Facebook maakt gebruik van Open Graph meta tags om ervoor te zorgen dat een link die je op Facebook deelt, omgezet wordt in een mooie preview van de website. Je maakt een nieuw bericht in Facebook en plakt een link…
die er vervolgens zo uit komt te zien:
De Open Graphs meta tags zorgen er dus voor dat Facebook een saaie link kan omzetten in een supermooie link preview. Een stukje Facebook magie 🙂
Als de preview eenmaal getoond wordt in je bericht, kun je de link in de tekst weer verwijderen. Daarnaast is het mogelijk om de titel omschrijving en afbeelding nog te wijzigen.
Waarom is dit fijn? Omdat link previews veel meer in het oog springen dan gewone tekst links. En omdat je gelijk al een titel, omschrijving en afbeelding kunt delen, geef je lezers een stukje context mee waardoor ze eerder op de link zullen klikken. Maar daar komt verandering in.
Facebook heeft besloten om een wijziging door te voeren in de link previews in 2017 die ook voor jou van invloed kunnen zijn.
Het fijne van deze wijziging is dat JIJ de enige bent die bepaalt wat er getoond wordt als je link gedeeld wordt. En hier hoef je helemaal geen technische kennis voor te hebben, je kunt dit namelijk in je WordPress website wijzigingen met behulp van de Yoast SEO plugin.
Het is niet altijd nodig om de link preview aan te passen. Meestal gebruikt Facebook de uitgelichte afbeelding of de eerste afbeelding die je in je bericht of op je pagina gebruikt hebt + de titel van je bericht/pagina + de eerste zinnen voor de omschrijving. Als dat genoeg vertelt over waar jouw bericht/pagina over gaat, hoef je niets meer te wijzigen. Maar als je er niet happy mee bent, kun je dit dus in je website al aanpassen.
In een eerder blog legde ik uit welke invloed Yoast SEO op je Facebook previews uit kan oefenen. Je hebt er geen code voor nodig, je hoeft niet te begrijpen wat Open Graphs meta tags zijn, je hoeft alleen maar de plugin te installeren en de juiste instellingen te vinden. Er is wel een verschil tussen de gratis en de premium versie van Yoast.
In de gratis versie, krijg je dit te zien:
Het spreekt eigenlijk voor zich. Je kunt hier zelf invullen welke titel Facebook in je link preview moet tonen, welke beschrijving er onder moet komen en welke foto er bij gebruikt moet worden. Yoast vertelt je er zelfs netjes bij dat je voor het mooiste resultaat het beste een afbeelding kunt gebruiken die 1200 x 630 pixels is. En zoals je ziet, heb je deze optie niet alleen voor Facebook, maar ook voor Twitter. Dit is dus het enige wat je in hoeft te vullen om de Facebook link preview aan te passen!
Als je (net zoals wij) de premium versie van Yoast SEO gebruikt, ziet het social tabblad er zo uit:
Het verschil met de gratis versie, is dat je hier direct ziet hoe de link preview er op dit moment uit ziet. Als je tevreden bent, hoef je niets meer aan te passen en anders heb je onder de preview de mogelijkheden om de afbeelding, titel en beschrijving aan te passen.
Dit is op dit moment alles wat je moet weten over Facebook Open Graph meta tags en de wijzigingen die Facebook door gaat voeren.
** Update: het is inmiddels ook weer mogelijk om binnen Facebook zelf preview links aan te passen, mits je eerst je domein verifieert. **
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal