaar. Alsof je vrienden bent met je lezer. De gevoelens van connectie zijn niet te onderschatten in hoe graag mensen dan in contact met je willen, en zaken met je willen doen. 

Schrijven zoals je praat levert je omzet op. Het is niet een ‘grappig stijl dingetje’, maar een bloedserieuze aangelegenheid om te zorgen dat jij de businessdoelen haalt die je zo graag wilt halen.

Ga je binnenkort op vakantie? Check dan ook even de te leuke out of office templates die Johan heeft geschreven!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *