Belangrijke lessen voor elke MKB-ondernemer

Donderdag 1 november 2018. De Van Nelle Fabriek. 2000 MKB’ers en heel veel goede sprekers met een inspirerend verhaal. Voor iedereen die er niet bij kon zijn (en voor iedereen die er wel bij was, maar het graag nog eens terugleest), hebben we een samenvatting gemaakt van alle lessen die we geleerd hebben.

Ben Tiggelaar – Drie dingen die je als ondernemer altijd moet doen.

Ben Tiggelaar is een fantastische spreker. Zonder morren krijgt hij de hele zaal aan het dansen, doen we mee met Nederland in Beweging en zingen we met z’n allen We Will Rock You. Gewoon, om de energie er lekker in te houden. Tussen dat bewegen door benoemt hij drie punten die je als ondernemer altijd moet doen:

  1. Altijd luisteren. Naar de markt, je klanten, je medewerkers. Als voorbeeld noemt hij onder andere Barack Obama die elke dag tien aan hem gerichte brieven las én beantwoordde en daardoor goed om de hoogte bleef van wat het volk dacht. Satya Nadella leerde werknemers van Microsoft zich te verplaatsen in de wensen van hun collega’s en klanten. Door vanuit empathie te gaan werken, verdubbelde hij in vier jaar tijd de waarde van Microsoft.
  2. Altijd testen. Het ei van Columbus vind je niet in één keer uit. Thomas Edison deed 8000 testen voor hij een gloeilamp had ontwikkeld die langer dan een paar minuten brandde. Elke keer als het niet lukte, had hij weer een manier gevonden die niet werkte en was hij weer een stap dichter bij een manier die wel werkte. Je moet elk jaar nieuwe dingen proberen en implementeren.
  3. Altijd contact. Zorg dat je elke dag contact met je medewerkers hebt. Begin de dag op een vast tijdstip met een huddle waarin iedereen in 10-20 seconden aangeeft wat die dag zijn topprioriteit is en waar hij nog hulp bij kan gebruiken. Zo houd je iedereen scherp.

Joop van den Ende – Focus, focus, focus.

Wij vinden Joop van den Ende een held. De manier waarop hij zijn carrière opgebouwd heeft en wat hij allemaal bereikt heeft, is enorm indrukwekkend. Hij begon op jonge leeftijd al zijn vader te helpen met het verkopen van aanmaakhoutjes aan fietsenmakers. Nu, op zijn 76e, heeft hij net Stage Entertainment verkocht en is hij weer op zoek naar iets nieuws. Want eens een ondernemer, altijd een ondernemer.

In zijn ondernemersverhaal deelt hij een paar belangrijke tips:

  • Blijf altijd bescheiden, daar zijn Nederlanders groot door geworden.
  • Focus, focus, focus. Ren niet achter mogelijkheden aan, maar doe waar je goed in bent. Tijd is het duurste wat je hebt, besteed dat wijs.
  • Je kunt het nooit alleen. Neem mensen aan die beter zijn dan jij en zorg dat het team elkaar aanvult.
  • Het bedrijf gaat altijd voor. Zelf geld verdienen komt later.
  • Wees nooit zo dom om je ego te laten spreken en daarmee je bedrijf te beschadigen.

Waar ik het meest van onder de indruk was in het verhaal van Joop is de visie die hij op zijn 60e had. Hij had Endemol verkocht en wilde weer iets gaan doen. Het internet was in opkomst. Niemand wist wat dat ging doen, maar Joop wist dat hij iets moest bedenken wat internet-proof was. Hij wilde mensen uit de internetbubbel halen en zijn visie was dat mensen voor live entertainment altijd de deur uit zouden blijven komen. En dus kocht/huurde hij 23 theaters in acht verschillende landen, richtte Stage Entertainment op en ging musicals en theatershows produceren. Met succes.

“De definitie van succes? Als je trots kunt zijn op wat je bereikt hebt en op de stappen die je zet.”

Joop van den Ende tips ondernemers

Tom Coronel – Competitie als drive.

Tom Coronel is 46 en racet nog steeds. Het is zijn drive. Er zijn veel overeenkomsten tussen racen op een circuit en ondernemen. Beide zijn sowieso een avontuur. Maar veel dingen uit de autosport, heeft Tom overgenomen in het ondernemen.

  • Risico’s nemen. Tijdens het racen neem je risico’s. Tom’s risicoprofiel is daardoor relatief hoog. Tijdens het ondernemen, neemt hij daardoor ook veel meer risico.
  • Analyseren. Elk rondje, elk rempunt, elke acceleratie. Alles wordt geanalyseerd in de autosport om te kijken waar er winst te halen valt. Als het beter kan, dan wilt je dat. Altijd, ook al is het maar 0,02 seconde. Alles analyseren en continu beter willen zijn past Tom ook toe in zijn bedrijfsvoering.
  • Competitie. Tom zijn tweelingbroer Tim deed mee aan Dakar. In een buggy. Tom zou voor RTL4 meegaan om achtergrondverhalen te filmen. Tot Tim twee buggy’s meenamen en Tom uitdaagde met de woorden ” Je durft niet hè?”. Die competitie hebben de twee altijd met elkaar en dus reed Tom mee en maakte ondertussen ook de achtergrondverhalen voor RTL. Door met je allergrootste concurrent samen te werken, kun je elkaar naar een hoger niveau tillen.
  • Iedereen is belangrijk. Tom is als coureur het gezicht, maar hij is onderdeel van een veel groter team. Hij is 1 van de 100. Als je zijn belangrijkheid in procenten uit moet drukken, is dat 1%. Hij is slechts de laatste schakel. Iedereen is even belangrijk. Richt je in je bedrijf op de zwakste schakels. Breng hen naar een hoger niveau en iedereen lift mee.

“Mijn voorruit is groter dan mijn achteruitkijkspiegel. Je moet altijd doorgaan.”

Richard van Hooijdonck – Deze skills heb je in de toekomst nodig.

Richard is trendwatcher en futurist. Hij neemt ons in sneltreinvaart mee in alle ontwikkelingen die al in gang gezet zijn en die innovaties die we kunnen verwachten. Een ding is voor hem zeker: verandering is de enige constante factor. Om als ondernemer ook in de toekomst door te kunnen, heb je volgens hem de volgende skills nodig:

  • Passie
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denkvermogen
  • Veerkracht
  • Samenwerkingen

Een van de trends die hij nu ziet, is dat directeuren die al op leeftijd zijn en de technologie niet bij kunnen benen, iemand van rond de 25 naast zich zetten en mee laten beslissen. Jonge mensen zijn opgegroeid met technologie, kennen alle ins en outs en hebben de toekomst. Wij zijn benieuwd hoeveel MKB-bedrijven dit al doen / aandurven.

Kim Spinder – Innoveren: denk groot, begin klein.

Heb je duizend ideeën maar gebeurt er nooit wat? Volgens Kim moet je het gewoon doen. Er zullen altijd vertragingsmechanismen zijn, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Denk groot, begin klein. Met een pilot. En stop met het schrijven van plannen. Je kunt in programma’s als PiktoChart prima een visueel plan op 1 A4’tje maken.

80% Van de innovatiekracht zit in je medewerkers, 20% in technologie. Kim gebruikt de startup box om medewerkers te stimuleren hun idee verder uit te werken. Ze richten als het ware een startup binnen het bedrijf op. Bij KLM heeft dit enorm goed gewerkt. Een monteur vond de veiligheidstrainingen maar saai en vroeg zich af of die niet met behulp van virtual reality konden plaatsvinden. Hij deed onderzoek, bleek de eerste met dit idee en werkte zijn plan (met hulp) helemaal uit. Het werd een succes. Inmiddels is hij VR expert bij KLM en stuurt hij een team van negen mensen aan.

De creativiteitsindex die Kim laat zien, is wel enigszins demotiverend. Op je 5e ben je het meest creatief, op je 8e zit je nog maar op 32% en op je 44e heb je met 2% het dieptepunt bereikt. Maar daarna wordt het weer beter! De formule voor de creativiteitsindex is het aantal vragen dat je stelt maal het aan keren dat je lacht. Wij stellen dus voor dat we elkaar vooral veel vragen blijven stellen en veel blijven lachen om die creativiteit hoog te houden!

Creativiteitsindex

Jaap Korteweg – Van boer naar vegetarische slager.

Jaap Korteweg is opgegroeid op een boerderij. Hij is dol op vlees. En vanaf jongs af aan al bezig met duurzaamheid. Toen hij de ellende van de varkenspest zag, is hij vegetariër geworden.

Jaap bedacht dat we dieren gebruiken om bonen en granen om te zetten in vlees. We kunnen die bonen en granen dan beter direct zelf eten en de dieren er tussenuit halen. Hij droomde van een machine waar je bonen en granen in kon gooien en kip uit zou komen. Zo’n machine heeft hij inmiddels. Per jaar produceert deze machine 1 miljoen kilo vegetarische kip. Niet te onderscheiden van echte kip. Zonder dieren. En veel duurzamer.

Jaap wil impact maken en de bio-industrie overbodig maken. Inmiddels neemt hij 2-3% van de totale vleesindustrie voor zijn rekening en hij is nog lang niet klaar. Hij bedenkt continu nieuwe producten en geeft niet op. Toen hij een nieuw fabriek wilde bouwen, had hij € 10 miljoen nodig. Die kreeg hij niet van de bank, dus organiseerde hij een crowdfunding. Binnen de kortste keren had hij het maximaal haalbare bedrag van € 2,5 miljoen verzameld. Hij ging daarmee naar de bank en kon de rest toen wel lenen.

Als ik met marktonderzoek begonnen was, was ik nooit begonnen.”

Jimmy Nelson – Vergeet je businessplan, vertrouw op je instinct.

Naar het verhaal van fotograaf Jimmy Nelson hebben we zo aandachtig zitten luisteren, dat we compleet vergeten zijn om aantekeningen te maken. De weg die hij bewandeld heeft, de keuzes die hij maakte en de foto’s die hieruit voortgekomen zijn, zijn adembenemend. Als je hier meer over wilt weten, kun je het beste zijn website bezoeken.

Mooie uitspraken.

Op de vraag wie Preston Palace niet kent, steekt bijna niemand zijn hand op. “Jammer,” zegt Hennie van der Most, “ik vind het altijd fijn als niet iedereen Preston Palace kent, dat betekent dat er nog een groeimarkt is.

Kan ik jouw wijn 10 jaar bewaren?“. Ilja Gort: “Nee, zuip op en koop een nieuwe fles!“.

Ilja Gort: “Als je een product hebt, maar geen verhaal, heb je eigenlijk niets“.

Guido van der Ven (bol.com): “Laat je niet gek maken door trends. Ga in de schoenen van je klanten staan en vraag je af of de trend voor hem/haar van toegevoegde waarde kan zijn“.

Richard van Hooijdonck over generatie Omega: “Ze komen swipend uit de baarmoeder en zeggen daarna pas ‘mama'”.

Omdenken.

Café Bepp is een initiatief van marktonderzoeksbureau True Talk. Bij Café Bepp kun je een lekker bakkie koffie (of thee of warme chocolademelk in ons geval) bestellen die vervolgens door een barista klaargemaakt wordt. Eén uitdaging: degene bij wie je bestelt, is doof. Dus je moet in gebarentaal bestellen. Hoe? Dat leer je door op het touchscreen je keuze aan te geven. Liefde voor dit idee!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *