Een nieuwe website en nu wachten op klanten

Er is meer dan alleen een website nodig om te verkopen

Op maandag 13 maart 2017 organiseerde Patty Golsteijn het Startersfestival in Utrecht. Een luchtig, laagdrempelig en stoer festival met bruisende workshops, inspirerende 1-op-1 sessies en heel veel fantastische mensen. Vooral bestemd voor zelfstandig professionals die overweldigd zijn door alle kansen en mogelijkheden en even niet meer zo goed weten waar ze moeten beginnen en waar ze hun tijd (en geld) in moeten steken.

Zodra Patty aankondigde dit festival te gaan organiseren, stuurde ik haar gelijk een mail of ik alsjeblieft weer mocht spreken. Op het vorige festival dat Patty organiseerde mocht ik een workshop geven over het persoonlijk maken van je website en dat vond ik echt fantastisch. Dit keer mocht ik weer onderdeel van de line-up zijn, nu met de workshop “Help, Ik Wil Een Website!”.

Help, ik wil een website!

Wij mogen jaarlijks talloze websites bouwen voor onze klanten. We vinden dat een feestje en worden er nog elke dag heel blij van. Maar, let’s face it, er gaat natuurlijk ook wel eens iets mis. Met deze workshop willen we een stukje bewustzijn creëren zodat (startende) ondernemers weten waar ze op moeten letten vóórdat ze een website laten bouwen. Hierdoor blijft de flow lekker in het project hangen, loop je geen vertraging op en komen er geen onverwachtse kostenposten meer om de hoek kijken.

Wat komt er allemaal kijken bij het (laten) bouwen van een website?

Tijdens onze workshop hebben we een aantal zaken besproken waar je al rekening mee moet houden voordat je aan je website begint. Hieronder een samenvatting:

  • Doel + doelgroep: een website is meer dan een online visitekaartje. Het is een communicatiemiddel. Bedenk met wie je wilt communiceren en vooral wát je wilt communiceren.
  • Domeinnaam: zorg dat de domeinnaam die je kiest op geen enkele manier voor verwarring kan zorgen zodat potentiële bezoekers je altijd weten te vinden.
  • Teksten: je kunt je teksten zelf schrijven, maar als je dit niet voor je beroep doet, is het slim ze te laten redigeren (dat hebben we met deze blog niet gedaan, dus je komt ongetwijfeld nog ergens een typo tegen, sorry!). Kies een aanspreekvorm (u of je) en houd je daar consequent aan. En vergeet die zoekmachines niet hè?
  • Afbeeldingen: ter ondersteuning van je tekst en om je site aantrekkelijker te maken, zijn afbeeldingen erg belangrijk. Maar je mag ze niet zomaar van Google plukken. Bedenk vooraf welke afbeeldingen je wilt gebruiken en hoe je daaraan kunt komen. Foto’s (laten) maken of (gratis) stockfoto’s gebruiken, zijn de beste opties.
  • Het menu: dit is een van de meest belangrijke onderdelen van je website. Bezoekers gebruiken het menu om in één oogopslag te zien wat je doet en zich op je site te oriënteren. Denk goed na over de indeling en zorg dat het menu niet te groot is.
  • Kleuren: contrast is alles! Hoe meer contrast er is tussen de achtergrond en de tekst, hoe beter de tekst te lezen is. Kies een hoofdkleur en maximaal twee steunkleuren. Als je veel kleuren gebruikt, krijg je een soort kermis-look (en nee, die look is nog niet retro). Geef je call-to-action button een afwijkende kleur die contrasteert met je huisstijlkleuren.
  • Reponsive: zorg dat je site op allerlei verschillende apparaten goed te bekijken is
  • Lettertypes: probeer het lettertype uit je huisstijl te gebruiken in je site. Gebruik niet te veel lettertypes door elkaar heen, dat wordt erg druk. Zorg dat de lettertypes goed leesbaar zijn. Kies daarom voor je bodytekst een schreefloos font.
  • Persoonlijk: maak je website persoonlijk! Verstop je niet achter een logo. Laat jezelf of je team zien (en wees trots!).

Meer weten? Download hier de presentatie of meld je aan voor de GRATIS online training ‘Help, Ik Wil Een Website!’.

Je website is klaar, maar waar blijven die klanten?

Maar goed… dan heb je overal rekening mee gehouden. Je website staat. En dan? De bezoekers en klanten komen niet opeens met bosjes uit de lucht vallen. Toch denken veel ondernemers dat nog wel. Mijn website is online, ik zet mijn stoel in de chillstand en wacht rustig af wat er komen gaat. Je kunt lang wachten, maar zo werkt het niet! Dus bezocht ik tijdens het Startersfestival twee andere workshops om te ontdekken wat je dan nog meer kunt doen om aan klanten te komen.

Reality check: zo kom je aan klanten

Als eerste bezoek ik de workshop van Veronique Prins. Veronique is ondernemerscoach. Ze richt zich op coaches en therapeuten. Haar missie is zoveel mogelijk mensen succesvol maken met datgene wat ze zo ontzettend goed kunnen.

Ze zegt over zichzelf: “Ik ben als mens heel aardig, als coach ben ik vooral heel eerlijk. Ik neem geen blad voor mijn mond, maak dingen niet mooier dan ze zijn. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je krijgt wel een reality check. Als ik het niet tegen je zeg, kom je voorlopig niemand tegen die het wel tegen je zegt.”

Zo, dat is duidelijke taal! En weet je? Ze heeft nog gelijk ook! Hoe fijn is het als iemand een spiegel voorhoudt? Je een wake up call geeft waar je weer energie van krijgt?

De deelnemers aan de workshop lopen vooral aan tegen het (online) zichtbaar zijn, gevonden worden, belemmerende overtuigingen over hun waarde en wat ze waard zijn. Veronique rekent met deze belemmeringen af en helpt je aan klanten komen met onderstaande tips:

  1. Stop met wolkentaal. Veronique legt dit briljant uit. Ze gaat op de grond liggen en zegt: “Er is niemand die ’s ochtends wakker wordt en denkt: ik zou zo graag terug willen gaan naar mezelf. Weer in mijn kracht komen. Wat kan ik, wat weet ik en wat doe ik anders als ik bij jou geweest ben? Dat is wat uit jouw verhaal duidelijk moet worden.
  2. Kom in actie. We lanceren een product, dienst of workshop, wachten af en vinden het dan gek als er niets gebeurt. Zo werkt het niet. We krijgen zo’n stortvloed aan informatie over ons heen, dat je tegenwoordig gemiddeld 15x contactmomenten nodig hebt, voordat iemand een aankoop doet. En het duurt gemiddeld 12 maanden voordat iemand uit je nieuwsbrieflijst klant wordt. Focus dus niet alleen op online, zoek ook offline naar kanten. Het is offline veel makkelijker om je te onderscheiden dan tussen al die online nieuwsbrieven over hetzelfde onderwerp.
  3. Wees consistent. Ga niet gelijk als een gek aan de slag door tig acties tegelijk te plannen. Maak een planning, begin op tijd en zorg voor een consistente stroom van promotie en acties. Wat je ook doet, doe het nooit zonder doel.
  4. Kies een specifieke doelgroep. Als je niet weet wie exact je doelgroep is, waar ze zich bevinden, welke taal ze spreken, waar hun pijn zit en wat hun verlangens zijn, dan praat je in zulke algemeenheden dat niemand zich aangesproken voelt en in je gaat investeren. Ze moeten het lezen en denken: dit gaat over mij, dit is wat ik nodig heb!
  5. Wees onderscheidend. Als je zelf niet overtuigd bent van je waarde, zullen anderen dat ook niet zijn. Zoek proefklanten, vraag hen om feedback en laat ze een positieve recensie schrijven. Vraag aan hen wat jou onderscheidend maakt.
  6. Durf te verkopen. Als je niets aanbiedt en wacht tot mensen je gaan bellen, kun je lang wachten. Biedt iets aan, ze hebben altijd een keuze om ja of nee te zeggen. En trek het je niet persoonlijk aan als ze nee zeggen.

A ha… Zo moet dat dus mensen.

Sales is fun!

Op het laatste punt van Veronique, durf te verkopen, pakt Muriël Versluis door in haar workshop “Sales is fun!”. Muriël heeft totaal geen achtergrond in sales en toch is ze er een kei in. Muriël: “Je mag wel ondernemen en mensen helpen, maar geld verdienen is een beetje lelijk. We moeten vooral alles gratis doen”. Bingo, ik zit rechtop! Niet omdat ik vind dat we alles gratis moeten doen, maar omdat ik vooral online veel mensen tegenkom die voor een knaak en een bounty (appel en ei 2.0) de beste kwaliteit willen. Google maar eens op ‘cheap good fast’, die drie gaan niet samen.

Het draait allemaal om de juiste mindset

Alles wat je denkt, zegt iets over jou en je business. We moeten leren om onszelf en onze producten beter te verkopen. Op een manier die bij ons past. Waarbij we gewoon onszelf mogen blijven. Maar waarbij we misschien wel iets aan onze mindset moeten doen. En die mindset, dat is volgens Muriël een spier die we kunnen trainen. Oké … tell me more.

Mensen met een succesvolle mindset vragen zich niet af OF ze iets gaan doen, ze vragen zich af HOE ze iets gaan doen. Als je denkt: dat kan ik me niet veroorloven, heb je al opgegeven en kom je niet tot actie. Als je denkt: hoe kan ik dat bereiken? ga je in de actie modus.

Maar waar begin je? Daar heeft Muriël twee tips voor:

  • Tip 1: leer jezelf aan om je gedachtes te conditioneren richting een visie en een focus. Verlies je visie niet uit het oog en laat je niet ontmoedigen. Waarom doe je wat je doet? Als je dat meeneemt in alles wat je on- en offline doet, ga je meer verkopen.
  • Tip 2: leer jezelf aan om risico’s te nemen en geniet ervan. De hele grap van het ‘sales is fun’-principe, is dat je er anders over na gaat denken.

Muriël vertelt vervolgens e.e.a. over onbewust gedrag. Iets waar wij tijdens het bouwen van een website ook heel erg rekening mee houden. 95% van ons gedrag is namelijk onbewust. Ons brein is gericht op overleven en doet er continu alles aan om ons in de veilige comfortzone te houden. Maar daar leer je niets. We moeten er dus heel bewust voor kiezen om risico’s te nemen en uit die comfortzone te stappen. Om te leren en te groeien.

Verkopen is iets heel neutraals

Muriël: “Als ik een aanbod doe, doe ik dat niet omdat ik rijk wil worden. Ik doe dat omdat ik je wil helpen. En het zou lullig zijn als ik je dat niet zou vertellen.” Tja, als je het zo bekijkt … helemaal waar!

Verkopen is niets meer of minder dan een product of dienst aan de man/vrouw brengen. Een neutraal begrip waar wij vaak een negatieve lading aan geven door onze ervaring met verkopen. Laat die negatieve gedachte los. En volg daarna de ABC-stappen van Muriël:

  • Aansluiten: hoe wil je overkomen? En kom je over zoals je over wilt komen? Je kunt geen klik maken met een ander als je zelf niet weet wat je uitstraalt.
  • Beïnvloeden: stel de juiste vragen op de juiste momenten op de juiste manier. Soms weet een klant niet eens dat hij/zij een bepaalde behoefte heeft. Achterhaal waar de klant tegen aan loopt, haal de pijn naar boven en benoem vervolgens de voordelen voor de klant als ze met jou of jouw product gaan werken. Als er geen pijn/behoefte is, moet je ook geen aanbod doe.
  • Closing the deal: Doe ze een aanbod en close the deal.

De inhoud van de gedeeltes over Veronique en Muriël zijn een samenvatting van hun workshop. Ben je op zoek naar een ondernemerscoach? Trek dan eens bij Veronique aan de bel. Wil je leren verkopen? Dan heeft Muriël een interessante 2-daagse masterclass. En ben je toe aan een (nieuwe) website? Dan horen wij graag van je!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *