Content marketing is geen nieuwe term. Het feit dat het boek Content marketing in 60 minuten* al sinds 2014 in onze boekenkast staat, bewijst dat. Onbewust zijn we al jaren bezig met content marketing. We schrijven blogs, zijn actief op Facebook en hebben her en der een verdwaalde video gemaakt. Maar ondanks dat deze content voor onze lezers zeer waardevol blijkt te zijn, zit er NUL strategie achter. Het is puur het delen van kennis. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar we willen onze content nog serieuzer aan gaan pakken. Daarom werd het dus tijd om dit boek, geschreven door Carlijn Postma, toch maar eens uit de kast te halen.
De eerste vijf hoofdstukken gaan over de betekenis van content marketing, wat je ermee kunt bereiken en hoe je met behulp van content marketing paid media (bv. een commercial op radio/tv) kunt vervangen door earned media (bv. een YouTube video die viral gaat). Punten die mij bijgebleven zijn:
Had ik al verteld dat ik dit boek las terwijl ik op werkvakantie in Bali was? #kidyounot
De opvolgende hoofdstukken gaan over het opzetten van een content marketingstrategie. Meestal is dit het stuk waar het allemaal abracadabra begint te worden en ik afhaak, maar (applaus voor Postma!) in dit geval ging ik er soepel door heen.
In zes stappen (inclusief opdrachten) helpt Postma je bij het opzetten van je eigen content strategie:
Wat ik heel fijn vond aan het stuk over de contentformule is dat Postma de ijkpersonen over boord kiepert en een voorbeeld neemt aan tijdschrift LINDA. dat werkt op basis van eigen identiteit. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep LINDA. kiest en niet andersom. De term doelgroep wordt vervolgens verbannen en vervangen door publiek. En ja, dat is iets anders.
Een doelgroep wordt vaak omschreven met behulp van een hoop vooroordelen, terwijl een publiek omschreven wordt aan de hand van een interesse. Je kunt buiten de doelgroep vallen (marketingprofessional, tussen de 30 en 45 jaar, werkzaam bij middelgroot bedrijf, man/vrouw, geïnteresseerd in ontwikkelingen binnen vakgebied), maar wel tot het publiek behoren (webdesigner die op zoek is naar inspiratie op het gebied van contentmarketing en antwoorden zoekt op vragen als wat zijn de trends, hoe pakken anderen het aan en hoe kan ik het aanpakken?). See what I mean?
Bij de rubrieken en programmaformats komen een aantal goede voorbeelden voorbij waardoor je echt snapt waar het over gaat. Alleen het stuk over content cureren vind ik niet helemaal goed uit de verf komen. Het voelt een beetje alsof dit stuk geschreven moest worden maar Postma er zelf niet genoeg over wist of er niet genoeg gevoel bij had. Ze refereert aan een whitepaper wat dit vermoeden bevestigd. Ondanks de uitleg, blijf ik het hele begrip vaag vinden en kan ik er niets mee. Dus als je het boek gaat lezen en dit begrip niet snapt: no worries, je bent niet de enige.
Oké en nu even concreet: ondanks dat dit boek in 2014 geschreven is, is het nog steeds een aanrader om te kopen. Het heeft ons enorm geholpen een content strategie te schrijven. Na het lezen van dit blog weet je nog steeds niet precies hoe je die zes stappen toe moet passen (sorry!), maar daar is dus dit boek voor. Je snapt dat we dan niet 1-op-1 over kunnen nemen, dat heet namelijk plagiaat.
Oh en ja, je kunt dit boek inderdaad echt in 60 minuten lezen. Love it!
* Dit is een affiliate link. Dat betekent dat als je het boek via deze link koopt, jij gewoon dezelfde prijs betaald en wij een klein percentage ontvangen. Dit is niet de reden voor ons om dit blog te schrijven, maar ALS we het dan toch schrijven, kunnen we net zo goed affiliatie toepassen 😉
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal