Je hebt een goed lopende website met veel verkeer. Op een dag bekijk je je mailbox. Poef, daar staat een mail van een random persoon die vraagt of hij / zij een blog mag plaatsen op jouw website. Misschien overweeg je zelf wel om te gastbloggen. Maar is de tijd en energie die daarin gaat zitten de moeite waard? In dit artikel duiken we hier dieper op in. We bekijken het zowel vanuit de eigenaren van websites en vanaf de kant van potentiële gastbloggers.
Het principe achter gastbloggen
Wat is gastbloggen eigenlijk? In het kort komt het erop neer dat je in overleg met de eigenaar of beheerder van een website een artikel op hun website publiceert.
Tegenwoordig zie je gastbloggen ook in andere vormen terug. Kijk maar eens naar grote Instagram accounts die soms content doorposten die zij van hun fans hebben binnengekregen. Ook dit kun je zien als een vorm van gastbloggen.
De vijf belangrijkste voordelen van gastbloggen
Nu je weet wat gastbloggen is, vraag je je mogelijk af waarom je een artikel zou moeten schrijven zonder daarvoor betaald te krijgen. Je bent immers geen filantropische instelling en er moet gewoon brood op de plank komen. Toch kunnen er hele goede redenen zijn om te gastbloggen. In dit artikel bespreken we er vijf.
- Vergroot met gastbloggen je bereik. Door op de website van iemand anders te publiceren, wordt je gezien door mensen die mogelijk nog nooit van je gehoord hebben.
- Vergroot je je expertstatus. Je deelt je kennis op diverse platformen en niet alleen op je eigen podium.
- Zit er voldoende persoonlijkheid in de content die je publiceert, dan heeft het ook effect op je personal branding. Mensen leren je kennen en herkennen.
- Met een gastblog kun je meestal in goed overleg je product of dienst promoten.
- Gastbloggen kan een positief effect op je zichtbaarheid in de zoekmachine resultaten hebben.
In dit artikel gaan we dieper induiken op bovengenoemde punten.
1. Je bereik vergroten
Stel: je biedt marketingdiensten aan en je hebt een blog geplaatst op Frankwatching. Dit artikel wordt gezien door duizenden ondernemers en marketing professionals. Mensen die anders mogelijk nooit van je gehoord zouden hebben. Het team van Frankwatching promoot je artikel zelfs via social media en in hun nieuwsbrief. Dat geeft een enorme boost aan je bereik.
2. Je vergroot je expertstatus
Wanneer je content op gerenommeerde platformen gepubliceerd wordt, verhoogt dat je expertstatus. Door op dat soort platformen je expertise te laten zien, gaan mensen naar je opkijken. Dat kan direct nieuwe opdrachten opleveren. Maar het kan ook tot andere kansen leiden waarmee je zowel je bereik als je expertstatus nog verder kunt vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het geven van lezingen, presentaties of geïnterviewd worden voor een artikel.
3. Je geeft je personal brand een boost
Is het je wel eens opgevallen dat sommige personen een meer blijvende herinnering achterlaten dan anderen? Het verschil zit hem meestal niet alleen in hun vakkennis, maar vaak juist in hun persoonlijkheid. Door zichtbaar te zijn, en ook een stukje van je persoonlijkheid en je persoonlijke visie op je vakgebied te laten zien, zullen mensen je eerder blijven herinneren. Dat beeld van jou, dat je bewust of onbewust bij mensen schept, is je personal brand.
4. Je kunt je producten of diensten promoten
Natuurlijk staan eigenaren en beheerders niet te springen om een blog op hun site te publiceren dat eigenlijk puur een verkooppraatje is. Maar schrijf je een artikel dat waardevol is voor specifiek hun doelgroep, dan mag je meestal ook de lezers vertellen wat je te bieden hebt. Denk bijvoorbeeld eens aan een website met blogs over het verzorgen van planten. Op zo’n blog zou je een artikel kunnen plaatsen met tips over hoe je kunt weten dat je plant weer water nodig heeft. Eén van die manieren zou het gebruik van de sensors die jij verkoopt kunnen zijn.
5. Gastbloggen kan helpen om hogere posities in de zoekresultaten te krijgen
Eigenaren en beheerders geven je meestal de gelegenheid om één of meerdere links naar je website in een artikel of in je bio te verwerken. Wist je dat de hoeveelheid links naar je website Google’s eerste ranking factor ooit was? En hoewel deze ranking factor wel minder belangrijk geworden is, zijn inkomende links nog steeds belangrijk. Zorg er uiteraard wel voor dat de links van websites komen die een logisch verband met jouw expertisegebied hebben.
Maar het kan ook andersom: Je kunt mensen toestaan om op jouw website blogs te publiceren. Daar kun je zelfs geld mee verdienen
Wanneer je zelf een blog hebt, kun je daar advertenties op laten draaien en zo voor extra inkomsten zorgen. Daarnaast kun je affiliatie links plaatsen waarbij je een percentage ontvangt als iemand na het klikken op zo’n link iets koopt. Wat in Nederland nog minder bekend is, is het genereren van inkomsten uit gastbloggen.
Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen eisen stellen aan de kwaliteit wanneer iemand een gastblog op jouw website wil plaatsen, maar je kunt er ook geld voor vragen. Wil je nog meer zekerheid over de inhoud, dan kun je ook aanbieden om een artikel over een af te stemmen onderwerp te schrijven, waarbij de “koper” in overleg mag bepalen welke links er in het artikel komen. Wanneer het om publiceren op jouw website gaat, kun je zelf bepalen welke eisen je stelt. Afhankelijk van je doelen en wensen ben je ofwel minder tijd kwijt aan het schrijven van artikelen of kun je geld verdienen voor het schrijven van artikelen op je eigen blog..
Hou altijd de doelgroep voor ogen
Of je nu gastblogs op andere websites wilt plaatsen of gastblogs wilt accepteren, houd altijd de doelgroep van een website voor ogen. Vraag je af of de content die je in gedachten hebt waardevol voor de doelgroep is. Zowel de reputatie van de eigenaar of beheerder van de website als de schrijver van het artikel staan namelijk op het spel.
Er gaan geruchten
Er gaan geruchten dat Google bezig is om in de toekomst iets rondom auteurs in hun algoritme aan te passen. Google overweegt om mensen (auteurs) te gaan volgen zodat ze kunnen zien welke auteur wat en waar publiceert. Afhankelijk van waar jij dan als persoon content op het internet publiceert, hangen de algoritmes daar een bepaalde waarde aan.
Dus stel dat je het voor elkaar krijgt dat verschillende gerenommeerde websites die gezond eten als thema hebben jouw artikelen publiceren. Dan kan het zomaar zijn dat de algoritmes van Google jou (als persoon / auteur) als een autoriteit gaan zien. Omdat ze jou zien als een bron van betrouwbare informatie, gaan ze content die jij publiceert dan mogelijk hoger in de zoekresultaten laten verschijnen.
Kortom
Het plaatsen van gastblogs op websites die over onderwerpen gaan die aansluiten op jouw expertisegebied heeft diverse voordelen. Overweeg je te gaan gastbloggen, zorg dan dat de content die je publiceert echt waardevol is voor de doelgroep van de site waarop je publiceert. En zou je graag meer content op je eigen site willen zonder dat zelf te schrijven, dan kun je ook gastbloggers voor jouw site werven. Daar kun je zelfs een vergoeding voor rekenen.