Betaalmethodes: voorkeuren, wettelijke verplichtingen en internationaal verzenden

Wil jij jouw webshop optimaal inzetten of denk je aan een shop als afzetkanaal? Dan delen we graag een aantal interessante feiten met je. En we zoomen in op een heel belangrijk aspect van een goede webshop: de betaalmethodes.

Webshops gaan niet meer weg

Weet je nog, toen stenen winkels opeens dicht moesten door de pandemie? Vast wel. Het werd toen voor een hoop ondernemers pijnlijk duidelijk hoe belangrijk een webshop is. Wie er toen nog geen een had raakte vaak in paniek, of gaf het op. Je stond meteen 1-0 achter.

Maar inmiddels willen Nederlanders graag weer lekker uit eten en gezellig winkelen. Een bezorgservice als Just Eat, die het tijdens de coronatijd zo goed deed, verliest nu vertrouwen van de beleggers (bron).

Kortom, niemand weet waar het heen gaat en niemand kan de toekomst voorspellen. Wat we wel kunnen doen is kijken naar cijfers en feiten. Daarmee kun je in ieder geval voorspellingen maken waar je breed op kunt inspelen.

Die webshops gaan niet meer weg. Het blijft voor veel ondernemers hun belangrijkste of secundaire inkomstenbron. Laten we eens kijken naar een van de belangrijkste onderdelen van een webshop: de betaalmethodes.

eCommerce onderzoek van Mollie

Eerst even dit: Mollie (die bekende Nederlandse payment service provider) deed in juli/augustus ’22 onderzoek onder 3.000 consumenten uit Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, het VK en Frankrijk. In Nederland bestond de groep uit 500 respondenten met een mix van leeftijd en inkomen.

Uit dat onderzoek kwamen een aantal interessante feiten boven. Handig om te weten als je een webshop hebt of er een wilt beginnen. Wat wij interessant vonden:

  • 30% van de ondervraagde Nederlanders winkelt nu meer online dan voor de pandemie,
  • 50% verwacht evenveel online te blijven shoppen als nu, 25% meer, 25% minder,
  • 75% van de respondenten gaat minder tot veel minder uitgeven door de verslechterde economie. Echter, we hebben inmiddels gezien dat er voor Sinterklaas, Kerst en aan vuurwerk flink is uitgegeven en er weer records aan uitgaven zijn verbroken. Dus of consumenten echt minder gaan uitgeven moeten we nog maar zien!

Geen enkel ander Europees land heeft zoveel online winkels per inwoner als Nederland. Dat Bol en CoolBlue de grootste zijn zal je niet verbazen. De concurrentie is pittig!

Veranderende consumentenverwachtingen

Een van de voor ons meest interessante vragen van het onderzoek was wat consumenten belangrijk vinden bij een online aankoop. Ziehier het resultaat:

  1. 79% vindt snelle en efficiënte betaalmethodes belangrijk,
  2. 76% wil efficiënte verzendtijden (dus snel ontvangen of in ieder geval duidelijk aangegeven),
  3. 72% wil gratis kunnen retourneren. Maar die optie verdwijnt door de hoge kosten bij steeds meer shops. Zie punt 3 in deze nieuwsupdate.

Nou, duidelijk: 79% vindt snelle en efficiënte betaalmethodes belangrijk. Laten we daar nu eindelijk dieper op ingaan.

Verschillende voorkeuren per land

Als je internationaal levert, moet je er uiteraard voor zorgen dat je meer opties aanbiedt dan alleen iDeal. Veel mensen weten het niet, maar iDeal is iets typisch Nederlands Maar liefst 84% van online bestellingen worden met iDeal betaald!

Met opties voor een bankoverschrijving, creditcard en PayPal zit je internationaal eigenlijk altijd wel goed. Vooral PayPal wordt steeds populairder. Maar daarnaast hebben een hoop landen nog een eigen voorkeur.

In België gebruiken ze bijvoorbeeld graag Bancontact naast de creditcard. Engeland houdt voornamelijk van de creditcard, Duitsers daarnaast ook van achteraf betalen. En in Oost-Europa ligt de voorkeur weer bij contant betalen bij levering. Kortom, handig om je te verdiepen in de voorkeuren van je afzetgebied, zodat je geen (internationale) aankopen misloopt.

Wist je trouwens dat de optie ‘achteraf betalen voor tenminste 50% van het totaalbedrag’
wettelijk verplicht is voor Nederlandse webwinkels die B2C producten leveren?

betaalmethodes westland peppers
Een overzicht van verschillende betaalmethodes in een webshop

Betalen in andere valuta

Hoe gewend wij inmiddels ook zijn aan de euro, er zijn nog een heleboel landen met andere valuta. Wat ze nou ook alweer waar gebruiken is een allegaartje. Ik onthoud het niet.

In WooCommerce, de webshopmodule van WordPress, kun je heel gemakkelijk met behulp van een plugin instellen dat de bezoeker prijzen in zijn eigen valuta te zien krijgt. Ook de btw per land, verzendkosten per regio, etc. kun je allemaal aanpassen.

Betalen in termijnen

Nu meer mensen de hand op de knip houden kan het voor bedrijven die producten in het duurdere segment verkopen interessant zijn gespreid betalen aan te bieden. Hiermee zou je mensen alsnog kunnen stimuleren tot een aankoop.

Welke opties zijn er voor betalen in termijnen? Zo in eerste opzicht hebben we deze opties kunnen vinden:

Optie 1) Je kunt bij een product verschillende prijzen zetten, bijvoorbeeld: in 1x betalen, 50% aanbetalen, 25% aanbetalen. De keuze die de klant maakt rekenen ze af. Je moet dan wel handmatig de facturen voor de andere betalingen aanmaken en versturen. Dit is nog wel op te lossen met een plugin, maar die biedt bijvoorbeeld geen vrijheid voor het moment van het verzenden van die factuur.

Optie 2) Via Mollie kun je ‘Klarna: Betaal in 3 delen’ activeren. Bij de check-out kan de koper dan voor deze optie kiezen en worden ze doorgestuurd naar een beveiligd betaalformulier. Zo kunnen ze in 3 rentevrije termijnen betalen, met een creditcard of automatische incasso, verspreid over 60 dagen. Let op: deze optie is momenteel alleen nog beschikbaar voor klanten uit Nederland, Frankrijk, Denemarken, Italië, Spanje en Portugal. En, dit kost je 4% van de orderwaarde per bestelling. Je koopt hiermee wel het risico van niet-betalen af. Die kosten zou je natuurlijk kunnen doorberekenen.

Optie 3) IN3 van Pay is een soortgelijke optie als hierboven beschreven.

Er zijn trouwens nog meer opties, zoals PeggyPay, en er zullen er vast ook meer bijkomen. We houden het in de gaten!

Kies je voor een optie om in delen te betalen? Dan is het handig om deze optie al aan het begin van het koopproces aan te geven en zo de koper over die drempel te helpen.

Welke extra kosten je mag doorberekenen voor verschillende betaalmethodes

Met Mollie kun je per betaalmethode bijkomende kosten aangeven. Stel, je wilt bijvoorbeeld een toeslag vragen als mensen achteraf willen betalen.

Maar let goed op! Dit bedrag moet wel overeenkomen met het bedrag dat door de AFM (Autoriteit Financiële Markten) is toegestaan. Dus zomaar een willekeurig bedrag extra in rekening brengen mag niet volgens de wet.

Voor betaling met creditcards van Visa en Mastercard, overschrijvingen en automatische incasso’s mag je geen extra toeslag berekenen. Voor andere betaalmethodes mag dit wel, maar alleen de kosten die jij als verkoper ook daadwerkelijk kwijt bent aan de provider van die betaalmethode.

Persoonlijk zouden we deze kosten niet aan de klant doorberekenen bij het afrekenen, maar op een andere manier in je prijzen verwerken.

Conclusie

Zorg er altijd voor dat je site voldoet aan wettelijke verplichtingen en je rekening houdt met de voorkeuren van je (internationale) klanten. Door extra opties aan te bieden loop je minder bestellingen mis. Verkoop ze!

Klik hier voor het gehele onderzoek van Mollie.

SAMEN RENNEN, SPRINGEN, VLIEGEN,
DUIKEN, VALLEN, OPSTAAN
EN WEER DOORGAAN.