10 regels voor succesvol ondernemen

Hoe komt het dat de een wel succesvol een bedrijf weet op te zetten en de ander niet? Volgens topondernemer Marcus Lemonis (1973) zijn er 10 regels voor succesvol ondernemen. Of jouw bedrijf wel of geen succes wordt, hangt er helemaal van af of jij je aan die regels houdt.

Marcus Lemonis is een Amerikaanse ondernemer. Hij is CEO van Camping World, een bedrijf dat ongeveer 2,2 miljard dollar waard is. In het programma The Profit is te zien hoe Lemonis kleine bedrijven van de ondergang probeert te redden door zich voor een deel in te kopen. Het maakt niet uit hoe groot het aandeel is dat hij koopt, hij is vervolgens “100% in charge”.

Van de 40.000 aanvragen die hij jaarlijks binnenkrijgt, kiest hij 24 ondernemingen uit die hij gaat helpen. Zijn doel is het bedrijf weer winstgevend te maken en te laten groeien. Hij doet dat niet voor, maar met de ondernemer.  Hij komt met ideeën en een plan van aanpak, de ondernemer moet vervolgens aan de bak om het plan uit te voeren.

Dit lukt niet altijd. Ondanks dat Lemonis flinke bedragen investeert, variërend van een paar ton tot enkele miljoenen, zijn er ook zat bedrijven die hij niet uit het slop kan trekken. Dit komt bijna altijd doordat de ondernemers zich niet houden aan de 10 regels die volgens de topondernemer juist zo belangrijk zijn om succesvol te ondernemen.

De 10 regels voor succesvol ondernemen volgens Marcus Lemonis
.

Regel 1: Wees geen hufter

Als je je als een hufter gedraagt, heeft je personeel geen enkele reden om een stapje extra te zetten of zich van hun beste kant te laten zien. Je bereikt veel meer met waardering en respect.

Regel 2: Zet je werknemers op de eerste plek

Je leest altijd overal dat de klant koning is en op de eerste plek staat. Volgens Lemonis moet je je werknemers op de eerste plek zetten. Als je je werknemers goed behandelen, stralen zij dat uit naar de klant en heeft de klant een betere ervaring.

Werknemers willen het gevoel hebben dat je achter ze staat. Creëer een veilige omgeving voor hen en zorg dat ze hun mening durven te geven. Door je werknemers te stimuleren, raken ze gehecht aan je bedrijf en zullen ze zich beter inzetten.

Regel 3: Weet wat je niet weet

Zorg dat je weet waar je goed in bent en waar je niet goed in bent. Besteed datgene waar je niet goed in bent uit aan mensen die er wel goed in zijn. Denk niet dat je alles alleen kunt. Sluit mensen die een waardevolle inbreng hebben niet buiten, maar omarm ze juist. Dat is absoluut geen zwakte, het is juist krachtig.

Regel 4: Accepteer de gekken

Als je met vrienden of familie samenwerkt, moet je de gekken accepteren. Bij een familiebedrijf horen drama en geschiedenis. Die relaties worden nooit perfect, maar als je je in de problemen verdiept en moeite doet om effectief te kunnen communiceren, gaat het beter.

Regel 5: Wees kwetsbaar

Kwetsbaar zijn is vaak niet makkelijk. Het vereist veel moed om openhartig te zijn. En ja, daar komen ook wel eens tranen bij kijken. Maar het laat vaak wel zien dat je hart voor je bedrijf hebt. Durf je ware aard te laten zien en echt jezelf te zijn.

Regel 6: Wees authentiek

Er is een verschil tussen je verhaal vertellen en authentiek zijn en mensen overtuigen dat het authentiek is. Een verhaal is belangrijk, maar het moet wel authentiek en geloofwaardig zijn. Mensen moeten het omarmen. Als je een wijziging in je bedrijf door gaat voeren en bij jezelf denkt “zo zijn wij niet”, moet je het ook niet doen.

Regel 7: Wees transparant

Wees eerlijk. Zorg dat mensen je kunnen vertrouwen.

Regel 8: Het draait om de uitvoering

Volgens Lemonis draait alles om het opzetten van een proces dat vervolgens consistent gevolgd wordt. Niet een week of een maand lang, maar jarenlang. Er is vaak een gebrek aan consistentie en dan gaat het mis. Focus je op het plan en laat je niet afleiden door randzaken en nieuwe ideeën die niet bijdragen aan het plan.

Regel 9: Ken je getallen

Zorg dat je weet hoeveel je bedrijf elk jaar verdient, wat je kostprijs is en waar je geld heen gaat. Als je je cijfers niet kent, let je ook niet op je marges. Je moet je cijfers kennen om te weten hoe gezond je bedrijf is, om te weten waar je heen gaat, wie je aan gaat nemen en hoeveel je uit gaat breiden. Dit zijn de belangrijkste cijfers:

  1. Jaarlijkse omzet
  2. Je bruto winstmarges
  3. Je uitgaven als percentage van je brutowinst

Regel 10: Niet zeuren. Je moet slagen.

Veel kleine ondernemers nemen hun verantwoordelijkheid niet. Ze moeten van Lemonis altijd in de spiegel kijken. Wie is de schuldige? Altijd jij als ondernemer. Als je respect wilt van mensen, moet je je fouten en gedrag erkennen.

Wil je meer leren van Marcus Lemonis, bekijk dan de video’s op zijn eigen website of kijk afleveringen van The Profit op RTL Z.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *