5 redenen waarom je SEA het beste kunt uitbesteden
- 6 november 2023
- Door Shirley Looije
5 redenen waarom je SEA het beste kunt uitbesteden
- 6 november 2023
- Door Shirley Looije

Zichtbaar zijn tussen de niet-betaalde zoekresultaten van Google is niet voor elk bedrijf weggelegd. Als je weinig tot niets aan online marketing doet, de concurrentie moordend is of nog niet zolang bezig bent, kan het zomaar zijn dat je helemaal niet vindbaar bent voor een potentiële klant. Als je bereid bent om er wat geld in te steken is daar een oplossing voor.
Over SEA
SEA (Search Engine Advertising -> zoekmachine adverteren) is een manier van adverteren waarbij je per klik betaalt om zichtbaar te zijn tussen de zoekresultaten wanneer je doelgroep naar relevante zoektermen zoekt. Op die manier kun je dus relatief snel meer potentiële klanten bereiken.
Maar: SEA is een vak apart. Als je het niet goed doet, spoel je zo je geld door het afvoerputje. “Waarom? Er is online zoveel informatie over te vinden, dit moet ik er zelf toch wel een beetje bij kunnen doen?”. In dit blog vertellen we je graag waarom dat meestal niet zo’n goed idee is.
Eerst even een voorbeeld
Kwekerij “Bloeiende Bloemen” heeft een passie voor het kweken en verkopen van de mooiste bloemen, maar hadden amper ervaring met online adverteren. De eigenaresse Maria dacht dat ze zelf wel even Google Ads kon ‘doen’ om hun bloemen bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.
Vol goede moed begon Maria. Ze nam een duur softwarepakket, selecteerde zoekwoorden, onderzocht de concurrentie, bedacht een strategie, schreef advertentieteksten en stelde een budget in, en meer van al dat. Al snel werden de advertenties weergegeven in de zoekresultaten, maar even snel gingen er dingen mis. Het budget slonk als sneeuw voor de zon en de klikken die ze ontvingen, vertaalden zich niet in meer klanten. Au.
De kwaliteit van hun advertenties was niet wat het moest zijn en de landingspagina’s lieten veel te wensen over. Hierdoor kregen ze lage kwaliteitsscores, wat hun kosten per klik verhoogde en hun zichtbaarheid verminderde. Het was dweilen met de (geld)kraan open.
Maria besefte dat ze het echt had onderschat. De spelregels veranderden voortdurend en ze had niet de tijd om de campagnes doorlopend te monitoren en te optimaliseren. Haar dagen waren al druk genoeg met het runnen van de kwekerij.
Het resultaat was een negatieve ROI. Maria’s droom om meer klanten te bereiken met haar bloemen sloeg al snel om in teleurstelling.
Expertise en ervaring
De wereld van de zoekmachines is complex en dynamisch. De basis kun je in principe leren, maar de algoritmen en trends (bijv. voice, mobile-first, video) veranderen in hoog tempo. Praktijkervaring is dus erg belangrijk om effectief campagnes op te zetten en te beheren. Een partner met kennis van online adverteren in diverse branches zorgt ervoor dat je het maximale rendement uit je investering haalt. Daarbij moet ook kritisch worden gekeken naar het verdienmodel van Google Ads: welke optimalisaties werken écht en wat werkt vooral goed voor Google’s portemonnee?
Tijdsbesparing
Het beheren van SEA-campagnes kost tijd en moeite, ook voor mensen die er verstand van hebben. Kun je nagaan hoeveel dat is als je dat niet hebt! Zelfs voor bedrijven die wel weten hoe het werkt kan het een uitdaging zijn om de nodige tijd vrij te maken voor SEA. Het is een inkopper, maar het uitbesteden van online adverteren in de zoekmachines stelt je in staat om tijd te besparen en je te concentreren op je kernactiviteiten.
Kostenbesparing
Zeker binnen het mkb kan het uitbesteden van SEA juist kostenefficiënt zijn. In plaats van het opleiden, bijscholen en investeren in prijzige software maak je met een externe SEA-partner gebruik van hun infrastructuur en expertise. Als je terug gaat rekenen leidt dit juist tot aanzienlijke kostenbesparingen op de lange termijn.
Continue optimalisatie
SEA is een doorlopend proces van testen, analyseren en optimaliseren. Schaven en nog eens schaven. Een ervaren externe partij zal je campagnes voortdurend monitoren en aanpassen om te zorgen dat je ROI optimaal blijft. Je doelgroep en concurrenten zitten immers ook niet stil.
Toegang tot geavanceerde tools
Een externe partij heeft toegang tot geavanceerde tools en technologieën die voor het mkb kostbaar of moeilijk te verkrijgen zijn. Deze tools zijn nodig voor het identificeren van nieuwe kansen en het optimaliseren van je advertentiecampagnes. Goede marketing is datagedreven.
In conclusie
Wees niet zoals Kwekerij Bloeiende Bloemen 😉 Zie je het zitten om je online advertenties uit te besteden? Wij helpen het mkb graag bij het winstgevend maken van hun websites. We hebben de kennis in huis, helpen je met tijd– en kostenbesparing, bieden continue optimalisatie en slimme tools en zorgen dat jij kunt doen waar je goed in bent.
Wil je meer weten over SEA en hoe je je bedrijf vindbaar kunt maken of houden? Neem dan contact met ons op.