Van e-mailmarketing naar marketing automation

Dit gastblog is geschreven door Marten Hoekstra van www.alles-over-marketing-automation.nl. Marten heeft zich helemaal verdiept in marketing automation en legt in dit blog uit wat dat is, welke systemen je kunt gebruiken en hoe je het in kunt zetten.

.

De meeste van jullie zullen bekend zijn met e-mailmarketing. Het versturen van een nieuwsbrief valt hieronder. Een begrip dat de laatste tijd veel naar voren komt is marketing automation. Dit is de volgende stap in e-mailmarketing. Weten wat dit voor jou kan bieden? Lees dan dit artikel.

Wat is marketing automation?

Marketing automation betekent letterlijk het automatiseren van marketing processen met als doel meer omzet halen uit je bestaande klanten of leads. Een breed kader wat direct ook betekent dat je erg veel kan met marketing automation. In de basis is het een e-mailmarketingsysteem gekoppeld aan een database waarin gegevens over je klanten en leads zitten. Deze gegevens worden van elke klant/lead verzameld door het gedrag en interactie met je e-mails, je website en andere bronnen te registreren.

Hierbij moet je denken aan: Welke e-mails zijn geopend, op welke links zijn geklikt, welke webpagina’s zijn bezocht. Maar je kan ook externe gegevens erin zetten zoals wie heeft mijn Youtube video’s bekeken, wie heeft een webinar of mijn beursstand bezocht.

Deze bak aan gegevens van je klanten en leads geeft je de mogelijkheid om redelijk precies te kunnen zeggen wie een verhoogde interesse heeft in je product of dienst. Neem als voorbeeld een lead die al je e-mails heeft gelezen en een paar keer je contact- en productpagina heeft bezocht versus iemand die maar één van al je e-mails heeft geopend.

Een marketing automation systeem geeft je inzicht in wat je (potentiële) klanten interessant vinden. Vervolgens kan jij hierop reageren met relevante informatie, een passend aanbod of een vrijblijvend gesprek.

Een marketing automation systeem kan aan de ene kant helpen om de gegevens te verzamelen door het versturen van e-mailcampagnes en het registeren van interactie: zogeheten “digital body language”. Daarnaast kan een marketing automation systeem automatisch acties uitvoeren op basis van deze gegevens en digital body language. Denk aan e-mails versturen, maar ook jou een seintje geven dat klant X alweer de websitepagina over de nieuwe dienst heeft bezocht.

Waarvoor kan je het inzetten?

Marketing automation staat bekend om de inzet in het leadgeneratie en nurturing traject. Lead nurturing omvat het opbouwen van een relatie met potentiële klanten. Je houdt ze geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn met als doel dat jij degene bent aan wi ze denken wanneer ze willen kopen.

Nadat een bezoeker van je website zich via een webformulier registreert om bijvoorbeeld een whitepaper te ontvangen, start er een e-mailcampagne waarin periodiek een e-mail wordt verstuurd. Deze e-mail serie noemt men een drip campagne. Met deze drip campagne blijf je continu in beeld en kun je op basis van de interactie zien of er sprake is van (verhoogde) interesse.

Marketing automation kun je op dezelfde manier inzetten om contacten die je gelegd hebt op een beurs of event geïnformeerd te houden. Andere mogelijkheid is om je bestaande klanten te informeren over voor hun interessante producten of diensten.

Daarnaast kan je natuurlijk ook je nieuwsbrief via het systeem versturen. Grote voordeel boven een e-mailmarketing systeem is dat je websitebezoek registreert en op contactniveau heel goed ziet wat de interactie is.

Meer over de inzet van marketing automation lees je in het artikel “9 manieren om marketing automation in te zetten die je nog niet kent”.

Welke tools kan je hiervoor gebruiken?

Met een e-mailmarketing pakket al Mailchimp kan je in principe al aan de slag gaan met marketing automation. Je bestand met e-mailadressen/contacten kun je aanvullen met allerlei gegevens die je van ze bezit (woonplaats, branche, gekochte producten/diensten, etc). Volgende stap is dat je een selectie maakt van bijvoorbeeld contacten die allemaal in de creatieve branche zitten. Deze contacten stuur je dan een e-mail of een serie e-mails die gaan over jouw product of dienst gerelateerd aan de creatieve branche.

Voordeel van een marketing automation systeem is dat je dit 1-malig hoeft in te regelen en dat elk nieuwe contact die valt in bovenstaande selectie automatisch de serie e-mails krijgt. Daarnaast wordt ook het interactiegedrag met je e-mails en website aan het contactprofiel toegevoegd.

Wat kost nou zo’n marketing automation systeem?

Je hebt al een marketing automation pakket voor 100 euro per maand. De maandprijzen variëren afhankelijk van het aantal contacten dat je in je database hebt.

ActiveCampaign is een bekend e-mailmarketingpakket dat ook een complete marketing automation suite heeft. Maar er zijn talloze pakketten zoals Mautic, Act-On en Autopilot. Voor dit artikel wil ik even inzoomen op ActiveCampaign.

Wat kun je met ActiveCampaign?

Met ActiveCampaign kan je alles wat hierboven beschreven staat. Maar laten we het kort doorlopen:

  • Je kan al je webformulieren in ActiveCampaign ontwikkelen en via een simpele code plaatsen in je eigen website (wordt helemaal makkelijk met de WordPress plugin). Voordeel is dat al de data in 1 systeem is opgeslagen.
  • Aan al deze formulieren kan je vervolgacties koppelen zoals het versturen van een notificatie naar jezelf, een e-mail naar de persoon of het plaatsen in een drip campagne.
  • De e-mails kan je in het systeem ontwerpen. Talloze sjablonen zijn beschikbaar.
  • Je plaatst een stukje code op elke pagina van je website waardoor het gedrag van (anonieme) bezoekers wordt geregistreerd.
  • Je kan op basis van eigenschappen van je contacten selecties (segmenten) aanmaken die automatisch ververst worden met nieuwe contacten. Elke nieuwe contact kan dan automatisch in een e-mailcampagne geplaatst worden.
  • Je hebt inzicht in welke leads een verhoogde interesse hebben. Zodanig dat ze mogelijk wel open staan voor een vrijblijvend “verkoop”-gesprek.
  • ActiveCampaign bevat ook een klein CRM systeem waarin je lead en deal status kan bijhouden.
  • Je kan je nieuwsbrieven via ActiveCampaign versturen.
  • En natuurlijk heb je een uitgebreide campagne bouwer waar je op een canvas de drip campagnes ontwikkeld. Hoe ziet zo’n campagne er dan uiteindelijk uit?

 

Wil je meer weten of Marketing Automation en Activecampaign check dan dit artikel.

Heb je zelf ideeën of vragen over de inzet van marketing automation? Laat hieronder een reactie voor Marten achter!

.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *