arrow call to action

Alles wat je moet weten over call to action buttons

Ik roep her en der nog wel eens iets over call to action buttons. Dat je die moet hebben. Ik zeg er eigenlijk alleen nooit echt bij wat het nou precies zijn, hoe ze eruit moeten zijn, waar je ze moet plaatsen etc. Dus eigenlijk was ik je dit blog hartstikke verschuldigd. Bij deze. Alles wat je moet weten over call to action buttons.

Wat is een call to action button?

Een call to action button is letterlijk een knop die aanzet tot actie. Je wilt dat bezoekers iets op jullie website doen. Doorklikken naar een andere pagina, inschrijven voor een nieuwsbrief, iets kopen, een offerte aanvragen. Het kan van alles zijn. Een bezoeker heeft dat alleen niet altijd door. Of het kost teveel moeite om de actie te ondernemen. Met call to action buttons help je de bezoeker de volgende stap te zetten.

Stel: je hebt een copywriter ingehuurd om teksten voor jullie website te laten schrijven. Je hebt een fotograaf ingehuurd om er goede foto’s bij te maken. Je hebt de pagina aan verschillende buitenstaanders laten lezen en het is voor iedereen duidelijk wat voor diensten jullie aanbieden en sommigen worden ook echt gelijk enthousiast om de dienst aan te schaffen. Kat in het bakkie!

Alleen … hoe doen ze dat, die dienst aanschaffen? Want dat zijn jullie vergeten te vertellen.

De spanning op de pagina is goed opgebouwd.

De bezoeker wordt steeds hebberiger.

Aan het einde van de pagina weet hij het zeker:

‘Ja, dat wil ik!!’

Vervolgens zakt die hebberigheid als een plumpudding in omdat hij nergens een optie ziet om de dienst aan te schaffen. En nee, hij gaat niet verder zoeken hoe jullie te bereiken zijn. Het momentum is voorbij. Dahaag nieuwe klant.

Au.

Als er onderaan die pagina een call to action button had gestaan die de bezoeker bij een bestelformulier had gebracht, zou het een no-brainer voor de bezoeker zijn geweest om erop te klikken en het formulier in te vullen. En daarom heb je dus call to action buttons nodig.

Waar moet de call to action button staan?

Ten eerst: elke pagina heeft maar 1 primair doel en dus 1 primaire call to action button. Het kan heel goed zijn dat er meerdere knoppen op een pagina staan. Zorg dat dat de primaire button het meest opvalt en de secundaire buttons minder opvallen. Je kunt dit doen door de secundaire buttons een minder opvallende kleur te geven of er geen button maar alleen een tekstlink van te maken.

En waar de button dan moet staan? Het meest flauwe antwoord dat ik kan geven is: op een plek waar hij gezien wordt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de rechter zijbalk op detailpagina’s nauwelijks aandacht krijgt. Alleen daar je call to action button plaatsen, is dus niet handig. Als je hem daar zet, zorg dan ook dat er een call to action onderaan de pagina staat. Daar moet sowieso altijd een call to action button staan. En als het een lange pagina is, kun je hem ook nog een keer halverwege zetten. Als alle knoppen dezelfde functie hebben, zijn het allemaal primaire call to action buttons en mogen ze er dus hetzelfde uitzien.

Je kunt ook nog visuele aanwijzingen richting de button plaatsen. Door bijvoorbeeld een pijl in de richting van de button te laten wijzen of er een foto naast te plaatsen van iemand die richting de button kijkt, trek je visueel de aandacht van de bezoeker naar de button toe.

Hoe moet een call to action button eruit zien?

Er bestaat niet één kleur die het beste is, ondanks het effect dat sommige knoppen misschien hebben. Er is maar een ding dat belangrijk is: de kleur moet lijnrecht tegenover de basiskleur van je website staan. Een handige tool om deze kleur op te snorren is het kleurenwiel van Adobe. Kies voor de optie ‘complementair’ en vul in de middelste kolom je basiskleur van de website in. Aan de rechterkant krijg je nu twee kleuren te zien die je kunt gebruiken (of in welke richting je het moet zoeken).

Behalve de kleur is ook de vorm van de knop belangrijk. Geloof het of niet, maar de call to action button moet echt op een knop lijken. Een gekleurde knop met witte of zwarte (goed leesbare) tekst erop. Alleen een rand en geen achtergrondkleur is niet voldoende! Deze zogenaamde ghost-buttons zijn veel minder effectief dan knoppen met een gekleurde achtergrond. Daarnaast is het handig als de cursor in een handje verandert als je met je muis over de button heen gaat (hoveren) en als de kleur dan een beetje verandert. Dit maakt het nog duidelijker dat het een button is.

Naar mensen die roepen dat afgeronde hoeken beter werken dan vierkante, dat een schaduweffect het helpt en dat groen de beste call to action kleur is, hoef je vanaf nu dus niet meer naar te luisteren.

Welke tekst zet ik erin?

Gebruik als tekst in de button het resultaat van de actie. Dus niet ‘verzenden’, maar ‘offerte aanvragen’, niet ‘inschrijven’, maar ‘ontvang tips’. Maak er geen volzinnen van, houd het kort. En schrijf vanuit het perspectief van de bezoeker: ‘Start mijn gratis proefperiode’.

Het kan ook helpen om in de buurt van de knop extra geruststellende informatie toe te voegen. Op een call to action klikken, kan voor bezoekers een drempel zijn. Je kunt deze drempel verlagen door bij de button zogeheten microcopy toe te voegen:

  • Het inschrijven duurt slechts 30 seconden
  • Geheel vrijblijvend, je zit nog nergens aan vast
  • Geen verplichtingen, altijd online opzegbaar
  • 30 dagen bedenktijd en gratis retour
  • Gratis annuleren, geen vooruitbetaling nodig

Als de call to action button naar een bestel- of offerteformulier gaat en de bezoeker is daar nog niet aan toe, kun je onder de button ook een normale tekstlink toevoegen met een escape optie. Onder een ‘Offerte aanvragen’ button kun je bijvoorbeeld nog een link ‘Bekijk klantcases’ toevoegen. Zo kun je de bezoeker langer op je website houden en heb je meer tijd om hen te overtuigen. Op de klantcase pagina zijn ze er misschien wel aan toe om op die call to action button te klikken.

goede call to action button

Bovenstaand screenshot is op de website agconsult.com gemaakt. Alles zit erin. Een visuele aanwijzing, een afwijkende kleur, microcopy, een escape link. Zo wil je het hebben.

Nog meer?
Ja, er is meer. Maak het jezelf niet te makkelijk door onder elke pagina nu een button naar jullie contactpagina te zetten. Natuurlijk is dat de meest eenvoudige manier, maar help je je bezoeker daar echt mee? Je kunt beter een aparte pagina maken met een formulier waar je vragen in stelt die afgestemd zijn op de dienst waar de bezoeker interesse in heeft.

Was dat alles?
Nog 1 laatste dingetje. Of eigenlijk 2.

  1. Als bezoekers een formulier ingevuld hebben, zorg dan dat ze er een kopie van krijgen en vermeld duidelijk wanneer en hoe ze een reactie van je kunnen verwachten.
  2. Stuur bezoekers na het invullen door naar een bedank pagina. Door die pagina te meten in Google Analytics kun je zien hoeveel conversie je hebt. En op de bedank pagina kun je de bezoeker nog een tip geven, een mop vertellen, een leuke GIF tonen of gewoon een vriendelijk dankwoordje schrijven.

Doen wij het zelf overal goed? Nope, absoluut niet. Je weet wat ze zeggen: bij de loodgieter thuis lekt de kraan. Het wordt hoog tijd dat we deze tips zelf ook ter harte nemen. Wordt aan gewerkt :-)


Je las een blog van Buro Staal

Meer van dit soort tips lezen? Dat kan: download onze gratis Checklist voor een ultieme marketing website met 90 waardevolle tips.

Hulp nodig met je website? Misschien is een verBETERplan precies wat je nodig hebt.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *