casepack

Een WooCommerce webshop voor B2C én B2B klanten

Door de gratis eCommerce plugin WooCommerce toe te voegen aan een WordPress installatie kun je in een handomdraai de basis voor een webshop neerzetten. Deze webshop is geschikt voor consumenten (B2C) of retailers (B2B). Maar wat als je je webshop op B2C als B2B wilt richten? In een platform als Magento kun je twee verschillende stores aanmaken om zo beide doelgroepen te bedienen, maar WooCommerce biedt die optie niet. Hoe kun je dan toch met WooCommerce twee verschillende doelgroepen bedienen? En waar moet je allemaal op letten?

Een basiswebshop voor één doelgroep

De meeste webshops richten zich op één doelgroep: consumenten of retailers. WooCommerce is hier volledig op voorbereid. Met de basis installatie kun je:

  • Producten maken
  • Kortingsprijzen + periodes instellen
  • Productcategorieën en -eigenschappen toevoegen
  • Filteren op basis van productcategorieën en -eigenschappen
  • Voorraad beheren
  • Kortingsbonnen maken
  • BTW-tarieven en verzendkosten toepassen

Door het toevoegen van (gratis) plugins kun je onder andere ook:

  • Betaalopties als iDEAL toevoegen
  • Facturen versturen
  • Koppelingen maken met boekhoudsystemen
  • Marketingacties plannen

Kortom: alle middelen zijn aanwezig om een volledige webshop voor een specifieke doelgroep in te richten.

Er zijn echter ook meer dan genoeg bedrijven die niet één, maar twee doelgroepen hebben. Ze verkopen bijvoorbeeld aan zowel consumenten als bedrijven. En voor beide doelgroepen gelden andere voorwaarden. Laten we daar eerst eens dieper op ingaan.

Wat zijn de absolute must-haves voor jouw gecombineerde B2C én B2B webshop?

Stel dat je vanuit één webshop beide doelgroepen wilt bedienen, welk zaken wil je dan absoluut kunnen splitsen, zodat je verschillende voorwaarden per doelgroep in kunt stellen? Deze staan bij onze klanten vaak op het wensenlijstje:

Prijs

Het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt, is de prijs. Dat is een logische inderdaad. Aan B2B verkoop je voor inkoopsprijzen, voor B2C gebruik je verkoopprijzen. Als het meezit verkopen jouw B2B klanten jouw producten voor dezelfde verkoopprijzen aan B2C als jij doet.

Omschrijving

Het kan ook handig zijn om de mogelijkheid te hebben om andere tekst per doelgroep te laten zien. Voor consumenten zijn EAN-codes en technische eigenschappen helemaal niet interessant, terwijl een bedrijf dit misschien wel graag wil weten.

Minimale afname

Sommige webshops hanteren voor B2B klanten vaak een minimale afname. Waar een consument van elk product gewoon 1 stuk mag inkopen, moet een bedrijf er bijvoorbeeld minimaal 6 inkopen. Het kan ook zijn dat die 6 de minimale stap (casepack) is dus er kunnen geen 7 stuks ingekocht worden maar alleen een veelvoud van 6. Dit wil je voor beide doelgroepen apart kunnen invoeren.

casepack
casepack

Voorraad

Als alle voorraad in één magazijn ligt, kun je de standaard voorraadbeheeroptie gebruiken. Het kan ook voorkomen dat er verschillende voorraden per doelgroep zijn. In dat geval moet de voorraad per doelgroep ingevoerd kunnen worden. Als die voorraden ook nog eens in verschillende magazijnen liggen, moet hier ook in de koppeling met het magazijn rekening mee gehouden worden.

Zichtbaarheid

Als je slechts een doelgroep bedient, is een product beschikbaar of niet. Als je twee doelgroepen bedient, kan het voorkomen dat je een product voor een van de twee doelgroepen wilt verbergen.

b2c en b2b prijzen
b2c en b2b prijzen

Verzendkosten

B2B bestelt vaak grotere aantallen = grotere pakket = hogere verzendkosten. Het is daarom fijn om verschillende verzendkosten voor B2C en B2B in te kunnen stellen. Ook het drempelbedrag voor gratis verzending is vaak verschillend.

Betaalopties

In de meeste webshops kun je op meerdere manieren betalen. Denk aan iDEAL, PayPal, creditcards, Klarna etc. B2B klanten wil je misschien ook de optie aanbieden om op factuur te betalen, terwijl je die optie liever niet aan B2C klanten biedt. Het kan daarom handig zijn om per doelgroep verschillende betaalopties te kunnen bieden.

BTW

Als je één doelgroep bedient, kan het hele BTW-verhaal al een uitdaging zijn. Als je aan consumenten binnen de EU verkoopt én je boven het jaarlijkse drempelbedrag uitkomt, moet je de BTW-percentages van het land van de koper gebruiken en niet van je eigen land. Door de Brexit valt het Verenigd Koninkrijk weer buiten die regeling en moet je daar dus wel weer de Nederlandse BTW-tarieven in rekening brengen.

Als je ook nog aan B2B verkoopt, moeten bedrijven de mogelijkheid hebben om hun BTW-nummer in te vullen. Bedrijven binnen Nederland betalen altijd gewoon de BTW. Maar buitenlandse bedrijven binnen de EU met een geldig BTW-nummer hoeven geen BTW te betalen. Dit BTW-nummer moet dus gecontroleerd kunnen worden en als het geldig is, moeten de BTW-kosten vervallen. Dit BTW-nummer moet ook op de factuur komen te staan.

Kortingsbonnen

Niet elke kortingsactie die je voor B2C klanten opzet is ook geschikt voor B2B en vice versa. Door per kortingsbon aan te kunnen geven voor welke doelgroep deze beschikbaar is, kun je hier mee spelen.

kortingsbonnen
kortingsbonnen

Statistieken

Als alle verkopen op één hoop gegooid worden, heb je wel statistieken van je webshop maar misschien niet zo gedetailleerd als je zou willen. Door Google Analytics aan de webshop te koppelen en goed in te stellen, kun je daar een splitsing maken in B2C en B2B verkopen. Maar in de statistieken van je webshop zelf, wil je deze optie misschien ook wel toevoegen. Op die manier kun je snel zien welk product in de top 3 van je B2C en je B2B klanten staat, wat per doelgroep je topklanten zijn en hoeveel omzet je per doelgroep gedraaid hebt in een bepaalde periode.

Registratie en inloggen

B2C klanten wil je oneindig hebben in je webshop. Ze mogen als gast kopen, een account maken, wat ze willen. B2B klanten is echter een ander verhaal. Je wilt waarschijnlijk graag zeggenschap hebben over wie jouw producten mag in- en verkopen en wie niet. Je kunt daar voor het registratiesysteem voor B2B klanten splitsen van die voor B2C klanten.

B2C klanten kunnen bijvoorbeeld tijdens het afrekenen een account aanmaken zonder verdere goedkeuring. B2B klanten moeten een (uitgebreid) formulier invullen om een account aan te vragen. Pas na handmatige goedkeurig van jou, wordt er een account voor hen aangemaakt en kunnen ze inkopen.

Omdat je B2B klanten andere prijzen wilt laten zien dan B2C klanten, moeten ze verplicht inloggen en kunnen ze dus niet zonder account shoppen.

Content

Naast de productomschrijvingen wil je misschien ook nieuwsberichten toevoegen aan je webshop die alleen voor je B2B klanten geschikt zijn. Denk aan nieuwsberichten over producten die al wel voor hen in te kopen zijn maar nog niet voor je B2C klanten, aankondigingen van beurzen of kortingsacties. Doordat B2B klanten verplicht moeten inloggen, kun je spelen met de nieuwspagina. Je kunt hier of alle berichten laten zien die B2C bezoekers ook kunnen lezen, aangevuld met berichten die alleen voor B2B klanten beschikbaar zijn. Of je kunt ervoor kiezen alleen de berichten te laten zien die speciaal voor B2B klanten geschreven zijn.

Hoe maak je WooCommerce geschikt voor meerdere doelgroepen? B2C én B2B?

Er zijn diverse opties om je WooCommerce webshop geschikt te maken voor meerdere doelgroepen.

1. Je kunt een plugin gebruiken zoals Booster for WooCommerce. Deze plugin heeft ontzettend veel instellingen, dus je bent er niet zomaar doorheen, maar biedt ook veel mogelijkheden om verschillende doelgroepen te bedienen.

2. Je kunt een WordPress multisite installatie gebruiken om per doelgroep een aparte shop te maken. Je kunt vanuit één dasboard beid shops bedienen. Per shop kun je verschillende verzendkosten instellen, de statistieken worden per shop bijgehouden en zijn dus automatisch per doelgroep gesplitst en je kunt verschillende content aan beide shops toevoegen.

De producten kun je met behulp van de WooMultistore synchroniseren zodat je ze maar op één plek hoeft bij te houden. Ook de voorraad wordt gesynchroniseerd. Nadeel is wel dat je daardoor dus ook dezelfde prijzen en voorraad hebt. Als je die per doelgroep aan wilt passen, heb je daar of nog een extra plugin voor nodig, of je moet het zelf inbouwen of je moet ervoor kiezen om de producten in beide shops apart in te voeren.

Als je voor die laatste optie kiest, kun je wel de WP All Importgebruiken om producten die je in de ene shop ingevoerd hebt te kopiëren naar de andere shop zodat je niet alles helemaal opnieuw hoeft te doen. Je hoeft dan alleen de prijzen en voorraad nog maar aan te passen.

3. Maatwerk. Iedereen heeft weer andere wensen die niet altijd allemaal met een plugin op te lossen zijn. Bij maatwerk kun je al je wensen bespreken en samen met de ontwikkelaar kijken wat de beste en meest handige oplossing is.

Waar begin ik?

Heb je al een bestaande WooCommerce webshop die je uit wilt breiden met een tweede doelgroep? Of sta je nog aan het begin van je eCommerce avontuur? In beide gevallen is het een goed begin om een lijst voor jezelf te maken met welke zaken jij per doelgroep apart wilt kunnen instellen. In dit blog vind je al een hele lijst met opties, maar misschien heb jij nog wel andere wensen. Of staan er in ons lijstje zaken die jij helemaal niet nodig hebt. 

Beslis vervolgens welk budget je voor je shop overhebt. Veel bureaus bieden verschillende opties om een webshop te bouwen, maar de mogelijkheden zijn volledig afhankelijk van jouw budget.

Als je jouw wensen en je budget op een rijtje hebt gezet, kun je op zoek gaan naar een bureau. Als je dit blog leest, kun je gelijk door naar onze Webshops pagina en hoef je niet verder te zoeken (kidding, no kidding :-D), maar anders bieden zoekopdrachten in Google en oproepjes op LinkedIn doorgaans genoeg bureaus op die je graag willen helpen.

Zodra je eenmaal een knoop doorgehakt hebt, gaat het echte werk gebeuren. Paniek is niet nodig, ze helpen je er doorheen. Het design, de functionaliteiten, de planning. Alles wordt met je besproken en in overleg afgestemd. En voor je het weet heb jij een super toffe webshop waarin je heel efficiënt zowel je B2C als je B2B klanten kunt bedienen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *