Stap nu over naar Google Analytics 4

Stap nu over naar Google Analytics 4

Google Analytics 4

Cijfertjes. Je haat ze of je houdt van ze. Bij mij wisselt het een beetje. Gaat het om mijn belastingaangifte? Dan haat ik ze. Gaat het om data van mijn website? Dan houd ik van ze. Want net zoals je je belastingaangifte niet op basis van onderbuikgevoel in kunt vullen, is het nemen van grote beslissingen over je website of webshop op basis van onderbuikgevoel ook (meestal) geen goed idee. Waarom zou je risico’s nemen als je cijfers hebt waar je je beslissingen op kunt baseren? Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je die cijfers ook echt hebt. En als je Google Analytics gebruikt, ben je daar vanaf 1 juli 2023 niet meer zo zeker van. In dit blog leggen we uit wat er aan de hand is en hoe je de statistieken van je website veilig kunt stellen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Waarom wil je überhaupt google analytics gebruiken?

    Simpel. Meten = weten. 

    Wil jij weten of het starten van een blog ook zorgt voor meer bezoekers? Meet het. 

    Wil je je menu anders indelen en twijfel je welke pagina’s bezoekers het meest bekijken? Meet het.

    Twijfel je of je voor mobile first design moet kiezen omdat je vermoedt dat jouw bezoeker je website veelal nog op desktop bezoeken? Je raadt vast al wat ik ga zeggen: meet het!

    Om de harde cijfertjes te verzamelen – in plaats van op je onderbuikgevoel af te gaan – gebruik je een tool als Google Analytics (GA). Het is gratis, als je weet wat je wilt meten kun je alle info terugvinden en als je het goed doet kun je aan die cijfertjes ook concrete acties hangen. 

    Zaken als aantal bezoekers (nieuw en terugkerend), gemiddelde sessieduur, land en stad van herkomst, via mobiel of desktop, gebruikte browser, bezochte pagina’s, exit-pagina’s, het aantal conversies, de omzet (e-commerce); alles is te meten. Per dag, week, maand of jaar kun je vergelijkingen maken.

    Trouwens ook via welke weg zo’n bezoeker op je site is gekomen: organisch, direct, via een andere site, ads of social media. Handig toch? Wat ons betreft kan geen enkele site optimaal draaien zonder deze kennis. Want verbeterpunten blijven er altijd. En soms weet je pas wat die zijn als je in de praktijk aan het meten bent.

    Geen fan van Google, maar wel behoefte aan data? Onlangs schreven we al welke alternatieven er zijn voor Google Analytics.

    Waarom Google Analytics een update krijgt

    In oktober 2012 werd Universal Analytics (UA) geïntroduceerd. Grote kans dat jouw Google Analytics account op dit moment ook UA gebruikt. Acht jaar later, in oktober 2020 werd de opvolger van UA gelanceerd: Google Analytics 4 (GA4). Het is niet de bedoeling om beide varianten naast elkaar te laten draaien. Universal Analytics wordt daarom uitgefaseerd en werkt vanaf 1 juli 2023 niet meer. Je kunt wel je historische data nog inzien, maar er wordt geen nieuwe data meer verzameld.

    De omschakeling van UA naar GA4 is wel zo’n beetje de grootste verandering die Google ooit in Analytics heeft doorgevoerd. In de acht jaar tussen UA en GA4 is er veel veranderd qua technologie. Sommige dingen waren niet of slecht te meten in Google Analytics. Denk aan het downloaden van apps na een website bezoek. Ook werd niet altijd herkend of een bezoeker jouw website organisch had gevonden of niet.

    Om dit te verbeteren én nieuwe features toe te voegen, is Google Analytics 4 ontwikkeld. De omschakeling naar een heel nieuw systeem en het feit dat er dingen worden toegevoegd, maar ook vervallen brengt hier en daar best wat stress met zich mee.

    Waarom ze dit dan toch doen?

    GA4 is beter in het meten van apps, vertrouwt niet uitsluitend op cookies en werkt met Gebeurtenissen die te meten zijn. Door het ontwikkelen en veranderen van hoe bezoekers gebruik maken van een site, was het hoog tijd voor Google Analytics om mee te veranderen. Een aantal zaken die UA mat, waren niet meer zo relevant. En GA4 gaat veel beter de moderne gebruiker volgen. Maar, wel met privacy van die gebruiker beter in gedachten. IP adressen worden bijvoorbeeld niet meer zomaar opgeslagen (in UA moet je dit nog handmatig uitzetten).

    Dit verandert er met GA4 (als in: dit is nieuw)

     
    Bye bye bouncerate
    De bounce rate gaat er gelukkig uit. Dit is echt een achterhaald gegeven. Als iemand in zo min mogelijk kliks een actie uitvoert, dan is dat juist goed. Oké, een bezoeker die direct op een blogpost binnenkomt naar de rest van de site leiden is natuurlijk nog wel gewenst, maar dit is op andere manieren te doen en te volgen.

    Hallo engagement

    Engagement, dus de betrokkenheid van de bezoekers, wordt veel belangrijker dan lege cijfers zoals aantal bezoekers of sessies. Blijft een bezoeker meer dan 10 seconden hangen op een pagina, omdat hij die mega boeiende tekst van je aan het lezen is, of betoverd is door je aanbod? That’s engagement, baby! Ook verder klikken op je site is dus de betrokkenheid die je wilt stimuleren.

    Zorgeloos zoeken

    Heb je moeite om de plek te vinden waar ze bepaalde info nou weer hebben verstopt? Met de zoekbalk in je Analytics kun je bepaalde info een stuk gemakkelijker terugvinden!

    De A is van AVG (en Anoniem)

    Zoals gezegd: IP adressen zijn automatisch anoniem. Wel zo fijn, in dit AVG tijdperk! Cookies gaan namelijk ook op de schop, en zo is Google een hoop ellende voor.

    Relevante rapporten

    Met GA4 kun je zelf relevante rapporten opzetten, waardoor je gemakkelijk data kunt vergelijken. Het kan wel in UA, maar met GA4 wordt het een stuk gemakkelijker.
     

    Waarom je nu al wilt overstappen naar Google Analytics 4

    Om alvast in het gebruik van GA4 te komen kun je nu al overstappen en beide varianten naast elkaar gebruiken. Had je al een UA property maar nog geen GA4? Maak die dan ook aan en beide properties zullen gegevens verzamelen. Per 1 juli 2023 komt er in je UA property geen data meer bij en ga je volledig verder met je GA4 property. Zo heb je een jaar de tijd om te wennen én alvast data te verzamelen in je GA4 property.

    Overstappen is trouwens eigenlijk een beetje een verkeerd woord. Je kunt Universal Analytics namelijk niet omzetten of updaten naar Google Analytics 4. Je moet echt een nieuwe property maken en inrichten.

    Heb je echt nog geen zin om GA4 aan te maken? Dan verzamel je dus ook geen gegevens en begin je pas wanneer je het eindelijk wel hebt gedaan – omdat je er niet meer onderuit kan – gegevens te verzamelen. En begin je dus helemaal blanco en heb je niks om te vergelijken. Niet heel handig. Dus doe het gewoon zo snel mogelijk. Het moet toch een keer gebeuren.

    Hoe wij kunnen helpen

    We hebben inmiddels al aardig wat Google Analytics 4 properties gemaakt. Duizelt het je van alle termen en heb je geen flauw idee waar je moet beginnen? Van juli t/m december hebben wij elke maand 20 plekken gereserveerd om accounts over te zetten. De kosten bedragen eenmalig € 250 per website. We maken een GA4 property voor je aan, zorgen dat deze data van je website verzamelt, we richten je doelen (opnieuw) in en zetten filters op. Alle instellingen uit je huidige account worden overgenomen en we kijken direct of we deze nog kunnen optimaliseren.

    Gebruik je nu Google Analytics maar wil je van de gelegenheid gebruik maken om over te stappen op een alternatief? Neem ook dan contact met ons op zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken.

    Zet ons over naar Google Analytics 4

    We hebben ...(Vereist)