Het einde van Google AMP

Het einde van Google AMP

AMP resultaat Google

AMP (Accelerated Mobile Pages) is een open source-project dat is ontworpen om te zorgen dat websites heel snel en makkelijk op mobiele apparaten laden. AMP-pagina’s kregen vaak een voorkeursbehandeling in de zoekresultaten. Dat gaat nu stoppen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Het idee klinkt supertof, toch? Een über geoptimaliseerde (en daardoor helaas ook bijna identiteitsloze) versie van je pagina die in een handomdraai laadt. En daardoor vaak een voorkeursbehandeling in de zoekresultaten krijgt. Het AMP-project blijft bestaan, maar de voorkeursbehandeling die AMP-pagina’s tot nu toe kregen, gaat bij de eerstvolgende update van Google verdwijnen.

    Nieuwe richtlijnen Google

    Deze maand (juni 2021) rolt Google een algoritme-update uit. Deze update maakt gebruik van een nieuwe set richtlijnen om te bepalen welke ranking websites/pagina’s krijgen. En volgens deze nieuwe richtlijnen krijgen sites die het AMP-formaat gebruiken niet langer een voorkeursbehandeling.

    In een blogpost deelde Google: “De nieuwe pagina-ervaringssignalen combineren Core Web Vitals met onze bestaande zoeksignalen, waaronder mobielvriendelijkheid, veilig-browsen, HTTPS-beveiliging en opdringerige interstitial-richtlijnen. […] Met de update die vanaf juni 2021 wordt uitgerold, komen ook pagina’s die ander technologie dan AMP gebruiken in aanmerking om in de mobiele functie Top Stories in Search te verschijnen. Elke pagina die voldoet aan het inhoudsbeleid van Google News komt daar dan voor in aanmerking. Wanneer we de resultaten rangschikken, geven we voorrang aan pagina’s met een geweldige pagina-ervaring. Het maakt daarbij niet (meer) uit of deze pagina’s AMP of een andere webtechnologie gebruiken.”

    Het begin en doel van AMP

    Google begon in 2015 AMP aan webbouwers op te dringen. De technologie zorgt voor een soort uitgeklede HTML-pagina, die in theorie voor een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten zorgt.

    Een degelijk gebouwde website is vaak al sneller dan de AMP-versie ervan. AMP werd vooral door marketingspecialisten en developers gebruikt om te kijken of websites hiermee een hogere ranking kregen in Google. In de nieuwe Core Web Vitals update zijn richtlijnen en beoordelingscriteria voor een optimale gebruikerservaring verwerkt. Google acht het niet langer nodig om een geoptimaliseerde versie van de website te laten zien omdat er vanuit gegaan wordt dat de website zelf al voldoende geoptimaliseerd is en aan de richtlijnen voldoet.

    "De AMP technologie is een soort uitgeklede HTML-pagina, die in theorie zorgt voor een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten."

    Verwijder je AMP? Redirect dan de oude URL’s

    Wil je AMP van je website verwijderen nu je weet dat het niet per se meer nodig is? Zorg dan dat je alle oude AMP-gerelateerde URL’s redirect naar de originele pagina’s. De AMP-pagina’s hadden namelijk een iets andere URL. Dat kan op diverse manieren.

    Methode 1: Redirect plugin

    Eerst moet je een Redirect plugin installeren en activeren. Check even goed of je niet al een redirect plugin gebruikt. Installeer je namelijk een tweede, dan kan dat conflicten opleveren en je website ontoegankelijk maken.

    Schermafbeelding waarin je ziet hoe je in WordPress een Google AMP url kunt redirecten

    Het ziet er ingewikkelder uit dan het is. Met de WordPress Redirection plugin en dit voorbeeld kun je vrij eenvoudig zelf je AMP pagina’s naar de originele pagina doorsturen.

    Ga na het activeren naar Gereedschap > Redirection om redirects in te stellen

    Voeg eerst de volgende code toe in het Source URL veld:

    				
    					/(.*)\/amp
    				
    			
    /(.*)\/amp

    In het doel URL veld, moet je de URL van je website toevoegen in het volgende formaat:

    				
    					https://jouwdomein.nl/$1
    				
    			

    Vergeet niet om jouwdomein.nl te vervangen door je eigen domeinnaam. Vink nu de Regex checkbox aan en selecteer Redirections in het drop down menu. Klik tenslotte op de knop ‘Add Redirect’ om de wijzigingen op te slaan.

    Bezoek daarna een AMP pagina op je website om te zien of de omleiding goed werkt.

    Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

    In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.

    Methode 2: Redirects handmatig instellen in .htaccess

    Wil je liever geen plugin gebruiken om redirects in te stellen, dan kun je redirects via het .htaccess bestand op je WordPress hosting account instellen.

    Eerst moet je met behulp van een FTP-client of File Manager in cPanel toegang tot je website krijgen. Daarna moet je in de hoofdmap van de website het .htaccess bestand zoeken. Dit bestand moet je deze bewerken.

    Voeg daar simpelweg de volgende code onderaan je .htaccess bestand toe:

    				
    					// AMP omleiden naar niet-AMP
    RewriteEngine Aan
    RewriteCond %{REQUEST_URI} (.+)/amp(.*)$
    RewriteRule ^ %1/ [R=301,L]
    				
    			

    Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan. Gebruik je FTP, dan moet je vervolgens het bestand weer naar de server uploaden. Je kunt nu de AMP versie van elk bericht op je website bezoeken om er zeker van te zijn dat de redirect werkt zoals bedoeld.

    Tot slot

    Als je website voldoende geoptimaliseerd is en voldoet aan de richtlijnen van Google, is er eigenlijk geen reden meer om AMP te blijven gebruiken. Wanneer de in juni verwachte update precies live gaat is nog niet duidelijk, maar vanaf dat moment zou je plugins voor AMP kunnen deactiveren en verwijderen. Hetzelfde geldt voor AMP-containers die via Google Tag Manager worden ingeladen. Als je toch AMP blijft gebruiken, kan het geen kwaad. Maar als je liever je pagina’s in de originele styling wilt laten zien, kan dat dus ook weer.

    Schermafbeelding van de twee Google AMP plugins in de WordPress plugin repository

    Binnenkort zal de AMP plugin ook uit de WordPress repository verdwijnen.

    Onze blogs nooit meer mislopen?

    Ontvang onze nieuwsbrief boordevol kennis, belangrijke updates en nieuws over ons vakgebied dan 1x per maand zo in je inbox.
    Uiteraard wordt je e-mailadres helemaal nergens anders voor gebruikt en kun je je altijd nog uitschrijven als je toch spijt hebt van al die handige informatie in je mailbox. We snappen goed hoe overweldigend onze bak aan kennis kan zijn, hoor!
    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader