Blik op de toekomst: een mobiele website

Je wilt op je mobiel even snel het adres opzoeken van het bedrijf waar je straks een afspraak hebt. De site heb je zo gevonden, maar er is geen mobiele website beschikbaar, dus moet je de pagina pinchen* om op de ‘contact’-button te kunnen klikken. De website laadt de contactpagina en je moet weer pinchen om het adres te kunnen lezen. Herkenbaar?  Je komt op Facebook een link naar een interessante website tegen. Je opent de link, maar er blijkt geen mobiele website te zijn, waardoor de desktop versie getoond wordt. Lees jij verder als je alles moet pinchen?

Uit onderzoek van TNS-Nipo blijkt dat we in 2012 gemiddeld per dag 104 minuten op internet doorbrachten: 62 minuten op de huiscomputer of laptop en 42 minuten mobiel. Mobiel internetgebruik kannibaliseert het internetgebruik op de computer niet; door mobiel internet gaan we dus alleen maar meer tijd op internet doorbrengen. Deze ontwikkeling zal in 2013 zeker doorzetten. Als website-eigenaar is het van belang om hier op voorbereid te zijn. Het zou toch zonde zijn als mobiele bezoekers je website links laten liggen, omdat je geen mobiele website hebt!

Responsive versus dedicted

Er zijn twee mogelijkheden om je website mobiel aan te bieden: een responsive of dedicted. Een responsive website past zich op een mobiel apparaat aan aan de grootte van de browser. De functie en inhoud blijft hetzelfde, het ontwerp kan iets aangepast zijn. Deze optie is vooral geschikt voor websites die met name tekst en foto’s aanbieden. Ook webshops kunnen zich responsive aanpassen. Wanneer je een website met een divers aanbod hebt en/of complexere functionaliteiten dan is een dedicated website meer geschikt: een site speciaal voor de mogelijkheden van een mobiel apparaat ontworpen.

Responsive website

Zoals gezegd, een responsive website past zich op een mobiel apparaat aan aan de grootte van de browser. Dit aanpassen gebeurd door de verschillende elementen van de website onder elkaar te laten ‘schuiven’. Hoe dit precies werkt? Ervaar het zelf door nu de rand van je browser te selecteren en het scherm langzaam kleiner (en groter) te maken. Zie je hoe de elementen verschuiven en zich aanpassen? Dat is nu responsive! Een responsive website heeft een aantal voordelen, waarvan we er hier twee willen noemen.

  1. Als de website op een mobiel apparaat bekeken wordt, blijft de opmaak behouden. De mobiele website heeft dus dezelfde stijl als de desktop versie en blijft herkenbaar.
  2. Doordat de mobiele website en de desktop website verschillende weergave van dezelfde website zijn, hoef je maar één website bij te houden.

Onderstaande afbeelding geeft aan hoe de responsive website van Dierenambulance Amsterdam wordt weergegeven op een mobiel en op een desktop. Het logo, de social buttons en de slider blijven hetzelfde. Het menu wordt in verband met het gebruikersgemak in een dropdown-weergave getoond.

responsive_website

Buro Staal heeft met succes al vele responsive websites opgeleverd.

Is uw website klaar voor de toekomst?

*inzoomen op een aanraakscherm door twee vingers uit elkaar te laten glijden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *